Gå til innhold

Ferie i permisjonstiden.. haster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg skal søke om svangerskapspermisjon (litt sent ute), og ble usikker på hvordan man gjør det med ferie når permisjon starter i mai og strekker seg ut over i neste år. Jeg har opptjent 5 uker ferie i 2009 og vil vel opptjene 5 uker i 2010 som jeg kan forlenge permisjonstiden med? spørsmålet er altså kan jeg potensielt ta ut 5 uker ferie i år og noen (opptil 5 uker) uker neste år?

Det er arbeidsgiver som utbetaler lønn under permisjon, og jeg vet at vi har fulle rettigheter. Skal ta ut 100% dekning da dette er gunstigere økonomisk for oss.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du kan avbryte permisjonen når du tar ut ferie og permisjonen blir tilsvarende lenger. Er et eget punkt i søknadspapirene som omhandler ferie.

Skrevet

Jeg har avtalt på jobb samt satt opp på søknaden til NAV at jeg skal ha 5 uker ferie i august/sept i år. (fra-til-dato). Er mest bare for å sette opp et tidspunkt, jeg jobber jo ikke uansett, men de må jo vite det siden det blir stopp i perm,pengene de ukene, og jeg må leve på feriepengene. (jeg har også 100% dekning, og arb.giver betaler lønnen)

Jeg opparbeider også fulle ferierettigheter hos min arb.giver for neste år selv om jeg er ute i perm, så de ferieukene blir tatt ut neste år/sommer.

Skrevet

Var på infomøte hos NAV i forrige uke ang. permisjonspapirer. Man kan bare forskyve permisjonen ved ferie i tre uker. Så de resterende ukene må du ta før permisjonen starter, evt. rett etter permisjonen.

Skrevet

Du kan forskyve permisjonen med lovbestemt ferie. Jmf § 14-11 første ledd bokstav a:

Uttak av foreldrepenger kan utsettes

1. a) når den som mottar foreldrepenger har lovbestemt ferie,

2. B) når den som mottar foreldrepenger er i inntektsgivende arbeid på heltid,

3. c) dersom stønadsmottakeren på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet eller er innlagt i helseinstitusjon,

4. d) dersom barnet er innlagt i helseinstitusjon.

Det vil si at du man forskyve permisjonen med 4 uker og 1 dag. Den siste uka er ikke lovbestemt, men tariffbestemt og kan ikke forskyve permisjonen.

Skrevet

er bare til og ta ferie når permisjonen din går ut det for å forlenge den...jeg gjorde det forige gang...jør ikke det nå da...

Skrevet

Takk for alle svar! Jeg tror jeg forskyver permisjon med 5 uker, så ser jeg hva jeg gjør med ferien jeg har opparbeidet neste år. Vet at arbeidsgiver er fleksibel, så går sikkert bra om jeg likevel skulle velge å ta ut 5 uker til neste år. Nå må jeg bare få meldt fra, så plutselig at fristen var hhv 3. mnd og 8 uker :-/ Og nå er det 7 uker til termin! Snakk om at tiden flyr!

Skrevet

Hæ, frist? Jeg spurte på navkontoret for flere mndr siden om når skjemaet måtte leveres og der sa de at det ikke var noe "frist"! Jeg skal levere i morgen altså.. for da har jeg 7 uker igjen!

Det der med 3 ukers ferie skjønner jeg ikke, for jeg finner ikke noe om det verken på nav nett eller i veiledningen til søknadspapirene..

Skrevet

Du kan ikke forskyve med 5 uker dersom du tar ferien midt i permisjonen. Som jeg skrev over kan den bare forskyves med 4 uker og 1 dag.

Skrevet

På mitt nav-kontor sier de at permisjon kan forskyves med 5 uker, og at de ikke sier noe på dette siden det er fem uker ferie i Norge nå. Jeg har 6 uker ferie siden en ble overført fra i fjor, og da sa nav at jeg bare skulle legge ved en bekreftelse fra arb.giver at jeg hadde så mye ferie, og da sa de det var greit å forskyve med 6 uker.

Skrevet

Dette er ikke riktig. Da har du fått feil info på ditt NAV kontor. I lovverket står det at foreldrepengeperioden kan forskyves med lovbestemt ferie. Lovbestemt ferie er ferien vi har krav på i følge ferieloven. Og ferieloven sier 4 uker og 1 dag. Den siste 5. uka er ikke lovbestemt, men tariffbestemt.

Så jeg tror nok du har fått feil info dersom de sier du kan forskyve med 6 uker. Du kan imidlertid legge de siste 2 ukene på slutten av permisjon etter avtale med din arbeidsgiver.

Men å legge 6 uker ferie midt i permisjonen for å forskyve med 6 uker er ikke mulig.

Skrevet

Regner med at min saksbehandler som behandler min søknad vet hva hun sier ja til. Gjorde dessuten akkurat det samme i 2008 og det var ikke noe problem.

Skrevet

Jeg er også saksbehandler i NAV, og utbetaler og behandler med søknader om foreldrepenger hver dag.

Så at permisjonen bare kan forskyves med 4 uker og 1 dag er jeg 100% sikker på. Men for all del - jeg kan jo ikke gjøre noe med at andre saksbehandlere i NAV ikke kan lovverket.

Det er hvertfall hjemlet her, kopiert rett fra folketrygdloven: (som også kopiert inn tidligere i denne tråden)

§ 14-11, første ledd, bokstav a:

Uttak av foreldrepenger kan utsettes

1. a) når den som mottar foreldrepenger har lovbestemt ferie,

Videre sier rundskrivet:

Foreldrepengeperioden kan utsettes på grunn av lovbestemt ferie. Med lovbestemt ferie menes ferie som følger av ferieloven. Avtalefestet ferie, som for eksempel tariff-festet ferie, gir ikke rett til utsettelse.

Så om du får utsatt 6 uker pga ferie så er du utrolig "heldig", for da har du en saksbehandler som ikke følger folketrydloven ;)

Skrevet

Det er en del saksbehandlere som ikke vet, eller som er litt rundere i kantene ang å ta ut mer enn lovbestemt ferie i permisjonstiden. For Nav sin del, så betaler jo ikke de ut noe når en tar ut ferie så jeg skjønner ikke hvorfor de skal være så vanskelige med å kunne ta ut all ferie man har (utover den lovbestemte da de fleste faktisk har 5 uker ferie).

Hvis hun får det godkjent, så er det jo bra for henne :)

Vi må forholde oss til to Nav-kontorer, så jeg har kun søkt om på utsette permisjonen med det det som er lovbestemt ferie. Resterende ferie overfører jeg til neste år (noe som man har hjemmel for i loven). Da har jeg sekc uker ferie til neste år. Kjekt det og :)

Skrevet

Ja, selvfølgelig er det flott for henne. Men fyktelig urettferdig for alle de andre som ikke får det godkjent.

Og hvorfor man er så vanskelig med ferien? Det har ikke noe med å være vanskelig å gjøre, og det er heller ikke avgjørende hvem som betaler.

Men som ansatt i NAV er man pliktet til å følge og forvalte det lovverket som er vedtatt av stortingen. Uavhengig av personlig mening eller hva man mener er riktig. Lovverket i forhold til utsettelse pga ferie åpner ikke for noe bruk av skjønn. Derfor skal man ikke som NAV ansatt være litt rundere i kantene.

Det er derfor vi har lovverk og retningslinjer som alle følger. Da vil man bli behandlet likt enten man hører til NAV i Oslo eller NAV i Kirkenes.

Og for å gjenta enda engang ;)

Vår lovbestemte ferie er ikke på 5 uker. Den er på 4 uker og 1 dag. Den siste uka er tariffbestemt og har ingenting med ferieloven å gjøre.

Forøvrig er så min erfaring at de fleste løser det som du har gjort. At man utsetter med 4 uker og 1 dag og avtaler med arbeidsgiver at man tar resten etter maksdato.

Skrevet

Regner med de kan tingene men velger å være runde i kantene. Grunnen til at vi gjør det slik er at pappan ønsker ta noe av fedrekvoten mens babyen er liten og ikke måtte vente til h*n blir "stor" ett-åring. Jeg jobber i barnevernet og det er ikke praktisk mulig for meg å gå tilbake i jobb for noen uker av gangen her og der, så da er løsningen at jeg sprer ferien i år når han skal ta fedrekvoten.

Skrevet

Jeg fikk også det svaret fra NAV; at det kun var mulig å forskyve permen med den lovbestemte ferien på 4 uker og 1 dag. Men da jeg pratet med arb.giver, var det ok for de at jeg tok 5 uker, og dermed forskjöv permen, men at det var en avtale mellom oss, som ikke NAV skulle ha noe med.

Skrevet

Hvis du sprer ferien mens far tar permisjon, blir jo ikke permisjonen forlenget :-) Da har en av dere permisjon hele tiden.

Skrevet

Hei!

Men man kan vel ta de ferieukene man har rett på, etter den felles permisjonstiden? Slik at jeg tar de ut sammen med feks de første fire av de ti ukene i fedrekvoten?

Skrevet

Jeg tror det er forskjell på om det er de private eller NAV som betaler lønn under permisjon. Sist, som nå, betaler arbeidsgiver lønn og jeg har full opptjening av ferie. Sist hadde jeg 5 uker ferie pluss 3 uker opparbeidet overtid som jeg forskjøv permisjonen med. Det var ikke et problem da. Arbeidsgiver har godkjent søknaden min om permisjon med 5 ukers ferie, og søknad er send til NAV. Synes det ville være merkelig at man ikke skulle få ta ut opptjent ferie?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...