Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva slags grøt får/fikk deres beby når h*n var 5mnd?

(bebyen her har atopisk eksem.)

hvor mange grøtmåltider pr dag? når får de middagsglass?

og fins det noen bra mme å blande med grøten som ikke inneholder kumelk? hva koster det?

fint om dere kan sette opp hva bebyen spiser i løpet av en dag og hvor mye.

jeg fullammer, og gir smaksprøver foreløpig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min får grøt 2 ganger for dagen, til frokost og kvelds, han er 5 måneder. Drikker ca.700 ml mme pr. dag, men tidspunktene varierer.

Vi varierer mellom maisgrøt og risgrøt med banan. I dag kjøpte vi havregrøt med rig og hvete, den er fra 4 måneder. Vi har prøvd middagsglass med grønnsakspurre, lappskaus og potet med brokkoli. Ingen var noen suksess, han brøt seg av alle, og begynte nesten å gråte da jeg ga han grønnsakspurre. Da måtte jeg også smake, og den var slettes ikke god. Derfor holder vi oss til fruktmos

MME uten kumelk, får du sikkert kjøpt på apotek, og da er den sikkert en del dyrere også.

Skrevet

Jeg begynte med smaksprøver da snuppa var 4mnd. Når hun ble 5mnd prøvde jeg å gi en hel porsjon grøt til frokost, for å se om det gikk greit (tidligere kastet hun opp visst det ble for mye). Siden hun virket veldig interessert og syntes det var godt fortsatte vi bare. Å iløpet av 1,5uke var vi oppe i 3måltider for dag.

Slik ser snuppa sin mathverdag ut:

Kl.09 - 1porsjon grøt (risgrøt med banan)

Kl.12 - Pupp og kanskje ett fruktbeger

Kl.15 - Ett glass med 4mnd grønnsaksmos/gulrotmos

Kl.18 - 1 porsjon grøt (hvete/risgrøt m ett fruktbeger blandet i)

Kl.19 - Pupp på sengen

Våkner fortsatt 1-2ganger pr natt, men da er det bare litt påfyll med pupp, å så sover hun som en stein igjen :D Stortsett kl.02 og kl.06.

Fruktbegeret i grøten må jeg blande inn, visst ikke så spiser hun ikke grøten. Så blir nok bra når hun blir 6mnd å vi kan begynne med fruktgrøten :)

Ho blir foresten 6mnd om litt over ei uke :D

Skrevet

Siden han er allergiker, ville jeg nok passet på at han får rene matvarer i begynnelsen. Da er det lettere å kontrollere hva han reagerer på om han skulle komme til å få en allergisk reaksjon. Du kan for eksempel begynne med kokt potet utblandet med morsmelk, eller en annen grønnsak? Eller begynn med en grøt uten gluten? (F. eks hirsegrøt?)

Jeg vet ikke, men det var dette rådet jeg fikk fra min helsestasjon, siden vi begge har ulike allergier.

Skrevet

du kan få kjøpt soya erstattning med mer på apoteket men råder deg til å få en henvisning til en spesialist hvis du må ha en del av dette. det er svindyrt. første jenta mi reagerte på kumelk og det var ikke lett å finne ny mat hele tiden. vi begynte med maisgrøt, kjøpte pulver på helsekost og laget den selv. potet utblandet med mm fallt også i smak... vet det var ett par av grøtene i butikken som var uten melk, kan blandes med mm... den ene var grønn men husker ikke hva den heter... du må egentlig bare lese på alle pakkene i butikken...

Skrevet

Knerten er 5,5 mnd. Han får hirsegrøt og quinuagrøt som begge er kokegrøter som lages med vann. Da kan du tilsette den smaken du selv vil. Jeg tilsetter fruktmos av eple og pære og kanel.

Han får middag hver dag som jeg lager selv. Moste grønnsaker, linser og fisk/kylling/kjøtt.

Og så spiser han banan og avokadomos hver dag til frokost. Hvis du har nøtteallergi i familien skal du ikke gi avokado.

Mme uten melk får du kjøpt på apoteket, men jeg blander like gjerne med kokevann.

Knerten har hatt litt eksem som er borte nå, men han har ikke reagert på noen av de matvarene vi har gitt ham.

Skrevet

får man støtte med penger om man får henvisning? for er en hudspesialist som sa at vi ikke fikk gi ku melk

Skrevet

Heisann!

Jeg har en baby som er 5 mnd, men fullammer omtrent enda siden han virker fornøyd med det, og er svært så kresen på nye smaksprøver.

Ville bare svare på det du spurte om angående melk uten kumelksprotein. Dersom du får henvist fra lege/resept (noe du burde få ifølge hudlegen?) får du denne melken gratis på apoteket. Den heter nutramigen, og er svært dyr dersom du skal kjøpe den. Det går også an å bruke maisgrøt som du blander med morsmelk, eller sinlac (spesialgrøt) som også er uten kumelk.

Skrevet

OI er det sant !! tusen takk for at du tok deg tid til å informere meg om dette :)

Skrevet

Mini blir snart 5 mnd, og han har fått maisgrøt blandet med NAN HA1 (kjøpt på apoteket, melkeproteinet er brutt ned i den) i et par uker nå. Fikk først tyntflytende smaksprøver på formiddagen, og så spiste han etter hvert ca 1/2 porsjon. For et par dager siden økte vi til to grøtmåltider, et på kveld også. Og i går fikk han smake Nestles risgrøt for første gang, og den likte han godt :)

Så nå får han ca 1/2 porsjon grøt 2 ganger om dagen, i tillegg til mme. Tenkte å prøve med litt middagsmat om en ukes tid, bare litt most potet eller gulrot med litt mme til å begynne med. (Og så har han forresten smakt bittelitt fruktmos, tenkte å gi det som "dessert" etter hvert)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...