Gå til innhold

Kan man rett og slett besvime av søvnmangel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså at en kan det av å f.eks være våken 36 timer timer i strekk skjønner jeg, men av å bare sove veldig lite og veldig oppstykket over en lenger periode?

Svartner for øynene på meg i ett kjør for tiden og kjenner bena svikter under meg ofte, føler som jeg skal til å besvime. Jernlagrene mine var ok for noen uker siden. Kan jeg rolig anta at det "bare" er trøtthet? Jeg er garantert IKKE gravid bare for å understreke det.

Gjest Månefuglen med twins
Skrevet

a, det kan man. Mannen min får det sånn raskere enn meg, men felles for oss begge er at det skjer etter lang tids våkenhet.

Skrevet

Ja det er jeg sikker på at man kan, hvis ikke så er det noe alvorlig galt med meg ;)

Jeg tror en blanding av ekstrem nattevåk og amming er dødens for kroppen , jeg svimler, får fort lavt blodsukker osv.

Har snakket med legen min om dette og han mente at det helt klart var vanlig å ha det sånn.

Jeg har vel sovet maks 3 timer (usammenhengende) hver natt i godt over et år nå og kroppen henger ikke helt sammen om dagen..

Gjest Månefuglen med twins
Skrevet

Jeg kan også fortelle deg at mannen min blacket ut i våken tilstand etter 3ukers oppstykket søvn pga Maja som bare skriker

Skrevet

Takk for beroligende ord! :-)

Jeg begynte faktisk å bli litt bekymret nå for om det kunne være noe annet, men greit å høre at det er normalt. Ja, har vært ekstremt mye nattevåk nå siste tiden, det har det vært med alle barna når de er rundt 2-6 mnd. Desverre. Vesla er 3 mnd, så bare 3 mnd igjen nå...håper jeg...

Månefuglen, hvordan går det med lille Maja da?

Skrevet

kroppen, eller hjernen trenger å på en måte få skrudd seg av for å lade opp til en ny dag.. hvis man dag etter dag skal holde seg våken og aldri la hjernen få hvile vil hjernen bare skru seg av av seg selv,og du svimer av. lærte jeg av en eller annen lege en gang. ;)

Skrevet

Huff, dette høyrest ikkje bra ut! Du har ikkje sjans til å få litt avlasting nokre netter då? Slik at du kan få sova ut litt? Eg skjønnar at det er vanskeleg å finna "erstattar" for puppane dine (med mindre frøkna di tek flaske) - men kanskje du kan ligga på eit anna rom, og mannen din/besteforeldre etc kan koma med frøkna berre når det er tid for mat?

Lukke til!

Skrevet

Nei, det er ikke noen sjangs for det nå. Ingen vil passe henne en natt (forståelig nok) og vi har ikke flere rom i huset nå til at mannen kan ta henne. Han tilbyr seg å ligge på min side for å gi smokk osv, men jeg våkner av henne uansett (selv med ørepropper) og han våkner ikke fort nok slik at hun bare roer seg med pupp til slutt likevel, så tenker det er bedre at en av oss får sove litt og fungerer, så jeg tar henne helst selv da.

Det bare toppet seg litt nå som først ene gutten, så meg selv og så ene andre gutten har hatt spysyke og dermed blitt enda mye mer våken på natten (mannen har tatt guttene, men jeg våkner jo uansett) + at vesla er forkjølet og må suge bort snørr og gi saltvannsdråper og babynesespray mange ganger for natten *sukk*. Problemet er også meg selv. Mens de fleste mennesker bare sovner/kollapser når de blir trøtt nok, så er jeg tvert i mot. Jeg blir over-våken, klarer ikke å sovne selv om jeg er kvalm av trøtthet og tårene bare renner, akkurat som om hjernen min nekter å slå seg til ro. Så jeg har flere timer jeg kunne ha dupper og småsovet (er i seng fra ca 20.30 til 7 dagen etter, men sover bare ca 4 av disse timene), men jeg klarer bare ikke :-(

Skrevet

Huff Alva!

Dette hørtes ekstremt ut..

Jeg håper du snart får deg litt søvn.

Jeg kjenner meg godt igjen på det du skriver, er over-trøtt selv, men får ikke sove før jeg har roet meg en god god stund, og da våkner nurket.

Her forleden forsvandt beina under meg to ganger på rad...

da fikk jeg streng beskjed av mannen om å bare gå å legge meg.

Det var fryktelig ekkelt, og takk og pris holdt jeg ikke lillemann.

Ikke la det gå for langt, gullet ditt trenger en frisk mamma!

Skrevet

Huff, eg håpar du klarar å bryta den vonde sirkelen snart...for det høyrest ut som ein vond sirkel!

Eg har sjølv gått gjennom nokre slike periodar i livet, men ikkje etter at eg fekk tøtta mi for tre mnd sidan heldigvis. Det blir jo nattamming og nattevåk, men eg somnar bukk med ein gong frøkna roar seg.

Mi løysing blei å ikkje fokusera på kor lite sømn eg fekk, og heller trøysta meg med at sjølv om eg låg vaken i senga, så fekk kroppen i alle fall kvilt litt. Eg gjentok eit "mantra" for meg sjølv når eg låg der og såg i taket: det er deilig å kunna ligga her og slappa av! Og til slutt trudde kroppen på det og somna! ;-)

Men med stadige forstyrrelsar av både ein og to og tre barn, kan eg forstå at det er vanskeleg...

Du må berre lata hus vera hus og ta deg dei minuttane du kan på dagtid! Så går det seg nok til...

Skrevet

Ja, det tror jeg. Forrige uke svartnet det for meg mens jeg bar babyen min i mei tai. Jeg ble utrolig kvalm og hadde ikke sjans til å bevege meg. Måtte sette meg rett ned på gulvet og der satt jeg til mannen min kom hjem fra jobb og kunne hjelpe meg. Sønnen min lekte på gulvet og skjønte ingenting. :) Jeg har ikke sovet ordentlig på mer enn 10 måneder.

Skrevet

Skal ha visning på huset til helgen, så må få gjort litt her snart :-/

Akkurat nå spiser jeg litt, men mannen tok vesla med seg nå for et par timer (hun har sovet ute i vognen, men småvåknet mye, så var ikke sjangs å legge seg nedpå) og 7 åringen som er hjemme i dag klarer seg nok selv litt, så nå skal jeg legge meg nedpå litt. Håper å få hvilt, og helst sovet, litt i hvertfall.

Vet at dette blir bedre, har vært slik med alle barna på den alderen, det går seg til. Eldste var riktig nok 3,5 år før han sluttet å vekke oss x antall ganger pr natt, men de andre begynte å sove rundt når de var 6-7 mnd. Satser på at vesla følger dem ;-)

Skrevet

Sånn er jeg og. Babyen kan gjerne sove men ikke jeg. Har lang innsovning. Så når pappa skal se til babyen på morningen i helgene og jeg endelig skal få sove i fred og ro så ligger jeg å stresser med å sove, for NÅ har jeg sjansen. Så ender det med at jeg kommer ut på stua sur som en syrestilk etter 40 minutter fordi jeg fikk ikke til å sove. Men babyen ligger søtt og sover ennå.

Blir litt at på kveld og natt når babyen sover så må du og sove. Hennes søvn er din søvn.

Tragisk med sykdom da. Det er så slitsomt. Og tette babyneser er virkelig noe som kan kullkaste en god nattesøvn.

Og visning er stress! Det vet jeg ALT om. Vi bor i vårt 6 hus.

Man kan ikke flytte på rot. Folk skal jo inn i alle rom! Pees!

Skrevet

Jeg kan henge meg på denne:) Alle sier at mor må hvile når barnet sover, men tvillingene sov ikke mer enn 20 min sammenhengene de første 9 ukene og aldri samtidig. Når de sov, de kunne ikke trilles på ut på tur, samtidig senere var og er jeg lys våken.

En kan definitivt besvime av søvnmangel. Det har svartnet for meg flere ganger, og det er ikke noe annet enn lite søvn og at jeg ikke spiser ofte nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...