Gå til innhold

Horfor pokker blir det stoppet i tollen når det er en gave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venn har sendt meg noe fra England. Det er krysset av for gave, og jeg har ikke betalt noe for den, men fått den sendt til jobb (da det stadig skjer at post som ser verdifull ut er forsøkt åpnet når den kommer i postkassen hjemme).

Hvorfor er den nå stoppet og holdt igjen på Postens godssenter til fortolling? Jeg prøvde å ringe, men de sitter i møte til kl. 11.30...

Noen som skjønner seg på dette?

Skrevet

De tar sikkert stikkprøver av pakker som er merket gave også og så har du vært uheldig at din pakke har vært en av dem. Det er jo mange firmaer som sender pakker som "gaver" for å være snille, så det er ikke så rart om de dobbeltsjekker. Vil tro at når de ser det er en pakke sendt fra en privatperson til en privatperson (selvom adressen er til et firma), så slipper du å betale noe i toll.

Gjest irismor
Skrevet

Mulig at det har noe å gjøre med at gaven blir sendt til jobben din. Posten bryr seg ikke om at ting blir ødelagt/åpnet når det blir sendt til din egen postkasse. De tror nok bare at de skal ta deg i svindel.

Ring de når møtet er ferdig og ta "rotta" på dem :-)

Skrevet

Grr.. mest irritert fordi det blir masse bry...

Den er jo sendt fra en privatperson, det er "ticket" som gave. Men det er sikkert fordi den ble sendt til meg på jobb da.

Jeg bare haaater sånn papirarbeid og bry... hehe..

Skjønner at de må ta stikkprøver.

Skrevet

Det blir som om man pakket inn tjue liter sprit som gave og ble stoppet i tollen på Svinesund. Stikkprøver taes, selv om det er sendt som gave aldri så mye. Noe annet ville vært svært så naivt av tollvesenet:)

Skrevet

Det hender de tar stikkprøver, sist gang de sendte brev til meg om at jeg måtte fortolle sendte jeg bare mail og spurte om det ikke var toll-momsfritt å motta pakker til en verdi under 1000 kroner. En uke etter fikk jeg hentelapp i posten :) Så sende en mail så ordner det seg nok :)

Skrevet

Joa, ser den, bare litt kjipt når man faktisk har rent mel bak øret;o)

Skrevet

Aah, fikk svaret nå.

Når verdien er over 1000 kroner, så skal det fortolles uansett, selv om det er gave. Så det er liksom en halv dags arbeid for å motta en gave.. Ggrrr..

Skrevet

Jeg leste "hvorfor polakker blir stoppet i tollen når det er en gave" og skjønte ingenting.

Men jeg gjør jo det nå da! haha.

Skrevet

Hahaha, brooklyn.. Der fikk jeg meg en god latter :-D

Polakkene - Guds gave til folket:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...