Kokkeli nyter våren:) Skrevet 8. mars 2010 #1 Skrevet 8. mars 2010 Gutten min sliter veldig med minus.. Og jeg mister tålmodigheten kjenner jeg.. Føler litt at han gjør seg dummere enn han er, men får dårlig samvittighet etterpå.. Han er veldig god i pluss og liker matte, så han tuller nok ikke. Har vel bare ikke fått forståelsen helt? Noen gode råd om det er noe jeg kan gjøre? han går i andre klasse? Så det er stykker som 92 - 38 han sliter med..
Lene~mor til tre Skrevet 9. mars 2010 #2 Skrevet 9. mars 2010 Hmm er ikke alltid lett det der, min går også i andre klasse med dem har ikke så vanskelige stykker de har bare kommet til 20 når det gjelder minus. Men jenta mi bruker tiermetoden for å finne ut sånne stykker, altså si at du har 90 og skal ta bort 30 da blir det 60. Så tar hun 60 + 8 som blir 52 og plusser på med de 2 som vi ikke tok med og da blir jo svaret 54 Høres kansje veldig komplisert ut, men det er sånn den lærer seg og regne ting i "hodet" på skolen.
Lene~mor til tre Skrevet 9. mars 2010 #3 Skrevet 9. mars 2010 Så tar hun 60 - 8 som blir 52 og plusser på med de 2 som vi ikke tok med og da blir jo svaret 54
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 9. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 9. mars 2010 Her har de minus stykker opp til 100. Synes det er vanskelig for de jeg da.. Han klarer det fint når det er for eksempel 94-33= for da tar han 9-3 først så 4-3. men det går jo kun når begge de første tallene er størst. Går jo ikke lenger når tall nr to er større og en må låne.. Jeg lærer han da og først ta minus 10-20-30 alt etter som så minus de siste som er over det.. Men han skjønner det ikke. Får bare øve øve. Plutselig så syntes han nok ikke det er vanskelig lenger.. Håper jeg..
Lene~mor til tre Skrevet 9. mars 2010 #5 Skrevet 9. mars 2010 Ja det blir jo ikke så lett da, tror dem begynner å sette stykker oppå hverandre i 3 klasse (det gjorde jenta mi iværtfall) så da blir det jo mye enklere å regne sånne stykker.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 9. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 9. mars 2010 Ja jeg prøvde å sette de oppå hverandre, og følte han var litt på gli til å skjønne hva jeg drev på med.. De lærer jo nå og å dele opp tiere slik at de lærer at ting skal opp i tiervennen. Men syntes så synd på han. Han vaser veldig mye i tillegg når han skal gjøre lekser, tuller, ser ut vinduet, mister pennen i gulvet osv, så jeg har lett for å bli sint. Og når han da ikke fyller med når jeg forklarer om igjen og om igjen så blir jeg sint.. Så igår ga jeg han beskjed når jeg hadde hjulpet han med halle leksa at han skulle gjøre resten alene mens jeg gikk vekk. Når jeg kom tilbake så jeg at han hadde skjerpet seg og gjort alt. Men så var alle 5 regnestykkene feil.. Er vondt å måtte si det.. Men da var det ene stykket 30-18 og han hadde skreve 28. for han hadde tatt 3 -1 =2 og 0-8=8=28.. Så når jeg forklarte litt så så han jo at det måtte være feil.. Men skjønte ikke da hvordan det da skulle gjøres..
Gjest Filifjonka Skrevet 10. mars 2010 #7 Skrevet 10. mars 2010 Det er viktig at du får ham til å forstå hva han gjør når han setter opp stykker over hverandre, ellers blir det bare kluss med dette senere. Skrap sammen noen penger du kan bruke til å konkretisere stykket med. Du trenger minst 10 kronestykker, gjerne fler, 10 tiere og noen hundrelapper. De siste kan du tegne selv. Så legger du opp pengesummen han har, var det 92 kr du sa? på et ark. Altså 9 tiere og 2 enere. Legg tierne til venstre for enerne. Under skriver du stort -38, slik at tretallet kommer under haugen med tiere og 8-tallet kommer under enerne. Så sier du noe slikt som at "du har 92 kroner og så skal du kjøpe deg en lekebil og den koster 38 kr. Nå skal vi bruke disse pengene til å finne ut hvor mye du har igjen når du har kjøpt den bilen." Få ham til å begynne med enerne. Han vil fort oppdage at det går jo ikke, og da må du sette ham litt på sporet. Han kan ta en tier og veksle den i ti enere. Som selvsagt legges i enerhaugen. Nå kan han ta bor de 8, og så legger han resten ned under stykket (der du ville skrevet svaret). Så tar han for seg tierne. Når han har gjort stykket slik blir det lett for ham å se hvor mye han har igjen. Etter hvert kan du vise ham hvordan han fører det med "låning" - jeg liker bedre å kalle det veksling.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 10. mars 2010 Forfatter #8 Skrevet 10. mars 2010 Takk for gode råd Filifjonka. Det skal jeg jammen meg prøve, har en del penger på sparebørse så bruker de. De skulle begynne på skolen idag hos han og sette stykkene under hverandre. Tror det er viktig at skole og hjem kjører de samme tingene. De har før hatt slik tall-linje, men den tror jeg ikke de skal bruke lenger.. Håper han skjønner det snart så han ikke får hull i matten og kommer etter. Vanskelig til umulig å rette opp i det i senere alder!
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #9 Skrevet 21. april 2010 Øv med konkreter, altså gjenstander. Feks bønner, kastanjer ol.l. Syns ihvrtfall ikke det er noe rart han strever, så høye tall?????
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 22. april 2010 #10 Skrevet 22. april 2010 Talllinje kan være en bra måte å øve på. Tegn opp en tallinje fra 50 til 90. La ham først gå 8 enerskritt tilbake. Da er han på 94. Så går han 3 tierskritt tilbake. Da kommer han til 54. Ikke den beste hoderegningsmetoden, men veldig god for å forstå! Tallinje er veldig bra for å illustrere forskjellen mellom pluss og minus, pluss til høyre og minus til venstre.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #11 Skrevet 4. mai 2010 Slik tall linje har de på skolen og bruker i matten der. Den skjønner han helt greit og er rask på.. Er når likninger skulle settes sammen han ikke skjønte det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå