St.Sunniva Skrevet 16. desember 2009 #1 Skrevet 16. desember 2009 Som jeg skrev for noen dager siden så fikk vi hund på lørdag som var. Datteren min kom hjem på søndag kveld. Da gikk hun nesten rett i seng, og morgenen etter var hun tett og snørrete i nesa. Det er ennå ikke noe bedre. Men selvfølgelig kan det jo være en vanlig forkjølelse, men hører noen sier at snørr ved allergi er helt blankt og ved forkjølelse mer gult/grønt. I natt hostet hun også veldig, og fikk en skje efedrin (og da hjalp det). Hun er tett og snørrete, men det renner ikke fra nesa. Snørret er helt blankt. Har ikke lagt merke til at hun har reagert på hund før, men hun har jo heller ikke vært noe særlig sammen med de over lengre tid før (untatt da hun var under ett år). Som regel har hun bare møtt på de ute. Noen som har erfaringer med dette? Ser for meg at jeg må levere hunden tilbake jeg nå...
St.Sunniva Skrevet 16. desember 2009 Forfatter #2 Skrevet 16. desember 2009 Ingen som kan hjelpe? Hvor lenge skal man vente til man evt tar en test på dette?
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 16. desember 2009 #3 Skrevet 16. desember 2009 Jeg er ikke allergisk mot hund, men mot katt og når jeg reagerer da blir jeg pottetett i nesa med blankt snørr. Jeg klør også i øynene, blir "nydelig og småhoven" i ansiktet. Nyser også, spesielt "serienysing".
St.Sunniva Skrevet 16. desember 2009 Forfatter #4 Skrevet 16. desember 2009 Hun har ingen kløing i øynene, for da hadde jeg nok merket det. Da blir man vel litt rød også kanskje? Hun nyser, men ikke mer enn 1-2 ganger etter hverandre. Har hørt tre eller fler nyser er tegn på allergi. Men jeg vet ikke om noen kun blir tette, men at andre symptomer kan komme etterhvert. Vet liksom ikke hvor lenge jeg skal drøye med å sjekke opp.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 16. desember 2009 #5 Skrevet 16. desember 2009 Jeg blir definitivt kledelig rød i øynene ja. Litt sånn julerød ;P Men det er ikke alle som får alle symptomene, noen får bare noen. http://www.naaf.no/no/Fakta/Allergi/Dyreallergi/
St.Sunniva Skrevet 16. desember 2009 Forfatter #6 Skrevet 16. desember 2009 ja, da er det store spm hvor lang tid en skal drøye da....for en forkjølelse kan jo vare en stund. hmmm, kanskje ringe legen i morra og høre.
3småtroll♥ Skrevet 16. desember 2009 #7 Skrevet 16. desember 2009 Jeg hadde ærlig talt ikke stresset med det. Mannen min og søsteren hans er begge allergiske mot div dyr.... Nå er heldig vis ikke mannen min allergisk mot hund så det har vi fått oss;) Men søsteren hans er det og det syns veldig godt! Rød i og rundt øynene og ganske så hoven! Hun klarer ikke å la være å klø..... Mannen min blir også slik når han er i nærheten av hest, katt osv Når det er sagt så har svigerinnen min to katter. Hun reagerte de første ukene med kløe og rennende nese, men nå som hun har hatt de noen år så reagerer hun ikke på de i det hele tatt. Hun reagerer på andre katter da, men hun sier at man blir "immun" mot sine egne dyr?!? Jeg tror nok datteren din ville hatt fler symptomer dersom det var hunden hun reagerte på, men vær selfølgelig obs på øyne og pust:=)
St.Sunniva Skrevet 16. desember 2009 Forfatter #8 Skrevet 16. desember 2009 Hun har veldig mild astma (forkjølelsesutløst astma) så jeg vet liksom ikke hvor lenge jeg tør vente heller. Siden hun ikke har vist noen tegn før, så tok jeg sjansen, men nå angrer jeg litt på at jeg gjorde det.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 16. desember 2009 #9 Skrevet 16. desember 2009 Det er absolutt ikke sant at man blir immun mot egne dyr, og som sakt alle trenger ikke å ha alle plagene/symptomene . Ville absolutt sjekket det ut, og særlig fordi hun har astma fra før av.
St.Sunniva Skrevet 16. desember 2009 Forfatter #10 Skrevet 16. desember 2009 Huff, nå angrer jeg skikkelig. Vurderer sterkt å kvitte meg med hunden nå :-(
3småtroll♥ Skrevet 16. desember 2009 #11 Skrevet 16. desember 2009 Nei- må ikke ta sorger på forskudd! To av barna våre har infeksjonsutløst astma og de har begge blitt testet for det meste ang. allergi og de reagerer ikke på noe;) Å jo- mange som tåler sine egne dyr og ikke andre! Mener ikke at datteren din skal venne seg til hunden hvis hun skulle være allergisk, men noen reagerer på visse raser feks så det er ikke noe standard på det. Vent å se litt du- hvem er vel ikke forkjølet om dagen?:=)
St.Sunniva Skrevet 16. desember 2009 Forfatter #12 Skrevet 16. desember 2009 Joda, forkjølelse har vi som regel nok av, men det har hun nesten akkurat hatt, og hun bruker alltid (uten unntak) å ha skikkelig rennende nese med gul/grønt snørr samtidig som hun noen ganger kan være tett. Men denne gangen er det veldig annerledes. Tett, men ingen rennende nese, men allikevel masse blankt snørr. Derfor er jeg liksom nesten sikker på at det er noe som ikke stemmer. Men allikevel burde jeg vel ikke ta sorger på forskudd. Men aner ikke hvor lang tid det kan ta for å få svar på slike prøver, og om hun er konstant tett, så frister det jo ikke å beholde hunden til vi finner ut. Og jo lengre tid det går, jo mer knyttet blir man jo også til hunden....men men Datteren min sier selv "mamma, jeg vil ikke være tett i nesa"
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 16. desember 2009 #13 Skrevet 16. desember 2009 Prikktesting får man svar på med en gang, problemet er heller å få time hos spesialist kjapt. Når våre barn har trengt time på sykehuset fordi de blir syke av mat (og ikke bare litt) har det tatt minst 3 mnd å få time, så en slik "bagatell" tar nok lenger tid. Men dette er kanskje noe volvat el.l utfører slik at dere kan få avklaring fort?
St.Sunniva Skrevet 16. desember 2009 Forfatter #14 Skrevet 16. desember 2009 Ja, ellers vil jeg jo merke om hun ikke blir bra fra "forkjølelsen" innen en viss tid, så da vet jeg jo bare hva jeg har å gjøre. Kan jo ikke la jenta være pottetett i f.eks 3 mnd fordi jeg ikke får time. Men snakket med en god venninne av meg nå, og jeg bare spurte løst i lufta om hun kjente noen som kanskje ville ha en liten hund, og da sa hun at mannen hennes hadde lyst på en "kosehund", så da ville jo det passet perfekt om jeg ikke kunne ha han selv :-)
Gjest irismor Skrevet 16. desember 2009 #15 Skrevet 16. desember 2009 Dumt spørsmål men har du badet bikkja? Jeg har hatt hund selv er vokst opp med hund. Men bikkja som muttern har nå blir jeg pottetett av hvis han ikke er "ren". Han må ikke være nybadet men hvis det er lenge siden han fikk en skrubb. Ja da blir jeg pottetett. Du sier ingen ting om hvilken rase det er og hvor gammel hunden er. Men gi bikkja et bad.
St.Sunniva Skrevet 16. desember 2009 Forfatter #16 Skrevet 16. desember 2009 han er en dansk-svensk gårdshund på 8 mnd. Vet ikke hvor lenge det er siden han badet, men er jo verdt et forsøk. Hva kan jeg vaske han med om jeg ikke har hundesjampoo per akkurat nå?
Gjest irismor Skrevet 16. desember 2009 #17 Skrevet 16. desember 2009 Er mange delte meninger om hva du kan bruke hvis du ikke har hundeshampo. Har du en mild barneshampo/såpe så bruk den. Hvis ikke så kjøper du deg en hundeshampo i morgen. Og gre ham skikkelig før du bader ham og etter. Da slipper du å tette sluket og en haug med bløte hundehår over alt. Lykke til.
St.Sunniva Skrevet 16. desember 2009 Forfatter #18 Skrevet 16. desember 2009 Har Neutral shampoo og badesåpe...regner med at det går greit for en gang?
fjollefrua Skrevet 16. desember 2009 #19 Skrevet 16. desember 2009 bruk helt vanlig grønnsåpe. Det er mye bedre enn menneske shampo. Bare tynn den ut i vann først. En spisekje på et melkeglass med vann er ok. Spørs litt hvor du bor i landet, men jeg fikk time på barnelegesenteret i strømmen på 2 dagers varsel. Hvis datteren din har hatt/har astma så er hun mest sannsynlig fortsatt pasient ett slikt sted, og bør få time kjapt. Der tar de prikktestene og de leses av med en gang.
St.Sunniva Skrevet 16. desember 2009 Forfatter #20 Skrevet 16. desember 2009 Har også vært på Strømmen...får prøve å ringe igjen i morra. Kanskje jeg er heldig og får time kjapt
Makko med to små gutter Skrevet 16. desember 2009 #21 Skrevet 16. desember 2009 Hehe du får litt av en jobb med å gre en dansk svensk gårdshund ;-) Jeg bruker av og til vanlig mild shampo på hundene, det går helt greit. Men kom deg til legen å få testet jenta, -det er egentlig det enkleste. Å spekulere på om det er forkjølese eller annet i disse tider der halvparten av ungene er hjemme fra barnehagen er ikke greit. Hvordan folk reagerer allergisk varigjerer fra person til person, man trenger ikke engang reagere på det samme proteinet fra hund (f.eks. pels, spytt, urin).
fjollefrua Skrevet 16. desember 2009 #22 Skrevet 16. desember 2009 kan jeg spørre hvor du har kjøpt hunden fra? Sjefen min driver oppdrett av Dansk svensk.
St.Sunniva Skrevet 16. desember 2009 Forfatter #23 Skrevet 16. desember 2009 Fra Kennel Riverroom i Osen-Østerdalen. Men den er importert til Norge fra DK med tanke på nytt blod inn i avlen, men så utviklet han underbitt. Så han er litt over 8 mnd da...
St.Sunniva Skrevet 17. desember 2009 Forfatter #24 Skrevet 17. desember 2009 Nå har jeg jo ringt barnelegesenteret da, og der var det ikke noe ledig før i uke 8. Hun ble testet for hund og katt for ca 1 1/2 år siden, og da var det ikke noe utslag, men det kan jo endre seg på den tiden vil jeg tro. Hos fastlegen var det ikke noe ledig før 4 januar for blodprøve. De anbefalte at jeg skulle prøve å sette bort hunden en helg eller noe, men kan det ta så kort tid før hun merker bedring da? I verste fall må hun jo gå gjennom hele jula å være tett i nesa da....Lurer jo veldig på om jeg skal eller ikke skal kvitte meg med hunden nå...
St.Sunniva Skrevet 17. desember 2009 Forfatter #25 Skrevet 17. desember 2009 Hva ville dere gjort? Ventet på time over nyttår eller bare fortsatt som det vi gjør nå?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå