Gå til innhold

Ta med egen jordmor på sykehuset?

Anbefalte innlegg

Hei

Dette kan være et merkelig spørsmål, men jeg har så lyst til å føle meg trygg på jordmor som skal ta i mot barnet mitt, og samtidig ha tryggheten med å være på sykehuset sånn i forhold til om noe medisinsk skal være nødvendig.

Jeg har tidligere hatt en dødfødsel (uke 38) og en levendefødt etter det. Nå, 8 år etter sistemann, er jeg gravid igjen, og tenker veldig mye på fødselen..

Jeg har så lyst til å ha min egen jordmor til oppfølging og fødsel, slik det er med hjemmefødsler, men samtidig ønsker jeg å føde på sykehuset. Jeg er livredd for å få panikk og føle meg utrygg under fødsel.. Føler meg allerede veldig utrygg med tanken på at en/flere fremmed/-e jordmor, kanskje en skikkelig uhyggelig/uvennlig en skal være den som loser meg og baby i havn.

Er det noen som vet om det går an å komme på sykehuset og ta med sin egen jordmor, og om det er "hjemme-jordmødre" som er med på slike avtaler?

Fortsetter under...

Hei,

Problemet å ta med eiga jordmor er at ho ikkje får betalt for fødselen som ved heimefødsel. Men så er det no slik at ein del planlagte heimefødslar ender på sjukehus og då blir dei jo sjølvsagt med. Det er jo berre å spørre ei privatpraktiserande jordmor. Elles kan eg anbefale doula, trur det er det du treng. Her finn du ein oversikt over registrerte doula i Norge:

http://www.norskdoulaforening.no/norskdoulaforening/kontakt.html

• 2 måneder senere...

Hei!

det bør ikke være noe problem...

ta kontakt med en jordmor du kunne tenke deg til å ha med å snakk med henne... hun kan sikkert være behjelpelig med å finne ut om hvordan dere kan gjøre det..

hadde selv med to jordmødre når jeg fødte min første. det var det minste problem. jordmødrene som var på vakt stakk bare hodet innom av og til for å spørre om det var noe de kunne hjelpe til med :-)

Mulig jeg er sent ute her.

Med vårt første barn var jeg veldig engstelig. Jeg turte ikke hjemmefødsel og var livredd for fremmede mennesker. Jordmoren min sa at hun godt kunne være med på sykehuset. det var ikke noe problem... det eneste var at da måtte jeg betale det selv. Det ble rimelig dyrt, så det endte med at vi ikke hadde råd til det. ( mener det var 4000 i beredskap og 4000 for fødselen, ikke helt sikker). Jeg ville ringt en "hjemmejordmor" og hørt. Selv er jeg fra vestfold, så om du bor på østlandet kan jeg sende deg en PM med navnet hennes.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...