lisasmurf med 2 herlige små Skrevet 5. desember 2009 #1 Del Skrevet 5. desember 2009 Ble litt inspirert av tittelen "kvantitet eller kvalitet" på forumsiden her. Ser og hører det er MANGE foreldre som klager på barnehager! Kan til tider godt forstå det, jeg jobber selv i barnehage og opplever jobben min som veldig stressende, mange ting som skal følges opp, og arbeidsmengden er til tider så stor at jeg får vondt i magen i forhold til barna. Jeg kunne fint sittet på kontor halve dagen for å få unna alt skrivearbeid og få til det jeg virkelig ønsker. Full barnehagedekning går over stokk og stein. Nå er det om å gjøre å putte inn så mange barn som OVERHODE mulig, ofte uten å øke voksenandelen. Går kvantitet utover kvalitet? De foreldrene som klager på at barnehagene ikke følger opp burde heller gå mer ut i offentlig forum og ØNSKE færre barn pr voksen, slik at man på en tilfredstillende måte kan ta seg av barna. Når man er på en avdeling med 18 barn over 3 år er 3 voksne (hvorav 1 er pedagog), sier det seg selv at man ikke kan følge opp alle på en tilfredstillende måte... Jeg mener ikke å si at assistenter er dårligere til å følge opp barn, men det er pedagogens ansvar. Jeg hadde hatt det mye bedre med meg selv som pedagog hvis jeg følte jeg hadde god tid til alle, og fikk gjort jobben min skikkelig uten å måtte jobbe ræva av meg. Min oppfordring til foreldre som er oppgitt aver at barnehagen er "sløv", tenk litt på at det kan hende det burde være en voksen til på avdelingen for å ta seg av barnet ditt. Jeg ønsker at foreldre og skal begynne å se at barnehagene gjør så godt de kan med midlene de har. Er det ikke bra nok, så klag litt til politikerne og hjelp oss å få opp kvalitet i barnehagen igjen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141092380-p%C3%A5-tide-%C3%A5-f%C3%A5-foreldrene-p%C3%A5-banen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2009 #2 Del Skrevet 5. desember 2009 Jeg er veldig enig her. Det har jo vært jobba mot økt grunnbemanning i lange tider, men ikke noe skjer... Det å alltid føle at man er en for lite på jobb tærer på. En vet jo hva det går utover desverre. Jeg tror også det hadde vært en fordel om foreldrene også så dette og begynte å stille krav og stå frem. Vi trenger den hjelpen vi kan få for å få frem det som virkelig er et behov. I kommunen jeg jobber blir plassene snittberegnet. Det er også noe som burde vært forbudt. Et barn trenger det samme om det er åtte barn en dag eller om det er 14.. (og til barnehagene; om alle blir flinke til å fylle ut avviksskjemaer på bemanning og langtidssykefravær av pedleder uten at ny blir satt inn så har vi mer å vise til... ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141092380-p%C3%A5-tide-%C3%A5-f%C3%A5-foreldrene-p%C3%A5-banen/#findComment-141092778 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2009 #3 Del Skrevet 6. desember 2009 skal det fyllet ut avviksskjema når det er sm på ped leder? og når det er enda ferre voksne en dag? jeg kjenner utrolig godt på den følelsen HI. vi har 22 barn. da selvfølgelig over 3 år.. jeg er pedleder... og har en pedagog til inne en dag i uken. men alt faller jo likevel på meg. jeg må ha alle foreldresamtaler, og det er jeg som ahr oppfølgingen på alle barna. det er en H***** jobb skal jeg si.... får hele tiden høre at bemanningen er etter forskriftene osv.... men jeg kan ikke fatte at det er riktig....... så jeg syns og at alle foreldrene må klage på at det er for få voksne i bhg. det hjelper ikke å klage til meg som står der og gjør alt jeg kan for at barna skal få det bra....men klag til styrer osv... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141092380-p%C3%A5-tide-%C3%A5-f%C3%A5-foreldrene-p%C3%A5-banen/#findComment-141092973 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2009 #4 Del Skrevet 6. desember 2009 Dette har blitt forsøkt tatt opp her før, og tonen var vel (for å si det enkelt) at dette får være pedagogenes ansvar og å prøve å mobilisere foreldre en gedigen ansvarsfraskrivelse. Vanskelig å vite om det er en felles mening eller om det bare er en anonym som svarer mange ganger. Jeg er forøvrig helt enig i at foreldre ofte ikke ser det store bildet, de tror det er udugelighet som er grunnen når de ikke er fornøyd. Det er det selvsagt også noen ganger, men det sier seg selv at det er forskjell på hva en reker over i en gruppe på 36, 25 eller 15 barn. Mange tror nok at det finnes konkrete bestemmelser på voksentetthet, og at barenhagene stort sett har de samme ressursene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141092380-p%C3%A5-tide-%C3%A5-f%C3%A5-foreldrene-p%C3%A5-banen/#findComment-141093184 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2009 #5 Del Skrevet 6. desember 2009 Ansvarsfraskrivelse?? Det er et rop om hjelp og jeg har aldri snakket med noen som jobber i barnehage som ikke mener noe rundt dette med økt grunnbemanning... Grunnen til at man frir til foreldre er jo at vi ikke føler vi kommer noen vei med det vi ser det er et veldig behov for. Jeg tror ikke alle helt vet hvor mye vi har jobbet for dette uten å bli hørt av politikerne. Vi har kanskje litt oss selv å takke da vi er litt for flinke til å godta og godta. Men å komme her å si at vi bedriver ansvarsfraskrivelse fordi vi vil ha foreldre mer på banen, det blir litt mye og jeg blir nok en smule provosert. Ingen her har sagt at foreldrene ene og alene skal ta opp den kampen vel. Mange har forståelse for at vi er for lite folk i det daglige og ser "problemene" vi står ovenfor, problemet er å nå frem til de som kan gjøre noe med det... Hos oss skriver vi avviksskjema nå på alle dager vi er for lite folk på avdeling ved f. eks. sykdom uten at vikar blir satt inn. Vi skriver også om førskolelærer eller ped.leder er borte utover en uke uten at vi har vikar med samme utdanning. Vi har akkurat begynt med dette, men noe trengs å gjøres og vi vil synliggjøre hvor mye vi går med en for lite på jobb i tilegg til å være for lite folk i utgangspunktet.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141092380-p%C3%A5-tide-%C3%A5-f%C3%A5-foreldrene-p%C3%A5-banen/#findComment-141093760 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lindus:) med lille Jesper Skrevet 10. januar 2010 #6 Del Skrevet 10. januar 2010 Hei alle sammen!!! Så utrolig bra å se at det er flere som er opptatt av dette!!! Har laget en tråd på skravlesiden, og her på barnhagesiden om akkurat dette....for vi opplever i vår barnehage at det er altfor få voksne til å ta vare på våre små. På småbarnsavdelingene (0-3 år) er det kun 3 voksne på 11 barn, og det er da en pedleder (som gjør mye annet enn å være sammen med barna), en assistent i 100 % stilling og en assistent i 80% stilling. Vi opplever ofte at det bare er en voksne med ansvaret for 8-9 barn, og det kan forekomme til alle tider på dagen...ikke bare tidlig på morgene eller rett før stenging.....til frokost har det vært 1 voksen som skal holde styr på 8 ett åring....hurra!! Jeg syns det er totalt uansvarlig, og jeg syns fryktelig synd på de stakkarne som må jobbe i sånne uholdbaretilstander!! Vi har laget en gruppe på Facebook, og håper dere vil være med å debattere der!! http://www.facebook.com/group.php?gid=424475100064&ref=mf Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141092380-p%C3%A5-tide-%C3%A5-f%C3%A5-foreldrene-p%C3%A5-banen/#findComment-141252310 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå