Gå til innhold

Hva skjer med ferien hvis man er sykemeldt når man skulle tatt ut ferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer med ferien hvis man er syk? (sykemeldt)? Altså hvis man har meldt inn feriedager til arb.giver, blir sykemeldt på aktuelle tidspunkt (og ikke får dratt på ferie som planlagt). Forsvinner ferien da, eller har man den til gode?

Skrevet

Planlagt ferie har du rett til å få tilbake om du er sykemeldt. Dette gjelder derimot ikke avspasering. Har ikke vært med på dette før selv, men ser ikke bort fra at det er noen skjemaer som må fylles ut. Spør arbeidsgiver.

Skrevet

Har snakket med nav om dette, og her er hva de sa:

-Har du avtalt ferie kan du enten avtale med arbeidsgiver om og flytte den (dersom arbeidsgiver går med på det). Dersom ikke arbeidsgiver er samarbeidsvillig, så kan man si ifra seg ferien. Da får du ikke ny ferie, men du får betalt fra nav den perioden du egentlig skulle ha ferie, men ikke får tatt ferie likevel.

-Dersom du ikke gjør en avtale med arbeidsgiver eller sier fra deg ferien, så må du skrive på sykmeldingen at du har avtalt ferie for gjeldende periode, og nav betaler da ikke ut penger for den perioden.

-Sier du fra deg ferie/ flytter den og får penger fra nav får du ikke dra til utlandet (unntaksvis kan det meldes fra om, og bli godkjennt dersom det ikke innebærer at du blir dårligere av og reise - tror da du må ha en skriftlig bekreftelse på det fra legen din.)

Skrevet

Jeg lure også på dette.

Jeg har satt meg opp på ferie i uke 19, men kommer ikke til å reise bort denne uken uansett nå.Har bla legetime den uken, noe jeg selvsagt kan flytte..

Men jeg er aktivt sykemeldt, og kan jobbe inntill 2 timer om dagen hvis formen tilsier det.. (er snakk om max 8 arbeids timer den uka pga himmel spretten på torsdag). Taper jeg da den ferien?

Noen som vet rettigheter ved aktivsykemelding og ferie?

Jeg har ring nav og spurt om dette, men fikk forskjellige svar i forhold til hvem jeg snakket med på nav..

Skrevet

Ferieloven er kjekk å bruke: http://lovdata.no/all/hl-19880429-021.html

§ 9. Ferieavvikling under sykdom, permisjon, arbeidskamp mv

(1) (Ferieavvikling under sykdomsfravær mv)

Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien.

Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør minst 6 virkedager i ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt.

Medfører arbeidsuførhet at feriefritid ikke blir avviklet innen ferieårets utløp, kan arbeidstaker kreve å få overført inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Krav om overføring må fremsettes innen ferieårets utløp.

Skrevet

har erfaring med sykmelding i ferie, og så lenge man er 100% sykmeldt så får man den igjen. Er også noe regler på hvor mange dager, men ser at hekta over her har et fornuftlig utdrag :-)

Skrevet

Men hvordan skal jeg tolke denne loven når jeg er aktivtsykemeldt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...