Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #1 Skrevet 2. mars 2010 Stemmer det at man kan søke husbanken om husbanklån hvis man har betalingsanmerkninger? Samboeren min får dessverre ikke lån i banken pga bet.anmerkning. Men vi vil kjøpe, å jeg får ikke stort nok lån til å kjøpe alene. Vi må være to. Inntekten er ganske bra , men han har jo anm. som nevnt. Får han lån i husbanken da?
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #2 Skrevet 2. mars 2010 Spørs hvor lenge siden han fikk anmerkningen.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #3 Skrevet 2. mars 2010 Tviler på det! Finn deg en annen mann - seriøst!
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #4 Skrevet 2. mars 2010 Finn en annen mann? Noe som feiler deg anonym 08.30 ?? Syns jeg ser det for meg : Nei lillevenn, mamma gikk fra pappa fordi han hadde betalingsanmerkninger... så derfor er du skillsmissebarn.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #5 Skrevet 2. mars 2010 Han har hatt de lenge.. Og det er forhåpentligvis snakk om å få gjeldsordning på sikt her. HI
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #6 Skrevet 2. mars 2010 Husbanken ser og på annmerkningen, og har du en gang fått betalingsanmerkninge må du no ført av alt betale dæ ut av det, før så og snakke med dæm som har gjedd dæ betalingsanmerkningen om det e nåkka muligheit t å fjerne de. Men før du kan be om det må du vise at man betale regningen i tide. Så tvile litt på at han får lån gjenna husbanken, sia det mog e en bank lik privatbankan. Dæm e og interesert i å få te bake pengan sine....
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #7 Skrevet 2. mars 2010 Da bør dere vel vente med huskjøpet til han er ferdig med å betale gjelda. Hvis ikke han kan betale den ned rimelig kjapt, så har dere vel ikke råd til et huslån heller?
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #8 Skrevet 2. mars 2010 Man får da heller ikke barn med slike menn! Seriøst!
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #9 Skrevet 2. mars 2010 Ok- så forslaget ditt nå anonym 08.37 er? Kvitte oss med datteren vår? adopsjon? Fosterhjem?
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #10 Skrevet 2. mars 2010 Lurte bare på om man fikk med betalingsanmerkning, det sier seg selv hvis han får en gjeldsordning at vi ikke evt kjøper da.....
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #11 Skrevet 2. mars 2010 Du har driti deg ut og må leve med det! Nada nytt hus på mange, mange år....
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #12 Skrevet 2. mars 2010 Hvor mye er den gamle gjelda på da? Min samboer hadde 300 000 i inkasso og bet. anm. (ikke bet.anm på hele beløpet). Vi har inntekt på ca 30 000 etter skatt tilsammen og har nå betalt ned så det står igjen 68 000 kr og det på 1,5 år. Uten gjeldsordning. Vi har ordnet opp selv, og fått masse avslag og nå 0 % rente på resten av gjelda. Så hvis dere har så mye i inntekt som det virker som så burde dere klare å betale ned fort. Da lønner ikke gjeldsordning seg (det er vel over 5 år). Hvis ikke dere har over 500 000/600 000 kr i inkassogjeld da, da skjønner jeg.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #13 Skrevet 2. mars 2010 08.49 Noen spoersmaal angaaende nedbetalingen.. Hadde dere mange forskjellige inkassosaker slik at det ble slaatt sammen og betalt et beloep i mnd, eller var det flere saker slik at dere betalte forskjellige beloep paa de forskjellige sakene? Maatte dere betale renter i tillegg? Var gjelda i hovedsak paa 300000 eller var det etter dere fikk avslag og hvor mye avslag fikk dere? Ble mye spoersmaal dette, men haaper du kan svare:) til Hi, saa tror jeg ikke dere faar noe husbanklaan med betalingsanmerkning, unsett vil det vel loenne seg aa betale ned denne gjelda foer dere tar dere opp huslaan. Aa til deg som ber Hi finne seg en ny mann: Stikk aa lek i trafikken du!
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #14 Skrevet 2. mars 2010 Så så lenge han har en haug ubetalt gjeld vil dere ta på dere mere gjeld, men om han begynner å betale tilbake gjelda så vil dere ikke det? Høres ikke videre ansvarlige ut dere synes jeg. Jeg hadde aldri villet ta opp mere lån om jeg allerede hadde gjeld jeg ikke greide betale.
Gjest sug lut Skrevet 2. mars 2010 #15 Skrevet 2. mars 2010 Hvis inntekten er bra og du faktisk tror dere kan betjene enda mer gjeld, hva er problemet med å kvitte seg med den gamle? Det er forøvrig ikke noen menneskerett å kunne eie i stedet for å leie.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #16 Skrevet 2. mars 2010 08:49 her. Jeg sier vi, selv om er samboer som har gjelda. 300 000 kr var før vi fikk avslag. Og det var veldig mange forskjellige kreditorer, med flere småbeløp hos samme kreditor. Hadde for eksempel 7 saker hos lindorff mener jeg å huske, den ene var på 67 000 kr og en annen på 7000 kr. Tilsammen ble det mye. Det vi gjorde var å avtale faste beløp med mange kreditorer, 200 kr til hver. Når vi kom til Lindorff så hadde vi ikke mulighet til å betale mer i mnd (selv ikke 200 kr). Så vi fikk en avtale der om å fryse gjelda i 6 mnd. Etter 6 mnd hadde vi nedbetalt de små beløpene. (Det vi og gjorde var at vi betalte 200-500 kr hver mnd på en sak, og når det var igjen 4000kr av en sak på 8000 kr for eksempel, så sa vi at vi ønsket å ta et fullt kontaktoppgjør og spurte om de da kunne slette rentene. De fleste slettet alle rentene, mens lindorff ofte kun sletter halve rentene. Så fullt kontantoppgjør er tingen. (Jeg fikk for eksempel 50 000 kr fra salg av min gamle leilighet. Vi hadde en sak på 57 000 kr, som faktisk var 30 000 kr i renter på. Vi fikk slettet alle rentene mot et fullt kontantoppgjør der. Så da betalte vi kun 27 000 kr istedenfor 57 000). Så nå i sommer satt vi igjen med 2 store saker, en på 67 000 kr og en på 33 000 kr. Da ringte vi og spurte om de kunne hjelpe oss. Vi fikk redusert kravet fra 67 000 kr til 53 000 kr og 0 % rente framover, og den på 33 000 fikk redusert til 23 000 kr og 0 % rente framover. (Nå har vi betalt ned litt på disse). Dette ble langt, men det går an. Tips: Begynn med de små beløpene. Men avtal med alle kreditorer så ikke gebyrer og slikt fortsetter å løpe.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #17 Skrevet 2. mars 2010 Tusen takk for svar 09.28:) Det har ikke kommet saa langt til meg enda, har ikke gaatt til inkasso, men sliter med aa betale gjelda jeg har paa kreditkort og forbrukslaan, saa vet ikke hva jeg skal gjoere, og det er snakk om ganske mye gjeld.For aa betale pa kortene, maa jeg enkelte ganger betale av kreditten og da er jeg like langt liksom.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #18 Skrevet 2. mars 2010 Det er jo litt verre for da er ikke gjelden så gammel at de er villige til å slette noe som helst. Kan jeg spørre hva slags kredittkort du har? Flere stk? Dyr rente? Et tips er jo da og bli kunde i skandiabanken som har kredittkort på 13,8 % effektiv rente. Hvis du kan samle noen av de små inn der? Spørs litt på inntekten din da, hvor mye du får i kreditt hos de. Hvis du får samlet så blir det litt lettere. ellers har santander red et kredittkort på 15,8 % rente effektiv. Noen som kanskje nå sier at ikke ta opp flere lån. Men dette lønner seg hvis du kan få samlet litt gjeld og samtidig få lavere rente!
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #19 Skrevet 2. mars 2010 Jeg har flere stk dessverre og skandiabanken er en av dem. Kan kanskje proeve santander. takk for tipset:) Jeg vet det er nesten verre, saa har vaert inne paa tanken om aa la de gaa til inkasso og faatt ordnet en betalingsplan, men jeg vet at det sikkert er veldig dumt:(
Gjest Tale30 Skrevet 2. mars 2010 #20 Skrevet 2. mars 2010 Dere som fokuserer på at man ikke skal ta opp mer gjeld når man allerede sliter med å betale den man har. Har det streifet dere at mange betaler langt mer i leie av bolig enn de ville ha gjort ved betaling på eget lån? Forskjellen er da at de får skattefradrag på lånet, og at de investerer pengene til seg seg selv fremfor å betale dem rett i hendene på noen andre. Se for dere denne situasjonen: En person har kommet i en situasjon pga tidligere problemer, hvor hans studielån har gått til Statens innkrevingssentral. Det var opprinnelig 50.000 og er nå 120.000. Det står en betalingsanmerkning på lånet, til tross for at det er oppretet en avdragsordning. Lån får han jo ikke for å slette denne gjelden til Statens Innkrevingssentral. Dersom han hadde fått tatt opp huslån, hadde han fått frigjort 2.500 kroner i mnd som kunne gå til å betale ned på gjelden. Han ville også fått tilbake en større sum per år under skatteoppgjøret som også kunne ha gått til å dekke gjelden. Alt er ikke svart-hvitt.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #21 Skrevet 2. mars 2010 Men vi vil kjøpe, å jeg får ikke stort nok lån til å kjøpe alene. --------------- Og HI må være dagens mest kørka?? Kjøpe hus slik at kreditorene har noe å ta pant i, og så begjære tvangssolgt??? Betalingsanmerkninger blir slettet samme dag som de blir oppgjort etter avtale, og da kan dere få dere lån i omtrent hvilken som helst bank. Så det er bare å enten begynne å betale gjeld, eller få til avtaler med kreditorene.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #22 Skrevet 2. mars 2010 uff ja.. ikke kjøp hus før avtaler er i boks med kreditorer hvertfall, for da kommer til å tar huset. Det er garantert.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #23 Skrevet 2. mars 2010 Nei, dere får ikke lån i husbanken så lenge han har betalingsanmerkninger. Hvor stor gjeld er det snakk om? Siden inntekten deres er god, burde det være rom for å betale ned på gjelda. Dere kan evt be om et møte i banken, forklare situasjonen og be om et forbrukslån i ditt navn for å betale ned hans gjeld, men vær oppmerksom på at du vil være den som står juridisk ansvarlig for et slikt lån, og dersom forholdet skulle ta slutt vil du sitte med lånet alene mens samboeren din vil være gjeldfri. Men dersom du er villig til å ta risken, er det et godt alternativ. Privat lån er selvsagt også en mulighet. Ved å låne pengene har dere en god mulighet til å forhandle fram et godt kontantoppgjør, og kan på den måten spare masse penger ved å få slettet store deler av rentene på gjelden. Inkassoselskapene vil jo gjerne ha pengene sine, så ved å kunne tilby dem en engangs innbetaling pleier de å strekke seg ganske langt bare for å få inn pengene og avslutte saken. Lykke til, dette ordner seg dersom dere tar tak i det
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #25 Skrevet 3. mars 2010 Min mamma har hatt dårlig økonomi og betalingsanmerkninger i mange år, men fikk alikevell husbanklån, og hun er til og med alenemor. Ellers vet jeg ikke mer. Men lykke til uansett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå