Gå til innhold

Som gravid, kan man spise spekeskinke som er stekt?? Trenger svar fort!!!


magica og lille tryll ♡

Anbefalte innlegg

Feks på pizza?

Jeg bare MÅÅÅ ha pizza med spekeskinke fort som fyy!!!

 

Håper på kjapt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg snakket med JM om det og hun sa så lenge kjøttet var stekt enten i ovenen eller i stekepannen så kunne vi spise det, fordi det da er varmebehandlet og bakterier da dør!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja det sa ihvertfalll jordmoren min

pepperoni på pizza er lov, et annet alternativ er å fryse spekematen først, da forsvinner de farlige bakteriene... hadde en lang prat om dette pga mitt behov for salami på brødskiven:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om vi skal ta denne diskusjonen nok en gang, men frysing av spekematen tar ikke knekken på alle de farlige bakteriene.

Men varmebehandling gjør det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor sier det er greit, så lenge man vet at det er ferskt, og hvordan det evt har blitt behandlet etter åpning...

Men, det er vel opp til hver og en hva man vil spise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at det er trygt å spise spekemat som gravid så lenge det er et godt norsk merke og det er lenge til holdbarhets datoen går ut. Siden jeg bare MÅ ha spekemat velger jeg å tro på det.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok ikke sant dessverre. Norsk spekemat er også rått kjøtt, og dermed potensielt skadelig pga toksoplasmose-fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er opp til enhver hva man vil spise (eller drikke) under graviditeten, men jeg forstår ikke at folk vil ta sjansen når myndighetene fraråder det (www.matportalen.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spise kjøttpålegg som er ferskt og nyåpnet, dvs kokt skinke, røkt kalkunbryst etc. Unntaket er altså spekeskinke som er rått kjøtt, og alt rått kjøtt har en risiko for å inneholde bakterier som fører til fosterskade. Derfor rådes vi til å unngå spekemat som salami og spekeskinke i svangerskapet. Når spekeskinken er på pizza blir den stekt, og er ergo ikke rå lenger. Derfor er den trygg å spise.

 

Har sendt mail til matportalen og bedt de spesfisiere dette med spekemat på sine sider, siden denne debatten kommer daglig her inne. Her er svaret jeg fikk:

 

 

Hei - og takk for innspill.

 

Vi vet at det er mange gravide som lurer mht hva som er spekemat. Vi holder på å revidere kostrådene til gravide, og det vil i de nye rådene være et tilleggs spørsmål/svar som spesifiserer dette med spekemat litt bedre.

 

("Kan jeg spise parma- og serranoskinke og annen spekemat?

Parma- og serranoskine er spekemat/speket kjøtt. Det kan være risiko knyttet til spekemat i forhold til bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Derfor holder norske myndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat.

 

Eksempler på andre typer spekemat er fårepølse, salami, fenalår, morrpølse etc.

 

Spekemat som inngår i retter som er varmebehandlet kan godt spises.")

 

Hilsen

Redaksjonen Matportalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...