Gå til innhold

Glutenfrie pepperkaker. Det er ikke tilfeldigvis noen som kan hjelpe meg her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg laget to deiger jeg bare måtte kaste. Den første deigen fant jeg på side 154 i den glutenfrie bakeboka (Glutenfritt sunt og godt). Den deigen ble nett som sirup, UMULIG i kjevle ut eller noe. Rett og slett en pepperkakedeig fra helvete...

Den andre deigen fikk jeg av han som er bakeleder i Hordaland. Jørgen Hattemakers pepperkaker. Den deigen smuldret bare opp. Gikk ikke ann å lage noe som helst av den.

Er det noen som vet hva jeg gjør feil, eller noen som har en oppskrift jeg ikke kan bomme på? Begynner bli rimelig desperat her...

Skrevet

Hei. Jeg kjøper bare semper sin frosne glutenfrie deig. Helt genial og de smaker kjempegodt:) Ellers så hadde jeg en sånn kakemann deig som var skikkelig klissete. Sto en natt i kjøleskapet, men måtte sikkert ha en halv boks mel for å kjevle den ut. Gikk greit, ungene likte de så da får det være godt nok. Lykke til:D

Skrevet

Har semper frossen pepperkakedeig? Hvor bor du og hvilke butikk kjede kjøpte du den på?

Den deigen skulle jeg GJERNE hatt tak i, men du kan være helt sikker på at den deigen ikke er å oppdrive ehr vi bor...

Skrevet

Tilsett fiberhusk i deigen. Uten fiberhusk går alt i oppløsning, og går ikke kjevle mere en 1 millimeter.

Skrevet

Dem har semper deig på ICA.

Skrevet

Vi har kjøpt ferdig pepperkakedeig på Ultra, uten gluten og melk. Ble veldig gode, lagd flere ganger ettersom det ble fort tomt.

Skrevet

Jeg har en oppskrift, uten fiberhusk, som smaker godt for alle og som kan kjevles!

Skrevet

Myrtel, og andre som vil bake... :

300g smør

2 dl sirup

300g sukker

2 dl kremfløte

1 ts nellik

1 ts ingefær

1 ts pepper

4 ts kanel

2 ts bakepulver

800-850 g fin kakemiks (Jeg bruker helst finax eller semper her)

Smelt smør, sirup pg sukker over svak varme. Rør ut til sukkerkrystallene er borte. Avkjøl noe.

Rør i kremfløten.

Bland krydder, bakepulver og det meste av melet, sikt i.

Rør sammen deigen, dryss over mel.

Sett deigen kjølig til neste dag.

175 grader, 10-15 minutter.

Jeg pleier å blande deigen i stor kjøkkenmaskin, den blir tung å ta for hånd. Den er best å kjevle ut når den er kald, jeg tar ut små porsjoner fra kjøleskapet og kjevler litt og litt.

Kakene blir ganske sprøe, egner seg ikke så godt til pepperkakehus, men supre til figurer! og er knallgode!

Pass på i ovnen, de går fort fra å være lyse til lettbrendte...

Og liker du pepperkakene litt mørke, så bruker du mørk sirup.

Lykke til!

Skrevet

Takk, ruolfine. Får prøve denne deigen også!!

Skrevet

Ja, gjør det.

Jeg har ikke vært uheldig med denne, i alle fall. Alle som har smakt de, skryter av disse pepperkakene.

En annen ting... Jeg har prøvd så uendelig mange av de oppskriftene i "Glutenfritt sunt og godt", men har stort sett vært misfornøyd. Alltid er det noe som ikke stemmer, om det er steketid eller annet. Den boka er ikke i bruk her lenger! Nå prøver jeg meg heller fram, og

finner min egen vri.

Skrevet

Jeg bor i Farsund. Har kjøpt på Prix. Alt jeg kan slippe å bake fra grunnen er helt fint for meg:D Det kan være lurt å bruke semper fin uten melk når du baker småkaker, for da flyter de ikke utover. Håper du får det til:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...