Gå til innhold

Hvordan forklare jul til en liten gutt uten og ta med "jesus ble født etc"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er ikke kristne, men feirer jo likevel jul. Vi må vel sikkert fortelle den kristne biten, men kanskje ikke når han er så liten.

??

Skrevet

Forklar det slik det er: Man møter familie og spiser god mat og gir presanger til hverandre. Dette gjør man fordi det er koselig:)

Skrevet

Jul er jo i utgangspunktet ikke noen kristen fest, men midtvintersblotet hvor man feiret at sola snudde og det gikk mot lysere tider igjen.

Skrevet

fortell han at det er et eventyr som heter juleevangeliet, og så kan du lese det for han. det er jo tross alt derfor vi feirer jul. og så kan du legge til at noen tror at han fins og andre ikke, og at dere feirer fordi det er tradisjon osv.

Skrevet

Hvorfor feirer dere jul da? Fordi det er tradisjon? For å samle venner og familie? For å ha ett lyspunk i mørketida?

I så fall er det jo bare å forklare det ;)

Skrevet

Takker for mange fine svar. Egentlig var det jo ganske enkelt ;)

HI

Skrevet

jøss, hvorfro kan du ikke fortelle sannheten?? At jesus ble født og det er hans bursdag??

ser ingen vits i utelate det, selv om du ikke er kristen...

han blir sikkert ikke kristen forde... viss det er det du er redd for.

Skrevet

ehh, kanskje fordi det ikke er derfor hun feirer jula? Men pga. tradisjon?

Som flere nevner her. Jula var i utgangspunktet ikke en kristen høytid, men er fest for å feire at sola snur.

Skrevet

Jeg ville sagt at vi feirer det fordi..... Vi liker å møtes, kose oss sammensom familie, spise i lag og gi hverandre presanger. Og at det er en tradisjon du setter pris på.

Jeg ville samtidig fortalt at mange også feirer at jesus ble født, fordi de er kristne. (Spørs jo hvor liten gutt, men han bør jo kjenne til at Norge er tuftet på kristendommen)

Skrevet

Fordi Jesus ble ikke født på juleaften

Skrevet

"jøss, hvorfro kan du ikke fortelle sannheten?? At jesus ble født og det er hans bursdag??"

Fordi dette ikke er sant kanskje?

Jesus ble ikke født 24. desember i år 0.

Denne tiden for feiringen av jesu fødsel ble valgt for at det skulle være lettere å få bukt med den hedenske feiringen av midtvintersblot.

Men alle de hedenseke skikkene ble de ikke kvitt. Bl.a navnet jul (jól) og fråtsingen i mat ble hengende igjen fra den hedenske feiringen...

Skrevet

Tror du det skader ungen din å fortelle han om Betlehem, Jesusbarnet og englene? La han selv velge om han vil tro eller la være, etterhvert som han blir større. Men fakta er at Jesus ble født. Kanskje ikke akkurat i jula, men det er derfor vi feirer JUL.

Utrolig mange som forteller ungene sine om nissen som kommer, og synes det er helt ok at barna tror på julenissen. Men Jesus? Han er ikke velkommen i jula, enda han faktisk er en historisk person.

Enten du tror han var sendt hit som Frelser eller ikke, så er det ingen tvil om at Jesus levde.

Så der har du historien. Og det er en fin historie om en liten familie som ikke hadde noe sted å være den natta hun fødte sitt første barn, i en stall.

Og når det er snakk om vintersolverv, så må dere da for all del bare feire det. Men det har jo ingenting med juletre, julegaver osv å gjøre. Og det feirer ikke 24.desember heller.

Juletreet er et gammelt, kristent symbol. Enten du liker det eller ikke.

Noe å tenke over, dere som drasser inn juletreet hver jul, men fnyser av kristendommen.

http://www.gjerpen.no/GodtNytt/2006/06/2006-06-0809.pdf

Og julestjerna dere henger opp. Hva med den? Symboliserer nettopp stjerna som viste veien til stallen, så de 3 vise menn kunne se Jesusbarnet.

Hva med fargen lilla i adventstiden? Kristen symbolikk.

Fargen rød? Kristent.

Julekransen, da? Kristi tornekrone!

Alle englene? Det trenger jeg ikke forklare engang.

Uten at dere vet det, vitner dere altså likevel om Jesus. Og jeg tenker på et bibelvers når jeg ser at dere som kaller dere ateister eller ikketroende pynter med kristen symbolikk. «Jeg sier dere: Dersom de tier, skal steinene rope» Lukas k.19 v.40

Dersom dere som foreldre tier om julens budskap, roper symbolikken rundt dere ut budskapet likevel.

Gledelig jul i Jesu navn.

Skrevet

Hvorfor ikke fortelle gutten at det er mange som har bursdag på Julaften.

I tillegg er det slik at noen later som Jesus har det, selv om man vet at han egentlig ble født på høsten en gang. Men VI skal feire jul fordi det er hyggelig. Ikke fordi vi kjenner noen som har bursdag akkurat da.

Skrevet

Dersom dere som foreldre tier om julens budskap, roper symbolikken rundt dere ut budskapet likevel.

Nemlig at man spiser, gir hverandre gaver som vanligvis må kjøpes, og later som man tror på julenisse.

Skrevet

Var ikke Jesus et sommerbarn? Samme det. Feirer Han på julaften, vi.

Skrevet

Klart du kan feire Jesus på julaften. Men det burde ikke være vanskelig for HI å ikke gjøre det. Uansett om bhg gnåler om at Jesus har bursdag den dagen.

Skrevet

Alle gjør som man vil. De fleste barnehager driter forresten i Jesus og juleevangeliet. De har ikke lov å synge julesanger engang. Så det er nok ikke noe problem.

Jeg jobbet på en barnehage, og var med avdelingsleder på biblioteket før jul for å låne bøker. Men det var bare kristne barnebøker om jula igjen, og da var hun ikke interessert. Hun spurte "har dere ingen bøker om nisser?"

Drøyt.

Skrevet

Du får fortelle om "da nissen ble født", da?

Nå er det vel ikke noe problem å fortelle at Jesus ble født, det er rimelig stor enighet om at det fantes en mann som het Jesus, som levde omtrent på den tida og på det stedet Bibelen forteller om. Og at han var en spesiell og karismatisk type som vakte stor oppsikt fordi han utrettet store ting og fikk folk med seg.

Nå vet ikke jeg hvor stor gutten din er, men det går an å fortelle ham at ulike mennesker har ulike grunner til å feire jul (noen forbinder det med overgangen (sola snur), noen mener det er religionen som er det vitkigste, andre igjen bare liker kosen og pynten. Felles for alle er at julen skal være en koselig familiehøytid.

Skrevet

Uansett tror jeg det er adskillig færre i våre dager som feirer jula fordi sola snur enn det er av de som feirer det kristne innholdet. Feirer DU at sola snur, eller har det sneket seg inn en bitteliten adventsstjerne eller julekrybbe i ditt hjem også?

Skrevet

He he, jul er jo ikke pga juleevangeliet? Man feirer jul fordi det er mørkt og kaldt ute, og det er godt å kose seg med familie og venner, god mat og drikke og gaver. Og i tillegg har kristendommen tilpasset seg dette og lagt feiringen av Jesu fødsel til samme tid som julefeiringen. Så da kan de kristne bruke det som grunn til å feire, så kan vi andre holde oss til de mer opprinnelige grunnene. Flott og fint :-)

Skrevet

Er ikke spesielt religiøs, men er enig i ABSOLUTT alt du skriver her, 17:04!

Endelig noen som kaller en spade for en spade. Jeg kjenner ikke noen som feirer vintersolverv!

Skrevet

Det er helt greit at barn ikke skal synge kristne sanger i barnehagen. Jeg antar at veldig mange ville satt seg i mot om man begynte å lese vers fra koranen i barnehagen under ramadan. Jeg ble tvunget til å lese "Fader vår" og ble sendt til rektor når jeg nektet på barneskolen. Tre lærere sa at dem som ikke var døpt, kom ikke til himmelen. Jeg er ikke døpt. Da gikk jeg i femte klasse. Det var ikke akkurat det at jeg ble så lei meg, men det er jo utrolig frekt å si slike ting til små barn. Dette var heller ikke en kristen skole.

Alle religioner kan holdes utenfor barnehager, med mindre barnehagen er f. eks kristen. Man trenger ikke å lære om Jesusbarnet og Maria i stallen og barnehagene burde ikke ta med barna i kirken i juletidene.

Så at avdelingslederen ikke ville låne kristne bøker til barnehagen var etter min mening på sin rette plass.

Skrevet

Nå må dere skjerpe dere. Vi feirer Jul pga av Jesu fødsel og fordi det er statsrelgion i Norge. Blir dette gjort om blir det ingen juleferie.

Skrevet

Og det hadde vært det verste som kunne skje!

Man må respektere at andre tror noe annet og barn bør ikke påtvinges religion.

Skrevet

Å så lenge det er statsrelgion i Norge, vil gutten din lære om dette på skolen uansett. Er vel like greit å opplyse han med det samme?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...