Gå til innhold

for 2 netter siden hadde jeg 41,9 i feber og var rimelig dårlig. spiste lite også disse to dagene og nå har jeg nesten ikke melk. ksn det være sykdommen som har gjort dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

lillemann på2,5 mnd kaver å styrer på med puppen hver halv time. etter to timer uten ammng da han sovnet endelig. fikk jeg pumpet ut 5 ml. det er jo ingen ting.

han blir så sint når maten ikke komme, så da bare griner han. hvordan ordne dette?

Skrevet

Amme ofte! :) Ta deg en varm dusj, det hjelper.

Drikk rød te, four red fruits eller hva den nå heter er veldig god. Varm drikke generelt hjelper på produksjon. Nattamming er også godt for produksjon, for da slapper du helt av, og melken strømmer lettere.

Ha han sammen med deg i senga hvis du er komfertabel med det, og la han patte så mye han vil.

Jeg ville ikke vegret meg for å gi litt mme. Men du skal være forsiktig med det. Hvis du ønsker å fortsette ammingen så må du ikke gi for mye mme. Ungen kan bli "lat" og ikke ville ha puppen, for på flasken trenger han ikke jobbe for maten.

Det kan godt være sykdommen har gjort sitt, men selv om du ikke spiser så mye så må du passe på å få i deg væske. Drikk et stort glass vann før hver amming, ikke iskaldt. Kroppen bruker mye energi på å varme det opp.

Han kan også ha økedøgn.. Litt feil at det heter døgn, for det kan vare litt lenger enn som så.. Så han vil nok være litt utolmodig, men hold ut. Amme ofte, så kommer nok melken :)

Lykke til! :)

Skrevet

Du er ikke tett i kanalene uten å merke det? Kan det ha vært brystbetennelse du hadde?

Du legger ham til så ofte han vil. Pumper annenhver time, spiser og drikker godt. Og glemmer resten av verden et par dager :-) Da kommer den kanskje tilbake :-)

Skrevet

Brystbetennelse går ikke over av seg selv. Ubehandlet kan det føre til koldbrann... Du må ha antibiotika hvis du har utviklet brystbetennelse.

Tilstoppede kanaler kan dog være en mulighet. Men det skal du vel ikke få feber av? Da hjelper i allefall varmt vann, altså en varm dusj, og massasje av brystene.

Skrevet

Jeg har hatt brystbetennelse to ganger med høy feber som gikk over ved hyppig amming og pumping . Ingen antibiotika.

Det var veldig smertefullt, men vi er alle forskjellige så jeg vil tro at det kan arte seg på 100 forskjellige måter.

Skrevet

Jeg har også hatt brystbetennelse som gikk over ved massasje, amming, pumping og varme omslag, så det kan fint gå over uten antibiotika eller koldbrann...

Til HI: Om du fortsatt har feber så kan det gjøre at utdrivingsrefleksen ikke funker som den skal og at du bør få ned feberen før du skal amme, det er ihvertfall min erfaring. Pass på å få i deg mye drikke, så tar det seg nok opp igjen :-)

Skrevet

hvis du virkelig hadde 41.9? i feber så vil jeg tro at du har blitt ganske dehydret. Pass på å drikk masse vann.

Ang brystbetennelse, jeg hadde det altfor mange ganger:( Men en ting som hjalp på det vonde brystet var å amme i tvillingstilling.... Fikk tipset av ammepol på sykehuset da det var helt tett i brystet opp mot armhulen. Å legge i tvillingstilling så sørget det for at ungen stimulerte mer på det dette området og jeg fikk tømt meg godt.

Men huff, dette gruer jeg meg mest til med å amme denne gangen, så mye vondt med tette melkeganger/brystbetennelse. Men nå får jeg vår/sommer barn, da blir det mindre kaldt og det hjelper jo heldigvis:)

Skrevet

Jeg mistet også mye melk da jeg var syk i jula, og ikke minst om jeg stresser. Jeg la tvillingene ofte til, og så pumpe jeg meg når de sov for å øke mengda. Er det for lite, så gir du litt erstattning.

Skrevet

det er ikke bryst betennelse. jeg har en kraftig halsbetennelse og bronkitt:)

Skrevet

Da er det fordi du er lett dehydrert. Drikk rikelig med vann og amm ofte. Blir ikke mini fornøyd bør du vurdere å supplere med mme, men tilby puppen først!

Jeg ble smittet av poden med rotavirus (heftig omgangssyke) da han var 3-4 mnd. Han var blitt frisk, men jeg holdt ikke på vått eller tørt, og mistet nesten melka. Han fikk bare pupp, og nektet å ta flaske. Ikke artig, men det stabiliserte seg da jeg ble bedre :)

Skrevet

ja jeg er ikke helt frisk enda. hadde litt feber i går kveld også. går litt opp og ned med feberen enda. håper det roers deg og går bedre når jeg er helt frisk da. får bare drikke masse. har så lite lyst å slutte å amme. det måtte jeg sist gang og denne gangen skal jeg klare det. Lillemann er jo så glad i puppen:)

Skrevet

Det er nok å være sliten og stresset for å miste melken (akkurat DET vet jeg mye om...), så sykdom kan definitivt være årsaken, ja.

Som de andre sier, legg ofte til brystet, gjerne hver 1,5-2 timer. Pump deg ved behov. Suppler gjerne med MME hvis barnet virkelig virker sulten; hvis tenker ikke på det her i Norge, men barn dør i u-land fordi mødrene mister melken som følge av sykdom, og dehydrering er en reell fare for den lille.

Snakk med lege/helsesøster om du er bekymret.

Spis godt, drikk godt (ammete og vørterøl funket for meg) og SLAPP AV. Bli frisk, alt vil ordne seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...