Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #26 Skrevet 15. april 2010 20.55 her. Ja, men dåpen er jo en feiring av navnevalget. Tviler på at noen forventer gaver til dåpen OG gaver når skjema er sendt til folkeregisteret?
Øyboeren med to små <3 Skrevet 15. april 2010 #27 Skrevet 15. april 2010 Skjønner absolutt hva du mener..! Her var det gavedryss til nr en, til og med fra folk som jeg aldri har møtt som har hytte ved svigermor... Hadde absolutt ikke forventet å få like mange gaver til minsten, men det at han ikke skulle få EN gave fra farssiden, ikke svigermor eller tanter eller noe, var jeg ikke forberedt på..! Hadde nå ungene i det minste hatt samme kjønn så man kunne tro de satset på gjenbruk, kunne man jo kanskje forstått det, men alle kjolene og de rosa klærne hun fikk når hun ble født, passer liksom ikke så bra.. Fikk jo stellebord til nr 1 av svigermor da, så hun "slipper litt unna" på den. Syns jo selv det høres fryktelig materialistisk og ekkelt ut av meg å bli skuffet over dette, men ble oppriktig såret på hans vegne... Og det kan jeg ikke mye for Så får bare "pynte" litt på sannheten.. I det minste fikk han også gaver når han ble døpt. Men svigermor kom ikke da.. Er faktisk bare den ene søstera til mannen som har sett minsten, og han er nå 7 mnd. Nok en ting som er annerledes enn da vi fikk første, da både svigermor, søsken og noen søskenbarn kom reisende for å se... De får vel se han om en måneds tid, når jeg moter meg opp til å putte ungene i bilen og kjøre ca 10 timer alene med de så familien kan få en titt... Nå havnet jeg litt ut av temaet, men det var godt å få ut litt damp..!
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #28 Skrevet 15. april 2010 Har tenkt samme tanken selv Eldste har sikkert 40 kort limt inn i boken sin, mens yngste har 7. Det verste er vel egentlig at alle behandler minste som "skyggebarnet" også ingen har smurt om å få passe henne, hun får billigere (og da mener jeg MYE billigere) gaver osv. Hun er i midten stakkars, for hun er barnebarn nr 2 av 3. Vår eldste var første barnebarnet også har søsteren til mannen også fått et barn rett etterpå. Jeg blir bare mer og mer sint ang dette så man skal ikke se bort fra at jeg sprekker snart! Det er IKKE OK å forskjellsbehandle barn sånn altså
Kamomille Skrevet 15. april 2010 #29 Skrevet 15. april 2010 Hvor i all verden har du det fra at dåpen er en feiring av navnevalget???? Dåpen er en kirkelig handling som ikke har noe med barnets navn å gjøre!
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #30 Skrevet 15. april 2010 Sånn har det vært her også Nr 1 fikk masse, både fra familie og venner Nr 2, fikk endel, meen det var mange i vennekretsen som ikke ga noe Nr 3 fikk bare fra familie Synesd et er skikkelig kipt jeg - på vegne av barna Når det gjelder oss foreldre, fikk vi masse kort og blomster med nr 1 - både fra familie, venner og arbeidsgivere. Men nr 2 fikk vi kun blomster fra familien. med nr 3 fikk vi kun blomster fra minn mor på sykehust og ingen av oss hørte en eneste gratulasjon fra hverken kolleger eller arbeidsgiver:( Synes kanskje det er ekstra ille å oppleve dette fra venner som selv har barn. Jeg ville tro at de kanskje var de første til å tenek på at man ikke bør gjøre forskjell. Sånn tenker iallefall vi, og kjøper barselgave (og søskengave) til alle:)
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #31 Skrevet 15. april 2010 Man kan jo velge å skrive i boka: du fikk mange hilsener og gaver da du kom til verden, og så nevne noen, istedet for alle, da kan man jo jevne det ut, barna merker da ingen forskjell, og problemet var løst....
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 15. april 2010 #32 Skrevet 15. april 2010 Skjønner deg godt jeg, og hadde nok tenkt noe av det samme selv. Man forventer faktisk ikke store gaver men det er noe spesielt med å ha fått barn om det er nr 1 eller 2... Et kort, en blomst, en hilsen er jo en gave mer en god nok. Litt forståelig er det jo at folk ikke kan kjøpe kostbare gaver til alles barn nr 1, 2, 3 osv.. for det kan bli en del mer penger i lengden! men for meg er det alltid koselig å kjøpe barselsgaver.- Jeg rett og slett elsker det og kjøper da selvfølgelig til alle venners barn. Men hvor mye jeg bruker varierer nok, og innrømmer at søskengjenbruk er i mine tanker noen ganger. Men gave skal de jo alle få såklart!! Vet ikke hvor gammelt barnet ditt har blitt, men hos oss fikk vi ofte gaver lenge etter fødselen, siste 2 fikk vi i bonusjulegaver 7 mnd etter fødsel;) Kanskje det er noen til på vei? Men ideen om å slette lista om hvem som ga hva og bare skrive at du fikk ...... er jo god da. tror neppe barn tenker stort på slikt i etterkant?
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #33 Skrevet 15. april 2010 Ja, jeg vurderer faktisk å bare skrive noen setninger om hva de fikk, istedet for fra hvem og akkurat hva de fikk.. Takk for forståelse Synes jo det er kjempe leit for minstemann sin skyld. Man trenger jo ikke å bruke så mye penger på en barselgave, det skal jo bare være en liten oppmerksomhet og når de kjøpte til nr 1, hvorfor ikke til nr 2 liksom... Jaja... så er verden slik da... Jeg skal nok trosse den og bestandig kjøpe gaver til både nr 2 og nr 3 osv.. i tillegg til søskengaver som jeg også har kjøpt tidligere.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #34 Skrevet 15. april 2010 Litt sånn her og, første fikk av venninnene mine og all familie. Minste fikk av mine foreldre, en av mine søstre og en av mine tanter. De er født med bare 14 mnd mellom, regner med at folk bare tenkte ja men ho har jo så mye allerede ho trenger ingenting. For søsteren min fikk sin andre samtidig og dette barnet som er mye yngre en sine søsken fikk gaver fra alle.
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 15. april 2010 #35 Skrevet 15. april 2010 Jeg tror at det også hersker en del forskjellige praksiser i ulike venne og familiekretser. Barn nr 1 vil desverre stort sett alltid være ekstra etterlengtet og dermed gavedryss ut av en annen verden.. nr 2 er annerledesmen hvis man ser litt nyansert på det så får jo småsøsken fort andre fordeler i livet og ser nok dette på en annen måte enn oss voksne skal du se;) Arvefaktoren er høy og staselig til tider å få storesøskens saker til odel og eie.. Syns fokuset ditt er viktigst i fht hvordan dette blir videre for deres oppfattelse. Hva folk velger å gi eller ikke er deres valg. jeg syns det er flott av deg å stå på gode tradisjoner videre... så skal man se om ikke det er noen som får en tankevekker om ikke annet!
Patetica fåkksi Skrevet 15. april 2010 #36 Skrevet 15. april 2010 Det er du som viderefører den tafatte holdningen der til ungen. Slutt med forventningene, da blir du ikke skuffa. Jeg har aldri tenkt på å sjekke hva jeg fikk når jeg konsentrerte meg om gurgling og bleiefylling, det er de som har vært der hele oppveksten som har satt positive spor. Kjerringer.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #37 Skrevet 15. april 2010 Jeg må si at jeg ble litt lettet når jeg leste dette innlegget, for jeg har hatt det akkurat på samme måten selv. Lillegutt ble født for noen måneder siden, og han har fått utrolig lite gaver i forhold til hva storsøster fikk. Jeg har vært utrolig lei meg på hans vegne, og følt at han ikke betyr like mye som søsteren. Jeg har lurt på hva jeg skal skrive i babyboken, for jeg synes så synd i han når han en dag ser at hun fikk dobbelt så mye som han. Så derfor var det godt for mammahjertet mitt å lese at flere har opplevd dette, og at mange bare gir gaver til den førstefødte. Det ga iallefall meg litt trøst.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #38 Skrevet 15. april 2010 Da første kom til fikk vi masse, også en del fra uventet hold. Men med nr 2 fikk vi ingenting. Verken fra famlie eller venner. Var litt merkelig, men jaja. Hehe, sånn er det bare. Nå ventes nr 3, så blir spennende å se.
