Gå til innhold

Trenger veiledning rask av de som kan det, om de reglene?

Anbefalte innlegg

Av ufrivillige personlig grunner ble vi veldig sein med å komme i gang med barn ( blir 38 i nov. i år) via ivf behandling. Men vi var de heldige som fikk det til slutt alikevel, har termin i slutten av 30 April ( regner med fødsel senest 10 Mai 2010).Jeg har hatt bekkenløsning under dette svangerskapet, dermed jeg har vært sykmeldt fra og med 15 nov 09- og regner med at det blir til permisjon begynner. Jeg har alltid drømt om to barn, dermed har jeg veldig lyst til å prøve en gang til før det blir veldig forseint. Siden rikshospitalet har 38 års grensen når søknaden kommer inn, tenkte jeg å søke ivf i August 2010 dette året, og de har 6 til 7 måneder ventetid, regner jeg med å komme i gang med ivf desember 2010 eller januar 2011, og da er babyen 6 - 7 måneder på vei ( hvis alt går bra). Jeg har en årsinntekt på rundt 380000 kr og manne min har 550000kr. Det jeg lurer på

1. Hva bør jeg velge 80 eller 100% permisjon i denne svangerskapet?

2. Hva om jeg blir sykmeldt på grunn av bekkenet i neste svangerskap og, hvordan blir det i forhold til økonomien?

3. Hvor mange måneder må jeg jobbe for å ha retten til å fortjene fødselpenger?

4. Er det noen grenser for hvor lenge man kan få sykepenger ( siden jge har vært sykmeldt i denne svangerskapet)? Jeg vil gjerne jobbe, og regne med å gjøre det,det er så kjedlig å sitte hjemme slevom man er syk, men nå tenkte jeg det verste tilfelle. Blir fødselpenger regnet som inntekt?

Tusen hjertlig takk!

Fortsetter under...

1. Det vil alltid lønne seg å velge 100% dekning kontra 80%, og spesielt når mannen din tjener så godt. Han vil kun få opp til 6G fra nav og det er ca 430 000..

2. Kommer du deg ut i jobb etter svangerskap 1 og så blir dårlig og sykemeldt så vil du få sykepenger etter det du har i lønn.. Kommer du du deg ikke ut i jobb mellom svangerskapene og blir sykemeldt rett etter permisjonen tror jeg de går ut i fra det du hadde i lønn før første svangerskap

3. Regelen om opptjening minst 6 av siste 10 mnd gjelder uansett - sykepenger og foreldrepenger gjelder som opptjening. Så i teroien trenger du ikke jobbe mellom permisjonene i det hele tatt enten ved at du går rett fra en permisjon til neste (NB da blir beregningsgrunnlag for foreldrepengene de foreldrepengene du mottok i siste svangerskap - velger du 80% dekning i første svangerskap er det det som blir grunnlag for neste permisjon)

4 Man kan maks få sykepenger i 52 uker, men mens du er i foreldrepermisjon med nr 1 opparbeider du deg uansett ny rett til sykepenger.. Ja, fødselspenger skatter man av og de regnes som inntekt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...