Gå til innhold

Skallfasetter- noen som har det eller kan noe om det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen her som har fått satt på skallfasetter på fortennene?

 

Pga. forskjellige grunner skal jeg sette på de fire fremste tennene (oppe)

Siden jeg føler at dette er et stort inngrep og ikke minst kostbart så har jeg to spørsmål.

 

1: Er jeg garantert at tennene mine blir 100% bene? hvordan klarer tannlegen å få det til? går de ut i fra øyemål?

 

2: Jeg har gått med tannregulering i årevis pga stor skjevhet, har hatt regulering to ganger både oppe og nede. Skjevheten er nå regulert og forbedret en god del, men har fortsatt skjevhet som plager meg en del, (dette gjelder fortennene mine), Jeg har store "hakk" i fortennene oppe ved tannkjøttet, dette kommer av årevis med tannregulering og bakterie-dannelse som har etset bort emaljen. Jeg har noe plast-greier utenpå fortennene for å skjule hakkene, det blir ikke noe svært vellykket resultat av å ha på denne plastfyllingen siden den er vansklig å få på jevn,siden det blir sprekker i den og siden det stadig vekk blir missfarginger på den (helt brune flekker i kantene)Må legge til at jeg har et helt normalt renhold av tennene mine og at det ikke er det som gjør at det blir missfarget. Jeg gidder ikke gå til tannlegen i tide og utide for å få slipt bort missfarging,derfor velger jeg nå skallfasetter. Har jeg noen mulighet for å få dekket i hvertfall noe av utgiftene? å sette på skallfasetter er jo ganske dyrt:S,

Skallfasetter er den eneste løsningen slik jeg kan se det, jeg orker ikke å plages mer med de stygge tennene mine, har gått til tannlege-spesialist i tretten år, og har hatt regulering i nesten ti av de:S

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har bare sett det på Extreme Makeover. Virket som en ekstrem løsning (forsåvidt ikke uventet når man tenker på programmets tittel), for de trakk ut tennene til pasienten på forhånd. Og så ble skallfasettene laget etter modell av de ekte tennene. Kanskje du også burde finne deg et slikt TV-program der du kan få det gratis ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det 16.04 skriver om er ikke skalfasetter, men tenner på stift. Skalfasetter settes utenpå dine vanlige tenner. De kan ordne så de ser litt rettere ut ved å brenne bort litt tannkjøtt ol, men med fasetter er det størrelse på tennene og mindre fine tenner som blir bedre. Ikke så mye fasong siden de settes direkte oppå dine egne tenner.

 

Jeg skal ha på alle fortenner til sommeren:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carola har montert noe på tennene sine, som har fjernet det personlige særpreget ved dem. Det er litt synd når det personlige ved tennene blir borte. Men hun likte dem vel ikke da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tannlegen sa til meg at de kom til å slipe bort noe av tennene mine, jeg forsto det slik at dette var vanlig og noe de gjorde i alle tilfeller(?), så det er vel fult mulig å regulere skjevhet med fasetter. Det er jo i stor grad derfor jeg vil ha det, og har jo avtalt med tannlegen at vi skal gjøre dette til våren. Jeg har ellers fin størrelse og fasong på tennene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte på skallfasetter, men etter konsultasjon hos tannlege endte jeg opp med kroner. Tannlegen mente skallfasetter ikke ville bli pent fordi jeg hadde ganske store mellomrom mellom tennene. Manglet i utgangspunktet tennene ved siden av fortennene, og gikk med regulering i mange år for å rette opp dette, men det ble aldri helt bra. Kroner fungerer veldig bra synes jeg, og ser pent ut... men da sliper de ned tennene dine til små pigger og limer dem rundt på en måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også sette kroner på alle, men ble frarådet det. Har du satt på kroner har du gjort siste stikk for reperasjoner, skulle noe skje med tenne etterpå må du gå helt til stift og det er mye jobb har jeg hørt. Tennene under kronen kan det gågalt med, dersom du får en sprikk eller lignende i kronen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Tannlegen sliper til forsiden av tennene (et veldig tynt lag, er ikke så mye som fjernes og derfor mere skånsomt enn å lage fullkroner) og tar et avtrykk. Tennene kommer til å bli helt rette og perfekte, for de lages hos en tanntekniker på et laboratorium. Man kan justere farge og fasong helt til du blir fornøyd. Skallfasetter er virkelig et flott og veldig naturlig alternativ. Men dyrt..

 

2. Du kan nok ikke få dekket ugiftene til dette, hvis du ikke har krav på refusjon på tannbehandling av en eller annen årsak. Dette vet tannlegen din, men nevn det for sikkerhets skyld når du er der.

 

Lykke til! Du vil nok ikke angre dersom du får dette gjort, resultatet blir virkelig lekkert!

 

Hilsen tannlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe erfaring selv, men kjenner noen som har ordet seg det. Joda, litt bedre enn før ble det jo, bare et stort problem, de er jo blåhvite, og det er ikke pent i det hele tatt. Så pass på å ikke velg for hvite så det ser unaturlig ut. Velg nærmere din egen, man kan jo ofte velge litt lysere, men ikke fall for fristelsen å velg for lyse, blendahvite tenner er ikke pent på noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ser forferdelig stygt og unaturlig ut. Kjenner ei som har det og du er liksom ikke i tvil om at hennes tenner ikke naturlige for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede valgt farge, og det blir noe som kommer til å se naturlig ut. Jeg synes også at kjempe hvite tenner ser kunstig ut.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at jeg misunner deg litt. Det blir sikkert bra :)

Hadde jeg bare vunnet i lotto, skulle jeg hatt det på alle tennene mine, de er misfargede, tre fortenner er svarte pga rotfylling, tannhalsene har blitt altfor høye osv.. Har så elendig dårlige tenner og mye hull. Har alltid vært grundig med tannpussen, så jeg tror de bare er sånn. Tror heller jeg har pusset for mye opp gjennom årene, og fått slitasje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj, her var det endel misforståelser ute å går. Hvor skal jeg begynne...

Først av alt så trekker man ikke tenner for å lage fasetter :)

Har man trekt ei tann kan man få implantat, ikke tenner på stift. For å få krone på stift må man ha en rotrest som man forlenger med en stiftkonus og deretter sementerer krone oppå. Hører ofte folk snakke om tenner på stift, men dette er ikke noe utbredt begrep innen tannhelsetjenesten :)

Selv om man får kroner betyr ikke dette at det er "siste stikk for reparasjoner" og at man må ha stiftkonus hvis kronene må lages på nytt senere. Det kan selvsagt gå galt med tannresten som er under krona hvis kanttilpasningen på krona ikke er helt tett. Da vil det kunne dannes karies under krona. Men dette problemet gjelder også for fasetter. Derfor er det viktig at både tanntekniker og tannlege gjør en nøyaktig jobb.

Fasetter kan i tilfeller settes rett utenpå tenner uten noe særlig sliping. Dette gjelder som oftest hvis pasienten bare skal tette et mellomrom.

Som regel sliper tannlegen litt (ca 1mm) av forsiden og siden av tannen og litt på lengden. Tannens bakside er stort sett uberørt. Fasetter kan endre både farge og fasong og rette opp skjevheter til en viss grad. Hvis tennene er så skjeve at de står i trangstilling/er vridd, vil jo plassforholdene til hver enkelt tann begrense muligheten til et rett pent smil.

Men det virker jo som du bare har noen små skjevheter du vil fikse på siden du har hatt regulering. Og da er jo fasetter et fint alternativ.

Jeg vil si at fasetter gir det peneste og mest naturtro resultatet av de tannerstatningsalternativene som finnes. Hvis det blir gjort skikkelig vel og merke. Kroner kan selvsagt bli veldig pent det også, men med fasetter vil man kun ha et tynt lag med porselen uten på sin egen tann, istedenfor en kronekjerne som stopper mye lys. Det er i hovedsak lysbrytningen i tannerstatningen som avgjør om det ser falskt eller ekte ut.

 

Det er uansett viktig å huske at fasetter ikke varer evig (det gjør forsåvidt ikke kroner heller). Forventet levetid på fasetter kan være alt fra 5-20 år. Men de fleste har en garantitid på et visst antall år. Vi har 5 år.

Det aller viktigste er å finne en dyktig tannlege, og dyktige tannleger har dyktige tannteknikere. Det er dessverre mange dårlige tannleger og teknikere der ute, og det er umulig for pasienter å vite på forhånd.

 

Og for å svare nøyaktig på det du faktisk spurte om Hi:

 

1. Hvis det er snakk om mindre skjevheter er det garantert at tennene dine blir helt rette. Hvis du kan tenke deg at tannlegen sliper av ca 1mm innover på forsiden av tennene, og kanskje max 2 mm på lengden....hvis du da tror det kan bli rett så blir det rett:) Man kan bygge tennene litt mer ut igjen enn det tannlegen har slipt av.

 

Tannlegene får dette til på følgende måte: De flinkeste tannlegene begynner med å ta et avtrykk av tennene dine før de gjør noe som helst. Dette avtrykket blir slått opp i gips hos tannteknikeren. Tannteknikeren kan da slipe på gipsmodellen og vokse opp et forslag utenpå gipsen til hvordan det endelige resultatet kan se ut. Dette får du da se på før tannlegen begynner å slipe. Så kan du endre på ting hvis du ikke er fornøyd. Når alle er enige, sliper tannlegen bort det som trengs for å få plass til å lage fasettene. Dette blir nøyaktig fordi han/hun bruker et avtrykk/index tatt av oppvoksningen som guide under slipingen, slik at han ikke trenger ta av mer enn nødvendig at din tannsubstans. Nytt avtrykk (både av overkjeve og underkjeve) tas etter tannlegen er ferdig å slipe og dette sendes tilbake til tekniker. Tekniker setter modellene sammen i en artikulator, et apparat som etterligner kjeveleddets bevegelser. På denne måten lages fasettene slik at de passer inn i ditt bitt, og alt blir rett og pent. Ingenting blir gjort kun på øyemål.

 

2. Synes det høres veldig fornuftig ut å gjøre noe med tennene dine. Slike komposittfyllinger du har vil alltid bli misfarget over tid, så det er en evig ond sirkel.

Jeg kan ikke så mye om refusjonsordninger, men mest sannsynlig får du ikke dekker noe, siden grunnen til tannbehadlingen er estetikk og ikke feks sykdom. Men siden du har vært til behandling så lenge, og noe av skadene kanskje skyldes dette, så kan det jo hende.

 

Dette ble et fryktelig langt svar, men jeg ble litt revet med. Er det noe mer du lurer på er det bare å spørre:)

 

Hilsen tanntekniker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei madike:)

 

tusen takk for et svært lærerikt svar på innlegget mitt. Nå føler jeg meg litt tryggere:)

Håper bare at den tannlegen jeg har valgt er en dyktig tannlege:), han virker seriøs og flink, men det er selfølgelig umulig for meg å vite med sikkerhet. Jeg håper (og tror) jeg kommer til å bli fornøyd med resultatet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...