nicless Skrevet 15. april 2010 #39 Skrevet 15. april 2010 Uff så trist :-( Skjønner deg godt jeg.. Så tankeløs folk er da..!! Men det vikigste er,at dere ikke gjør forskjell :-) Resten av idiotene må man bare drite i..Lett å si men,håper du skjønner hva jeg mener..Hadde nok følt det samme som deg.. Men du,kanskje du hadde kontakt med fler folk da nr 1 var født? *klem*
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #40 Skrevet 16. april 2010 Skal klare å leve med at jeg viderefører min holdning om at alle skal behandles likt, selv når det gjelder gaver HI Har dessuten de samme vennene som sist, så vet ikke hvorfor man bare gir gaver til et barn jeg. Første gaven gjelder visst alle barna Synes det er leit jeg!
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #41 Skrevet 16. april 2010 Jeg er selv minstejenta, og var nok typisk minstejenta. Ingen babybok, nesten ingen bilder og lite med stæsj for meg. Foreldrene mine har alltid vært helt ærlig og sagt at slik er det, nyhetens interesse gikk nedover med antall barn, antall barnebarn og antall sm i slekta. Dessuten var det mer travelt, etc etc. Men har aldri vært noe sår på det, bare akseptert at slik er det, de har gitt meg en kjærlig oppvekst og aldri har jeg fundert så veldig på det. Lag ikke dette til en stor sak, så roer det seg nok. Dessuten betyr det jo ikke at babyen ikke er intressang eller kjedelig eller ikke elsket, så ikke lag det til noe stor sak, det er helt naturlig, behendle situasjonen som helt naturlig så går det seg til.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #42 Skrevet 16. april 2010 Bu-fucking-hu. Vær glad for at ungene deres fikk gaver i det hele tatt, det er langt fra alle som får det! Og selvfølgelig er det ikke like spennende for omgivelsene når dere får nummer to, eller nummer tre eller gud vet hvilket nummer. Skjønner ikke poenget med å notere alt i detalj i en fjollete bok heller. Som noen skrev, "du fikk mange fine gaver" burde holde lenge. Synes dere som syter virker bortskjemte og gribbete!
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #43 Skrevet 16. april 2010 Samma her. Når vi fikk eldstebarnet måtte vi nesten rømme huset tilslutt. Besøk og gaver hele tiden. Dene gangen, veldig liten interesse. Er vel bare sånn. Men prøv å vær beviste selv. Skriv opp når h*n får tenner, går, krabber og ta masse bilder. Prøv å gjør de tingene dere gjorde for første mann dere i alle fall. Mange som går i den fella at de glemmer det.
soleia Skrevet 16. april 2010 #44 Skrevet 16. april 2010 Det er vel ganske vanleg at ein får mest merksemd når ein får første babyen? Er jo og då ein brukar mest pengar på utstyr, slik at gåver er ekstra kjærkome. Dette er jo ikkje noko problem for barnet om ikkje de gjer det til det. Eg er ikkje den sorten som samlar på kort og skriv opp i albumen kva gåver han får av kven. Er jo ikkje slik at han kjem til å sitje å sjå på sparkebuksene seinare og hugse kven han har fått dei av. Og gåvene går jo ofte i arv til nestemann. Men om ein fortset å forskjellsbehandle barna når dei vert større, så er jo sjølvsagt dette eit problem ein må ta tak i.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2010 #45 Skrevet 18. april 2010 Lager da ingen sak av det, går ikke akkurat rundt å etterlyser gaver, men synes det er leit at minstemann ikke får like mye oppmerksomhet. Hvorfor er det så ille da? Og babybøkene er heller ikke fjollete, og synes selv det er morsomt å skrive alt i detalj for barna mine også. Slutt å gjør dere så til hvis dere ikke har noe konstruktivt å si!! HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå