Gå til innhold

Min tangforløsning, med keisersnittpersonale tiilstede

Anbefalte innlegg

Jeg fikk vite, en god del år etter fødselen (som endte med tangforløsning), at operasjonspersonale var tilstede i fødestuen (eller kanskje like ved), klar til å operere, i tilfelle tangforløsningen ikke gikk. Jeg var ikke engang oppmerksom på at de var der, før jeg hørte dette lenge etterpå.

Nå lurer jeg på om det ved tangforløsning (eller sugekopp) er rutine å ha keisersnittpersonale tilstede. Eller var det så spesiell risiko med denne fødselen min, at personale måtte stå der klar til å operere.

Det er flere ting med denne fødselen som uroer meg, og dette er en av dem - beklager. Men jeg merker at det hjelper meg når jeg får tingene på plass og får svar på ting jeg lurer på.

Fortsetter under...

Nei, det tror jeg ikke, men jeg har hørt at det i noen tilfeller kan være mulig å ta selve tangforløsningen på opreasjonssalen. Da haster det nok mer enn ved en vanlig tangforløsning... men uansett skal det på en fødeavdeling finnes beredskap for katastrofesnitt innen ca fem minutter. Kanskje de mente at legen hadde gitt beskjed til op.teamet at de måtte holde seg klare i tilfelle? Det høres ut som en fornuftig ekstra trygghet som kan spare tid, synes jeg.

Hilsen en som tok akutt ks en søndag kveld...

Hei

Jeg opplevde også tangforløsning ved forrige fødsel. Fikk ikke med meg noe særlig av det som skjedde selv, men mannen har fortalt at han plutselig hørte en hel arme komme stormende nedover korridoren og inn på fødestuen vår. Vet ikke hvem alle disse menneskene var foruten legen som forløste og barnelegen, men det var visstnok mange fler der. Kanskje det er vanlig ved den type "alarm" at de kommer mannsterke:)

Det andre jeg kjenner meg igjen i, er spørsmålene som ikke er besvart. Hva skjedde egentlig? Hvorfor kom alle disse folkene? Hvorfor brukte de tang og klipte meg i fillebiter uten bedøvelse? Jeg skjønner jo at det hastet veldig med å få barnet ut, men jeg ar ikke fått noen forklaring på dette.

Prøver å tenke minst mulig på det nå i forkant av neste fødsel.

Ser ut til at du hadde et hardere kjør enn jeg hadde. Jeg var tross alt godt bedøvd - og det sies at det normalt SKAL bedøves.

Ser at du prøver å tenke minst mulig på det - og det er én mulig håndtering av situasjonen. Men en annen mulig løsning hadde vært å kontakte sykehuset. Sykehusene pleier å ha et opplegg for oss som har utviklet angst før/etter fødsel. Bl.a. gjennomgåelse av journalen fra tidligere fødsel, så man får svar på det man lurer på mest. Jeg har hatt god hjelp på denne måten, selv om jeg fortsatt jobber med å få ting på plass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...