Gå til innhold

Leverpostei i svangerskapet?


Bellbaby

Anbefalte innlegg

Legen min ga meg oversikt over hva jeg ikke skal spise, bl.a. leverpostei. Jeg er veeeldig sugen på det, så leste på div. nettsider. Noen steder anbefales det ikke, mens andre steder anbefales det pga jerninnholdet.

 

Så jeg blir litt forvirret..

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leverpostei? Pga hva? Greit nok at svolværpostei og annet som inneholder fiskelever ikke skal spises av gravide, men vanlig leverpostei? Jeg må sjekke matportalen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvorfor, og legen ga meg ikke noe ordentlig svar. Jeg ble nemlig overrasket selv og spurte om jeg ikke engang kunne spise hermetisk leverpostei, det er ihvertfall ikke fiskelever i den. Da sa han bare at han uansett anbefalte å ikke spise det... :-(

 

Man vil jo gjerne stole på legen sin. Fant ikke spesifikt noe på matportalen, bare det med svolværpostei og lofotpostei - som inneholder fiskelever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har levd på brødskiver med leverpostei i hele 1 trimester, er det eneste jeg har klart å spise.

Aldri hørt at man ikke kan spise leverpostei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakket med ei som er erneringsfysiolog (?hakke peil hvordan det staves),og hu sa at man ikke skal spise leverpostei pga det at den selvsagt inneholder lever,noe hu mente ikke var bra for babyen. Levra er jo den som renser opp "all dritten",og den inneholdt mye a-vitamin,noe som kunne gi fødselskader eller et eller annet. Og at i Finland så anbefalte de gravide å holde seg unna lever.

Så på The Doctors på Fem i går,da var det snakk om hva man kunne/ikke kunne spise som gravid. Og hu dama sa at lever var fy fy.

 

Men jeg spiser leverpostei når jeg vil jeg altså,med engang jeg ble gravid så ble jeg litt bitt av denne mathysterien,men nå tar jeg det litt mer lungt.

Spiser salami innimellom,og om jeg spiser biff så er ikke den helt gjennomstekt.

Tenker det går bra jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er det vel en grunn til at legen sa det. Jeg får stole på han :-) Jeg er litt mer den "hysteriske" typen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnen Collargol*gravid

Jøss dette er første gange jeg har hørt det og jeg har spist MYE leverpostei i dette svangerskapet :P

Rart at de ikke kan bli enige om dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser baconpostei hevr dag, aldri hørt noe om at det er farlig. Min lege oog jordmor sier at jeg kan spise alt, heller fokusere på hva man BURDE spise, enn hva man burde holde seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi... jeg har spist myyyye stabburet leverpostei:/ Er 26 uker og har faktisk nesten bare spist det på skiva siden jeg ble gravid.. Har hverken lest eller hørt at det ikke skulle være bra for gravide.. Hmmm hva er det man egentlig KAN spise a?? syns alt er fy fy.. Blir frustrert.... Hva med makrell i tomat da?? er det også fy?? for det er nemmelig det andre jeg har spist siden dag en..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har spist den ferske duo-leverposteien siden desember. Har aldri hørt at det kan være farlig?

Men jeg spiste en del fetaost i begynnelsen, og på legene på fem sa de at det ikke var så lurt. Men det er laget av pasteurisert melk, som egentlig er ok. Spurte legen min og han skjønte ikke noe av det, bare nevnte muggost og annen mykost. Men jeg har sluttet m fetaen. Må nesten sjekke matportalen om leverpostei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har spist vanlig leverpostei.. også fordi man får jern av det. Har ladri hørt at det er fy fy, hadde det virkelig vært det hadde det vært like mye fokus på det som de andre fy-fy-sakene vi ikke kan spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spist Stabburets leverpostei i 2 (og et kvart) Svangerskap, har iike hatt noen problemer med det. Min lege sa at det bare er å "lange innpå" da jeg har lite jern og ikke får ned hverken brunost eller jerntabletter.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal ha jern fra brunost så må man velge Litago brunost (eneste som er tilsatt jern) etter at myndighetene av en merkelig grunn ba leverandørene ta bort jernet fra brunost (all brunost var tilsatt jern før). Litago brunost kommer i skiver og kan kjøpes på de fleste store butikkene.

 

Synes det er rart at leverpostei ikke er anbefalt mer for det har jeg alltid hørt. Men skal høre med de ernæringsfysiologene jeg kjenner i morgen også. Kan jo være litt sånn som det er med egg da? Ikke anbefalt å spise i utlandet men kvaliteten på norske egg er så bra at de ikke fraråder det i Norge??

 

Er veldig nøye med mat altså, men nå begynner det å bli vel mye ting man ikke skal spise. Har jo egentlig nok med å finne mat jeg i det hele tatt får i meg... Puh!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å ver gravid nå for tiden er jo nesten som å ver allergisk å syk, kan jo ikke gjøre noentimg eller spise noenting... tror barnet i magen blir mer stresset av alt vi må tenke i gjennom av hva vi kan spise eller ikke.

leverpostei? hvilken lege har du????

eneste legen min har sagt at jeg IKKE skal spise er rå fisk, å jeg skal ikke bli hysterisk.

jordmoren min sa det sammen, ikke rå fisk!

 

men siden jeg var så utrulig "dum" at jeg gikk inn på skremselsmatportalen å las så holder jeg meg unda alt, bortsett fra parmesan ost... blæh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette med leverpostei skyldes at lever har et veldig høyt A-vitamin innhold, og for store mengder A-vit i svangerskapet KAN gi ulike fosterskader. Meeen, jeg har enda ikke lest noe sted at det direkte frarådes, heller det motsatte- at det anbefales pga jernet, og tenker som så at den gule stabburposteien inneholder bare ca 30 % lever, altså ikke store mengdene uansett. SÅ jeg spiser masse leverpostei, med god samvittiget (en av de få påleggene jeg liker nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er kjempe glad i leverpostei :) den i gul firkanta boks, aldri hørt det er farlig, ikke fra noen....

 

kan jo snart ikke spise noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M+J:

 

Man kan spise rå fisk dersom den har vært frosset først:)

Da blir man kvitt den parasitten man er redd for.

Den norske Salmalaksen er forøvrig friskmeldt for parasitt uansett, det er meget god kvalitet på den:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke tenke meg at leverpostei kan være farlig! Jeg passer på at jeg får i meg litt pga. jern. Skal nok være ganske trygt å spise det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spiste det sist og spiser det nå... er ikke farlig det altså... men nå spiser jeg salami og jeg da:p vi bor i norge og er ganske trygt her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...