Gå til innhold

Er det farlig om han (8mnd) har fått i seg en bitteliten dråpe honning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff, jeg tenkte ikke i det hele tatt da vi var ute og spiste i kveld. Jeg spiste is med varm honning til dessert, og han fikk suge litt på skjeen min.....

Hva kan skje? Har en veninne som sier de kan dø av honning?????

Hjelp!

Skrevet

Ja, de kan dø av "en dråpe" honning. Men mener på å ha lest at problemene oppstår rett etter inntak. Så har det ikkje skjedd noe til nå, så slapp av.

Skrevet

Honning skal ikke gis til barn under 1 år fordi det kan gi en farlig type matforgiftning

Skrevet

Vet ikke om det finnes noen bestemt farlig allergi mot honning. Isåfall må du være obs neste gang han får honning, for det er da reaksjonen kommer.

Google litt, har aldri hørt at honning er farlig.

Skrevet

Ja, det kan være dødelig. Aner ikke hvor fort de blir syke. (Om det er med en gang, eller om det går tid) Du kan evt. ringe legevakta å høre, eller google og se om du finner noe.

Skrevet

Er vel liten sjans for det. Men inkubasjonstiden er 12-36 timer. Her er symptomer du skal se opp for: Symptomer på spedbarnsbotulisme er raskt tiltagende slapphet, redusert sugerefleks, vanskeligheter med å svelge, lammelser og pusteproblemer. Barn med slike symptomer må straks innlegges på sykehus.

Men det har sikkert gått helt fint! :o)

Skrevet

Honning skal ikke gis til barn under 1 år, fordi det kan gi en farlig type matforgiftning (botulisme). I alvorlige tilfeller kan dette være dødelig.

Skrevet

Er du her inne og har unger og så har du aldri hørt at unger under 1 år ALDRI skal ha honning?

Da må du nok lese litt mer om det å ha unger.

Har du gått glipp av mye annet viktig?

Skrevet

Det man er redd for ved honninginntak, er spedbarnsbotulisme. Dersom honningen barnet har fått i seg inneholder giftsporer, kan det nok teoretisk sett føre til sykdom selv om mengden er liten.

MEN; botulisme er sjelden-sjelden-sjeldent i Norge. Det er påvist noenogtredve tilfeller her til lands siden 1975...

Symptomer på spedbarnsbotulisme er "raskt tiltagende slapphet, redusert sugerefleks, vanskeligheter med å svelge, lammelser og pusteproblemer."

Skrevet

Botulintoksinet hører til de sterkeste gifter som er kjent. 1 µg blir sett på som dødelig dose for et menneske. Fordi bakterien er sporedannende kan den overleve i mat som har vært utsatt for høy temperatur.

Symptomene på botulisme er lammelse av øyemusklene, tørrhet i munnen, svelgebesvær og talebesvær. I alvorlige tilfeller kan det være dødelig. Det kan gå noen timer til et døgn før symptomene melder seg.

Skrevet

Nå kjenner jeg litt panikk her!! Ingen som vet mer enn at det kan være dødelig liksom???

Prøvd å google, finner ikke noen god informasjon...

Det er fire timer siden nå, og han sover (virker litt urolig)

HI

Skrevet

Her var det mye uvitenhet ute å går i svarene....

Faren med honning er en bakterie som heter botulisme. Den er ikke alltid til stede i honning, men KAN forekomme. Det er imidlertid vanskelig å vite når, så derfor er det en generell advarsel mot å gi honning til spedbarn.

På matportalen står dette: Honning skal ikke gis til barn under ett år fordi den KAN inneholde sporer som kan utvikles til botulisme-bakterier i barnets tarm. I tarmen vil disse bakteriene produsere gift som fører til den svært farlige sykdommen spedbarnsbotulisme.

En spesiell form for botulisme hos spedbarn ble for noen år siden registrert i forbindelse med konsum av honning fra Argentina. Mattilsynet har derfor advart mot at det gis honning til barn under ett år. Dette skal merkes på honningboksen.

Skrevet

Man må ikke gi honning til små barn under 12 måneder, da honningen kan inneholde endosporer av bakterien Clostridium botulinum, som kan formere seg i barnets tarm og utløse botulisme.

Det kan gå noen timer til et døgn før symptomene melder seg.

Skrevet

Du har jo fått svar. Var noen som skrev hva inkubasjonstiden var.

Følg med på ham du.

Pila- er det at forekomsten er så liten (noen og tredve påviste tilfeller som du sa) grunnet i at man ikke gir honning til så små barn da?

Skrevet

Det er sikkert medvirkende, men den anbefalingen er vel ikke så gammel mener jeg. Det er også ganske utbredt i en del muslimske miljøer å bruke honning i et slags velkommen til verden-rite når barna er rundt syv uker gamle, og det går jo helst bra.

Skrevet

Damå jeg rett og slett sitte oppe og overvåke ham i natt da?

HI

Skrevet

Jeg synes du skal ta en telefon til enten legevakt eller giftinformasjonssentralen og be om råd om du er bekymret, ikke sette deg selv til en natts våking ut fra tips du har fått her inne. Antagelig lettere å komme gjennom til giftinformasjonen (tlf 22 59 13 00).

Skrevet

Bare du som vet hvor mye honning han fikk i seg. Men om du er veldig redd så kan du jo ta han over i sengen din? Kanskje sjekke han med noen timers mellomrom?

Du KAN også ringe legevakten. Bare så du kan roe deg ned. Da får du snakket med helsepersonell. Det kan være til stor hjelp å bare snakke med dem på tlf.

Skrevet

Jeg ville for all del ringt legevakten, folk her inne kan gjerne mye, men de er ikke medisinsk personell på jobb. Ring, så du enten for fred i sjelen, eller får instrukser ifht hva du skal gjøre. Føler med deg, fælt å måtte gruble sånn : (

Skrevet

Legevakten her er IKKE veldig pasientvennlige, der sitter det bare noe hjelpepleiere med strikketøyet sitt og synser... (ikke noe negativt om hjpl, men disse damene som jeg har møtt på legevakten her i kommunen har feilinformert mang en gang)

Det var frityrstekt banan med is og honnig, og han fikk en bitteliten bit av bananen (innmaten, ikke skorpen) også fikk ahn skjeen min når jeg hadde spist ferdig ( da var det igjen litt is på den). Pappa mente det var sirup og ikke honning, men i menyen stod det honning.

Jeg burde jo spurt, men begynte egentlig ikke å bekymre meg før vi kom hjem og jeg snakket med denne veninnen....

HI

Skrevet

Ring legevakten i nabobyen da :o)

Skrevet

De pleier vel å være laget med honning da.. Men det kan jo selvsagt ha vært sirup akkurat i denne..? Er det en slags barneklinikk du kan ringe til eller noe?

Skrevet

Da ringer du en annen plass, men poenget er å ringe et sted. Du kan ikke sitte med den bekymringen hele natten. Ring til gifttelfonen. RING. Er man bekymret så er man bekymret, men da må man også gjøre noe med det.

Skrevet

Ring opplysningen (eller søk på nett), og få nummeret til GIFTSENTRALEN. Så snakker du med dem som er eksperter, istedet for å spørre her!!!

Lykke til, tror nok det går fint jeg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...