:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 17. mars 2010 #1 Skrevet 17. mars 2010 det er jo kommunen som har ansvar for barneskolene. når en barneskole i kommunen brenner ned til grunnen, får de penger fra staten til å bygge den opp? eller må de ta av det ordinære budskjettet? eller har de oppsparte middler til sånt?
SuperGlad Skrevet 17. mars 2010 #2 Skrevet 17. mars 2010 de har jo forsikret byggene sine. dekker det ikke hele forsikringen får de nok støtte fra staten om de ikke har mulighet å spare inn på noe annet på budsjettet.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 17. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 17. mars 2010 haha.. forsikring tenkte jeg ikke på. litt morsomt for jeg skal i et forsingsmøte i morgen.. haha men det er jo betryggende i det minste vil ikke ha noen flere sparetiltak... hehe
Anna-10 Skrevet 17. mars 2010 #4 Skrevet 17. mars 2010 Skolen er jo selvfølgelig fullverdiforsikret! Hva tror du egentlig?? Beklager, men det var et utrolig dumt spørsmål!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 17. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 17. mars 2010 ja helt enig i at det var et dumt spørsmål. men jeg tenkte virkelig ikke på det... hehe
Odine! Skrevet 17. mars 2010 #8 Skrevet 17. mars 2010 Ikke SÅ dumt spørsmål. Kommunen jeg jobber i er selvassurandør, i hvertfall på "små" ting. I praksis vil det si at hvis en datamaskin blir stjålete så får vi neppe noen ny... :-( Men mulig de har forsikring på bygninger
Gjest Skrevet 17. mars 2010 #9 Skrevet 17. mars 2010 Jeg har hørt at Staten og kommunene er ikke har forsikring på bygningene sine. Sannsynligvis lønner det seg ikke fordi de eier så mye og premien blir dyrere enn skadene totalt.
moe_ Skrevet 17. mars 2010 #10 Skrevet 17. mars 2010 Det høres rart ut, de er da pålagt å ha forsikringene sine i orden. Mulig via eget fors.selsk. I en enkel, ideell verden, vil man ved en slik skade,se på hva slags skade det er [brann], hva som årsaket skaden [påsatt] og er det noen (gjerne andre) som har skylden, og så la forsikringselskapene rydde opp i saken. Problemet er at det forsikringsselskapet som blir sittende med svarte-per, ikke liker det, ergo vil de da se om det er mulig å slippe unna eller å få dekket så mye som mulig vha regress, dvs at skadevolder betaler kalaset.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 17. mars 2010 Forfatter #11 Skrevet 17. mars 2010 ja, men dette er små gutter på 11 år. så de kan vel ikke putte det over på dem? eller foreldrene dems? det ville vært forferdelig ihvertfall! det ordner seg sikkert. jeg så bare for meg enda mer innstramninger, noe som ikke er så heldig. for det går jo ut over de som trenger det mest. førsteproblem er vel å finne lokaler til alle elvene som nå står uten skole. men de fikser de helt sikkert. er ganske mange lokaler som de kan ta i bruk. selv om det ikke er ideelt
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 17. mars 2010 #12 Skrevet 17. mars 2010 Skolen jeg jobber på, har ihvertfall ikke forsikring som dekker innbo/ løsøre, dvs når det blir stjålet PCer el lign må de dekke tapet selv (forsikringen er altfor dyr, så de har ikke råd rett og slett, men dette er en vgs, mulig d er annerledes m barneskoler) Hvordan d er med selve skolebygningen i forhold til brann vet jeg ikke.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 17. mars 2010 Forfatter #13 Skrevet 17. mars 2010 ja. det er jo ganske mye innbo som går med når alt brenner ned også.. hm.. men de burde jo ha orden på sånt. jeg får troppe opp på neste politiske møte og forhøre meg.
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 17. mars 2010 #14 Skrevet 17. mars 2010 Når søstra mi på 5 år tente på huset vårt (stearinlyslek) måtte mamma og pappa anmelde henne for å få utbetalt forsikringspremien... Usikker på om det står på rullebladet jeg...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 17. mars 2010 #15 Skrevet 17. mars 2010 hehe, ja gjør det! Bra at noen engasjerer seg i lokalpolitikken;)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 17. mars 2010 Forfatter #16 Skrevet 17. mars 2010 jeg er omtrent 100 % sikker på at 5 åringen ikke får det på rullebladet. tror man må være 15 først. og selv det er vel kritisert fordi de ikke kan stemme. og kan man ikke stemme så kan man ikke være med og utforme lovene og da er det jo litt rart sånn demokratisk sett og bli rammet av dem.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 17. mars 2010 Forfatter #17 Skrevet 17. mars 2010 hehe.. må jo engasjere meg det går jo ut over oss og resten av innbyggerne
moe_ Skrevet 17. mars 2010 #18 Skrevet 17. mars 2010 I broderlandet hadde de en slik sak for - en stund siden, og der ble brannstifterne tatt og dømt. De var mindreårige og har aldri en sjanse til å betale i løpet av sin livstid. Ble en del rabalder, men har ikke fulgt saken, mulig at det ble anket. Men som forelder er du ansvarlig for dine barns handlinger, også de dumme, ubetenksomme, uhellene og de planlagte skøyerstrekene de kan finne på, så det er all grunn til å følge med på hva poden holder på med, når han gjør det og hvem han gjør det med. Ikke kult å få politiet på døren fordi den håpefulle har stjålet en handlevogn på butikken og lempet den over et rekkverk og ned på jernbanesporene - bare for å være kul sammen med to andre. For eksempel.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 17. mars 2010 Forfatter #19 Skrevet 17. mars 2010 nei selvsakt ikke! og det værste er at folk henger ut disse guttene på nett, så de som følger med vet jo hvem som har gjort det. må være utrolig kjipt for familiene og dem det gjelder akkurat nå!
moe_ Skrevet 17. mars 2010 #20 Skrevet 17. mars 2010 Det er lett å sitte ved skjermen og "dømme", basert på info formidlet via vg.no etc, men vi vet ikke alt. Tipper dog at familiene med brannstifterne også får krisehjelp, i tillegg til at de skal utredes av bv og politi. En fryktelig måte for de involverte parter å lære på er det dog. Håper at ting ordner seg til det beste for alle parter og at tilgivelse er et tema som blir nevnt i (det som kan bli hekse-)prosessen.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 17. mars 2010 Forfatter #21 Skrevet 17. mars 2010 så enig så enig! alle gjør feil! heh.. det var litt morsomt for moren min holdt den talen om at de måtte bære vissheten om at de hadde gjort dette med seg resten av livet osv. (sånn stakkars dem tale) også spurte jeg "snakker du om dem eller den jenta som tente på den skogen for mange år siden?"... heh.. (hun gjorde det som barn)... hehe. og hun bare "nei det gjorde jo ingen ting".. haha
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå