Anonym bruker Skrevet 30. november 2009 #1 Del Skrevet 30. november 2009 Jeg var hos jordmor i dag og fikk vite at den lille har snudd seg til seteleie. Jeg ble ganske redd/bekymret og føler at jeg finner så lite informasjon om dette her. Jeg er andregangsfødende og forrige gang fikk jeg alt snudd på hodet da jeg ble satt i gang nesten to uker over tiden og babyen måtte ha hjelp til å komme seg ut med sugepropp. Hadde sett for meg denne gangen at jeg kunne fått en vanlig fødsel og fikk liksom den drømmen litt ødelagt. Det er jo fremdeles tid for at babyen kan snu seg men jeg lurer likevel på om det er noen her som vet om man får keisersnitt på haukeland eller om man må på Voss. Der har jeg nemlig hørt at man kan velge. Det er jo greit nok det at legene vil man skal ha vanlig fødsel men de kan vel ikke tvinge oss til å føde setefødsel om man har negative tanker og følelser om dette?? Håper på svar Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141067433-er-i-uke-32-og-babyen-har-snudd-seg-til-seteleie-trenger-%C3%A5-roe-meg-ned/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis84 Skrevet 1. desember 2009 #2 Del Skrevet 1. desember 2009 Hei! Min gutt ligger også med rumpa ned og jeg er 33+3. Legen min sa at ingen kan tvinge deg til setefødsel, men ofte vil de prøve å overtale. Jeg er som deg, ganske redd og bekymret for fødselen fra før av, så hvis han ikke snur seg, vil jeg ha keisersnitt.. Jeg vet desverre ikke hvordan det er på Haukeland. Kan jo være at de prøver å snu babyen der. Det praktiseres ikke her i Kr.sand.. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141067433-er-i-uke-32-og-babyen-har-snudd-seg-til-seteleie-trenger-%C3%A5-roe-meg-ned/#findComment-141070954 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #3 Del Skrevet 1. desember 2009 Jeg skjønner dere er redde for setefødsel. Jeg var det nemlig selv etter at min gutt lå i seteleie i fjor. Men jeg fikk velge om jeg ville føde naturlig eller om jeg ville ha keisersnitt etter et mislykket vendingsforsøk. Fikk veldige kvaler, og ba derfor om et nytt møte med legen på sykehuset slik at jeg kunne ta et INFORMERT valg. Jeg ante slett ikke hva en setefødsel innebarl! "Alle" rundt meg sa: Ta keisersnitt (inkl min egen mor som fødte meg i seteleie...det gikk jo fint!) Men så jobber jeg på operasjonsstue selv, og vet litt om keisersnitt fra den siden. Hadde ikke spesielt positive følelser for det. Men fikk som sagt ny time på sykehuset etter noen dager, og legen kunne fortelle meg at det statistisk sett ikke var flere komplikasjoner ved en setefødsel enn ved et keisersnitt. Det er alltid streng overvåkning av både barnet og meg under fødselen. Du får garantert epidural (de ville ikke la meg føde uten.) Det er alltid en ERFAREN overlege som forløser barnet, og det er LAV terskel for KS hvis noe virker unormalt underveis. Keisersnitt er tross alt en STOR operasjon, med de komplikasjonene det innebærer, og med de utfordringene som kommer i etterkant: Smerter, mange kommer seinere igang med amming, og mulige infeksjoner i operasjonssåret. Samt at barnet har høyere risiko for å få asthma. Så etter mye tenking prøvde jeg setefødsel. Bekkenet mitt ble målt til å være stort nok, og barnets vekt estimert. Det så ut til å gå fint. Lang historie kort: Det gikk ikke like lett som de hadde tenkt, så da det drøyde mot ti timer med full åpning, og riene ble kortere og mindre effektive, så ble det keisersnitt på oss likevel. Det gikk helt rolig og fint for seg, selv om det var hastesnitt. Men jeg angrer ikke på at jeg prøvde setefødsel likevel. Jordmor sa jeg kunne skryte på meg 2/3 fødsel, for de så jo hele tiden rumpa på´n. Han ville bare ikke helt ned i bekkenet mitt... Så jeg vil ikke anbefale deg det ene fremfor det andre, vil bare at du skal be om å få skikkelig info slik at du slipper være redd. Oftest kommer redsel fordi man ikke har nok info. Lykke til med valget ditt og med fødselen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141067433-er-i-uke-32-og-babyen-har-snudd-seg-til-seteleie-trenger-%C3%A5-roe-meg-ned/#findComment-141072720 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snikksnakk Skrevet 7. desember 2009 #4 Del Skrevet 7. desember 2009 Herlighet for et bra svar!!!! Utrolig informativt og tydelig skrevet. Takk skal du ha Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141067433-er-i-uke-32-og-babyen-har-snudd-seg-til-seteleie-trenger-%C3%A5-roe-meg-ned/#findComment-141102748 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnKi! Skrevet 9. desember 2009 #5 Del Skrevet 9. desember 2009 Heisann! Jeg har svart på 3 innlegg lenger nede ang snuing. Ta gjerne en titt på det også viss det er et alternativ. Syntes det var veldig synd at de ikke praktiserte det i Kr.sand... Lykke til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141067433-er-i-uke-32-og-babyen-har-snudd-seg-til-seteleie-trenger-%C3%A5-roe-meg-ned/#findComment-141109001 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2010 #6 Del Skrevet 15. januar 2010 Må bare si takk jeg også! Skuldrene kom ned et par hakk etter å ha lest innlegget Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141067433-er-i-uke-32-og-babyen-har-snudd-seg-til-seteleie-trenger-%C3%A5-roe-meg-ned/#findComment-141282533 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eioli Skrevet 16. januar 2010 #7 Del Skrevet 16. januar 2010 Hei! Ville berre sei meg "enig" med anonym 6.01 22.26 fekk samme gode informasjon på sjukehuset etter forsøk på snuing. Småen min ligg også i seteleie, og eg bad også om meir info for å ta eit valg basert på informasjon og ikkje følelsar! Før info var eg veldig innstilt på KS, men opr er jo risiko det også, og me har nok begge to best av vanlig fødsel. Er i veke 38 nå, og ungen snudde seg før jul. Eg syntes det virka veldig betryggande med oppfølginga dei har med "vanlig" setefødsel, dei vil ha meg tidligere inn enn 5 min mellom riene, hyppigare oppfølging, jordmor er med på første del av fødsel, men sjølve forløysinga er det ein erfaren lege som gjer. Overlegen som informerte meg la stor vekt på at ja, rumpa kjem først, men at den slett ikkje er større enn hovudet:) Og hovudet er det legen som hjelper ut, i motsetning til vanlig fødsel. Eg var inne til snuing denne veka, kvidde meg litt for det, men det verste var eigentleg hjartebank og stressa følelse i kroppen pga dryppet, som skulle få livmora til å slappe av. Men det gav seg etter kort tid. Var litt øm i magen dagen etter, og generelt sliten:) Dei fekk ikkje til å snu, men eg har valgt vanlig fødsel,. Baby var estimert til 2,2 kg i veke 37, og nå vente eg på svar etter røntgen av bekken. I Førde kan ein i utgangspunktet velge KS ved setefødsel, blei informert om at det ikkje vert praktisert ved Haukeland og i Stavanger. Då må ungen vere over 4 kg og/eller bekkenet for trangt. min plan no er å få vite resultat av røntgen, og kanskje be om ekstra estimering seinare for å kontrollere str på småen vår. Så får ting gå som det går... Vil jo helst få med meg fødselen:) er forresten førstegangs. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141067433-er-i-uke-32-og-babyen-har-snudd-seg-til-seteleie-trenger-%C3%A5-roe-meg-ned/#findComment-141289130 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sunnfjordmor venter fjerde Skrevet 20. april 2010 #8 Del Skrevet 20. april 2010 Er du også fra Førde Eioli? eg er i veke 34 og har ein unge som truleg ligg i seteleie. skal på ny kontroll hos jordmor i veke 36. er den fortsatt i sete blir det å måle på sjukehuset. eg venter nummer 4 og dei tre andre har lagt med hodet ned heile svangerskapa. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141067433-er-i-uke-32-og-babyen-har-snudd-seg-til-seteleie-trenger-%C3%A5-roe-meg-ned/#findComment-141752624 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå