Gå til innhold

Noen som er opererte med sphinkter plastikk og lukking av fistel her?


ღ Juksemaker pipelort +spire ღ

Anbefalte innlegg

Jeg må opereres etter fødselsskade med revne grad 3c. Har i tillegg en fistel (hull mellom analkanalen og skjeden) som skal fikses, og at de har sydd meg for stramt ved skjedeinngangen. Er ikke måte på hvor mye feil de har sydd meg rett etter fødsel.. Alt er blitt helt galt..

 

Jeg husker med gru de 3 mnd det tok meg etter fødsel før jeg klarte å sitte og gå normalt.

 

Det jeg vil høre noe om, er hvor lang tid det tok før dere var smertefrie etter et sånt inngrep. Jeg krysser fingrene for at det ikke er værre enn det jeg allerede har opplevd, og håper det ikke blir på langt nær så vondt..

 

Kirurgen snakket om en 3 ukers sykmelding iallefall.

 

Så 3 uker skal jeg vel klare når jeg klarte 3 mnd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har svarer fordi jeg ble operert for rectocele for litt over 6 uker siden. Men det hadde jeg pga ruptur av interne anale sphinkter. Så ja, har vel hatt en sphinkterplastikk, selv du sikkert skal reparere eksterne sphinkter.

 

Jeg ble sykemeldt 4 uker.

Det var veldig vondt de første to dagene. Så vondt den første uken. Jeg gikk på maks dose smertestillende den første uken, men så hadde je en god del sting på utsiden som gjorde veldig vondt (blant annet et som løsnet). Etter en uke var det helt til å leve med. Dvs vondt, men håndterbart :)

 

Det jeg vil råde deg veeeldig til er å

1) Sørg for å ha kvalmestillende stikkpiller til etter operasjon. Man kan bli veldig kvalm av narkosen. Jeg kastet opp samme dag, og det var ikke digg når man er sydd og mørbanka nedentil.

 

2) Drikk masse duphalac, og ha avføringspiller tilgjengelig den første uken. Man blir treg i magen etter 2-3 dager med sterke smertestillende. (De sentralstimulerende smertestillende tablettene påvirker også arbeidet til tarmen.) Og det er ikke stas å være treg i magen når man er sydd der bak.

 

Det blir ikke værre enn etter fødsel. Det blir sikkert minst like vondt med en gang, men denne gangen kommer du deg MYE fortere. Du har jo ikke født en vannmelon i tillegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både interne og eksterne sphinkter skal fikses ja, og heldigvis har jeg en av landets beste kirurger som skal gjøre det.

 

Regner selv med å få en del sting på utsiden siden de også skal åpne meg opp igjen ved skjedeinngangen.

 

Jeg reagerte ikke noe på narkosen etter fødsel, siden de måtte legge meg i narkose for å sy meg sammen igjen. Men kan jo reagere nå likevel.

Og ja, denne gangen skal jeg ha avføringstabletter i hus! Det hadde jeg ikke etter fødselen, og å være hard i magen var IKKE særlig godt nei...

 

Kom du hjem samme dag?

 

Jeg blir lagt inn første dag, operasjon andre dag, og må være der i to dager etter operasjonen.

 

Det kommer til å bli rart når jeg vet at Lillegutt og pappa skal være hjemme alene.. Da blir det iallefall ammeslutt... :( Håper på å få gjort det i januar, men da er jo Lillegutt omtrent 9 mnd, så det skal vel gå bra :)

 

Hvordan var beskjeden ifht sex og sånn da? Begynner å bli lei av å ikke kunne ha et normalt forhold til min kjære... Vi har nå ikke hatt noe sengekos siden Lillegutt på 7 mnd ble laget... Var liksom ikke planen å bli så ødelagt der nede at man måtte vente SÅ lenge etter fødsel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inn og ut samme dag. Kom i 9-tiden og dro i 4 tiden. Lå i ca 3 timer etter operasjon. Var rimelig skral og bleik da jeg kom hjem. Men hyggeligere å være hjemme enn på sykehus.

 

Forresten brukte jeg en del xylocain gel på stingene på utsiden den første tiden. (når stingene begynner å gjøre vondt/irritere ca 2-3 dager etter operasjonen). Det bedøver litt og går ikke utover helingsprosess.

 

Jeg har ikke hatt samleie enda, snart 7 uker siden operasjon. Det stod på skrivet jeg fikk fra sykehuset at man skulle begynne etter 3.4 uker, men det tar minst 6-8 uker før stingene er ute og før den tid er man ganske hard i vevet. Og dessuten irriterer stingene slimhinnen så man blir litt sår. Jeg var hos gynekologen min forrige uke. Han tok ut noen sting. Sa jeg skulle smøre meg innvendig med sinksalve (!). Og vente ca tre uker til med samleie. Vevet blir mykere når de innvendige stingene (de som er inni kroppen. de setter sting i flere lag) blir oppløst.

Jeg kjenner det er mye mykere nå allerede, og tror vi skal prøve om litt.

 

Forresten har vi hatt mye munnsex og anna kreative greier både før og etter operasjon. For klitoris fungerer jo selv om det er så som så med skjeden. Sex er bra for forholdet vet :)

 

Ojojoj. Jeg ønsker deg VELDIG lykke til! Jeg sa til kirurgen at jeg føler han har opererert sjela mi. Det er litt sånn. Man legger nesten personligheten sin på operasjonsbordet.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig litt glad for at jeg skal være på sykehuset en stund etter operasjonen jeg, så sjekker de kanskje hvordan det står til der nede et par dager etter operasjonen.

 

Håper jeg ikke får noen infeksjon denne gangen, det er det som har gjort at jeg hadde så vondt i 3 mnd har de nå funnet ut. Og derfor deler av klippet etter fødsel ikke grodde før nå etter 6 mnd! Infeksjonen har rett og slett spist seg innover og lagd dette hullet mellom analkanalen og skjeden...

 

Tenk om det kunne ha blitt oppdaget tidligere... Men det har nok ikke syntes på utsiden :(

 

Det er grunnen til at jeg ikke har orket tanken på å i det hele tatt ha noen form for sex. Har vært sår og øm i underlivet hele tiden, det har svidd hver gang jeg har vært på do osv... Har knapt turt å ta på meg selv der nede.. Så skal bli fint å få livet sitt tilbake altså!

 

Men jeg må få tilbake mensen da, før jeg kan opereres. Østrogennivået er visst ikke riktig når man ammer/ikke har mensen, og de kan ikke operere i såre og skjøre slimhinner sier de...

Hvordan var det for deg? Eller er babyen/barnet din/ditt mye eldre kanskje?

 

Operasjonen skjer på Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en totalruptur og ønsker å bli operert på nytt. Kan jeg spørre hvor du skal opereres (og hvem denne flinke kirurgen er?). Håper du får bra resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg skal opereres på Hamar, (sykehuset innlandet), og kirurgen heter Ylva Sahlin. En av landets beste gastrokirurger på denne typen problematikk som vi har. Så jeg er glad jeg bor i nærheten. Men vet at det kommer damer fra mange deler av landet for å opereres hos henne. Spør fastlege om henvisning. :)

 

Kan jeg spørre om du har mye problemer etter din ruptur? Send meg gjerne PM hvis du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg glemte gyn rett og slett å sy sammen den indre lukkemuskelen og deler av den ytre lukkemuskelen. Dette fant de ut på kontroll ett år etter fødselen av en gastrokirurg. Heldigvis med knipeøvelser har jeg fått en ganske normal funksjon, men det er fortsatt ikke 100%. Har heldigvis ingen problemer med samleie osv. Legen mente at jeg ikke trengte en operasjon men må gjøre flere knipeøvelser, men jeg ønsker en operasjon likevel. Skal kontakte dem igjen. Har hørt om Ylva Sahlin ja. Jeg bor i Oslo, så her er Ahus det beste stedet å få operasjon. Hamar er et stykke for meg å reise til med 2 småbarn hjemme. Har du mange plager utenom fistel (dvs med styrken i lukkemuskelen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de GLEMTE å sy igjen eksterne og interne sphinkter?? Sånn skal da vel ikke skje??

 

Hos meg sydde de for dårlig igjen, så det er dannet masse arrvev som det ikke er knipefunksjon i i det hele tatt... Så jeg lekker luft og mest sannsynlig løs avføring. Har heldigvis ikke hatt diarè etter fødsel... Men kan tørke avføring hver gang jeg er på do resten av dagen hvis jeg har hatt avføring på morgenen...

Så her er det ikke mye funksjon i det hele tatt nei...

 

Knipeøvelser var visst ikke noe alternativ her...

 

Så gleder meg til alt er sånn noenlunde normalt igjen..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sydd med lokalbedøvelse av en lege som jeg tror ikke var så flink til å sy slike skader. Jeg skjønner heller ikke at det går an å ikke sy igjen den indre lukkemuskelen. Den ytre var visst sydd ganske godt igjen, bortsatt fra en liten del litt oppover. Hvis de re-opererer meg må de kutte alt på nytt og de ville egentlig ikke det, siden det kan bli verre også. Jeg ønsker en re-operasjon men de er visst ikke så glad i å reoperere med mindre man har store plager. Håper jeg får overbevist dem.

Slitsomt for deg å slite sånn. Håper en operasjon hjelper. Hvor mye ventetid hadde du etter at du fikk innvilget operasjon? Håper du oppdaterer etter operasjonen, gir beskjed resultatet har blitt bra eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke moro å ha sånne plager nei, men jeg er åpen om skaden, så det er mange rundt meg som vet om det. Men er ikke moro å gå i butikker og sånn nei... Kan jo ikke legge ut om skadene til alle og enhver liksom...

 

Nå har det seg sånn at jeg ikke vet når operasjonen blir. Jeg må få tilbake menstruasjonen først før de kan operere. Kan visst ikke opereres i slimhinner som ikke er normale pga amming/østrogennivå.. Så jeg lurer på om jeg må slutte å amme tidligere enn planlagt.. Men ammer nå bare 3 (kanskje 4) ganger i døgnet fordi Lillenissen ikke vil ha mer pupp. Så håper det kan ha innvirkning på om mensen kommer snart eller ikke.

 

Jeg var hos Sahlin fordi jeg automatisk ble henvist til henne 6 mnd etter fødsel. Er visst vanlig å få henvisning til henne når man pådrar seg sånne skader ved sykehuset innlandet. Så hun snakket om operasjon i januar, evt februar. Skal på jobb igjen i april, og vil gjerne være 100 % igjen til det.

Hun var klar på at jeg måtte opereres, og at jeg ikke kan føde vaginalt igjen. DET er jeg glad for, for hadde ikke blitt flere barn her i huset hvis jeg måtte ha født vaginalt igjen!

 

Skal oppdatere etter operasjonen :)

 

Håper det ordner seg for deg også, og at du får re-operasjon. Men stusser å at de sydde en totalruptur i lokalbedøvelse! Jeg ble hastet ned på operasjonssal og lagt i full narkose rett etter fødsel, de mistenkte totalruptur på meg også. Og de sjekket også livmorhalsen for rifter osv.. Men syjobben var det visst assistentleger som sto for, og det gikk jo ikke så bra da.. Trodde ikke så store skader ble sydd i lokalbedøvelse nei... Tar jo litt tid også det da! De holdt på over en time med meg iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som svarer som nr 2 her sluttet å amme nesten 2 md før operasjonen. Da hadde jeg ammet i 7 md, og anså at det var viktigere at jeg hadde gode slimhinner til operasjon, enn at minsten fikk morsmelk. Dessuten tok det henne ca to dager å digge flaske, så det gikk veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er fint at du er åpent om dine plager til andre. Mine plager er kanskje litt mindre hemmende i hverdagen og jeg har ikke fortalt det til noen, untatt til legene da. Grunnen til at jeg ble sydd med lokalbedøvelse er at jeg fødte midt på natta og anestesilegen var opptatt med en hasteoperasjon. Det var for såvidt en erfaren gynekolog som sydde meg, så jeg vet ikke helt hvorfor hun sydde feil. Hos deg burde de aldri latt assistentleger ta den operasjonen. Retningslinjene sier at det er en erfaren kirurg eller overlege som må sy slike rupturer. Vil veldig gjerne høre en oppdatering fra deg. Håper du får den operasjonen i januar eller før du begynner i jobb. Hvis ikke, blir du selvsagt sykemeldt fra jobben så lenge det er nødvendig. Vanskelig å bestemme seg for å slutte å amme i hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er ganske så bitter på sykehuset etter dette her. Vet ikke om de vet det heller, jeg har ikke snakket med de som sydde meg... Burde kanskje gjort det...

 

Vet at jeg kan få sykmelding hvis jeg må vente til etter at jeg har begynt å jobbe igjen. Problemet da blir Lillenissen og det ang løfting. Det får jeg da ikke lov til, så er avhengig av å ha noen hjemme sammen med oss. Evt hvis jeg kan få operasjonen i siste halvdel av juni, da er pappan ute i ferie (lærer). Men ville så gjerne vært ferdig før jeg skal på jobb sånn at jeg slipper å bli borte igjen... Får jeg operasjonen i permisjonen, så overtar pappan min del og kan være hjemme med oss.

 

Men ja, er utrolig vanskelig å bestemme seg for å slutte å amme.. Men nå er det stort sett bare 2 ganger i døgnet. Kanskje 3. Så det virker som om Lillenissen bare avvenner seg selv...

 

Og så vet jeg at man kan ta en blodprøve for å sjekke østrogennivået, for østrogennivået kan visst sære normalt selv om man ikke har fått mensen. Skal bestille meg time hos fastlegen snart tenkte jeg.

 

Skal iallefall oppdatere!

Men nå kjenner jeg at jeg må på do, så nå er det bare å komme seg avgårde ;) LItt galgenhumor må man ha ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, må ha litt galgenhumor ja :) Krysser fingrene for at du kan få operasjon i permisjonstiden. Det hadde jo vært det greieste for meg også egentlig. Men må vente en god stund jeg da, må få ut en unge først :) Lykke til med østrogenprøven og håper de gir klarsignal for operasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering her:

 

Var hos legen i dag, og han mente det ikke ville gi gode svar å ta en østrogenprøve. Han mente at nivået i kroppen var normalt, men at slimhinnene ville være skjøre pga av amming. Så etter samtale med ham og ammeveileder på helsestasjonen, så fikk Lillenissen sitt siste ammemåltid nå i kveld.... Litt vemodig, men som ammeveiederen sa: Nå har du proritert babyen i snart 8 mnd, nå er det på tide å prioritere deg selv.

Så nå er det slutt.

 

Grunnen til at det ble så brått, var at jeg fikk innkalling til innleggelse og operasjon den 14. januar allerede. Så da har jeg en knapp mnd på å få tilbake mensen... Eller, slimhinnene vil iallefall bygge seg bedre opp på den mnd.

 

Skal bli godt å få det gjort! Selv om jeg gruer meg også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet også å amme en og en halv md før operasjon. Merket stor endring i slimhinnen på den tiden. Og det selv om jeg fikk mensen allerede 2 md etter fødsel. Man trenger altså ikke ha gode slimhinner selv om man har mensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med operasjonsdato og med avgjørelsen ang. amming. Jeg kan tenke meg at det må være fint for deg for kunne se fremover, selv om du gruer deg også. Håper at operasjonen blir vellykket og "gleder meg" til å høre resultatet. Det vil hjelpe meg å ta en avgjørelse på mine egne vegne. Ønsker deg masse masse lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener det var ammeslutten som gjorde at slimhinnene ble bedre? Det var iallefall det legen mente, at ammingen påvirket slimhinnene uavhengig av menstruasjon.

Mensen kan jeg godt være uten bare slimhinnene blir bedre!

 

Ja, skal bli godt å få det gjort. Ammeslutten har gått veldig bra, Lillenissen har ikke savnet puppen virker det som. Liker flaska godt. Dessuten avvente han seg på natta selv natta før avgjørelsen. Ikke leter han etter puppen når han kommer i min seng på morgenen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, jeg var så tørr og sår nedentil at jeg måtte bruke østrogenkrem for å ikke føle jeg ikke var laget av sandpapir. Ble jo litt forvirret av det siden alle sier at ting blir bra når man får mensen. Men det skriver jeg altså veldig under på: Amming er det som påvirker slimhinnen.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...

Hi, I am going through something similar and would love to hear how your surgery went. I am also being referred to  Ylva Sahlin for next surgery!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...