Gå til innhold

Hvorfor oppfattes det egentlig som skriking å skrive med store bokstaver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg oppfatter det sånn selv. ihvertfall her inne. det er i grunn litt undelig.

men på mange skolers dysleksisider så skriver de ofte med store bokstaver. det oppfatter jeg aldri som skriking, bare at de helt tydelig ikke forstår seg på hva dysleksi er.

hvorfor framstår store bokstaver som skriking?

Skrevet

jeg oppfatter det på samme måte som du, men vet ikke hvorfor.. kanskje måten det blir brukt nå til dags... bruker det bare når jeg vil ha noe frem på en sterk måte, på samme måten som man hever stemmen... :)

Skrevet

ja. det er i grunn litt rart at store bokstaver kan få meg til og fysisk rygge bakover og tenke "nei dette orker jeg ikke" og forlate innlegget.

Skrevet

Fordi man er vant til det fra tegneserier og bøker? *klø i hodet*

Skrevet

jeg tør påstå at jeg har lest temlig mange bøker men kan ikke komme på en eneste en som inholder storebokstaver for å få fram skriking..hm..

tegneserier er et godt poeng :)

Skrevet

Jeg bruker STORE BOKSTAVER her inne for å fremheve et spesielt ord eller budskap, ikke ment som skriking i det hele tatt. I bøker osv brukes jo ofte kursiv istedet, men siden det mangler her inne blir det litt STORE BOKSTAVER innimellom gitt :D

Skrevet

Det er jo et uttrykk som heter: "Å snakke med store bokstaver"- Når en prøver å være ekstra tydelig for å få frem budskapet.

Det samme gjelder jo SMS, jeg skvetter litt hvis noen skriver til meg med store bokstaver.

Skrevet

Jeg ville vel ikke oppfattet det sånn av meg selv, men er blitt fortalt det mange ganger, både her og i følge "internett-etikette". Så nå oppfatter jeg det også sånn.

Kommunikasjon via internett er annerledes enn noen tidligere kommunikasjon og trenger nye regler. For noen er smileys og sånt juks, som bare brukes av folk som ikke kan uttrykke seg godt nok skriftlig. Men jeg tror de er viktige, fordi email og fora er umiddelbare former for kommunikasjon, men mangler visuelle og auditore signaler, som ansiktsuttrykk og stemmeleie.

Derfor trengs nye signaler.

Skrevet

Det er en del av nett-etiketten å ikke skrive med store bokstaver og ikke bruke mange utropstegn etter hverandre. Aner ikke hvorfor, men det ble nå engang bestemt slik. Mulig det er USA som var først ute med det i internettets spede start :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...