Gå til innhold

Hva har du ikke visst, som alle andre tilsynelatende vet?


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

friksjon er den motstanden som er er mellom to gjenstander som beveger seg inntil hverandre.

om du gnir hendene mot hverandre merker du det godt. det "skrubber" imot. det er den "skrubbingen" som er friksjonen.

om du søper inn hendene godt eller kliner dem inn med olje og prøver igjen vil du kjenne mye mindre "skrubbing". det er fordi oljen eller såpa minsker friksjonen og det ikke lenger er noe som holder igjen.

 

friksjonen er altså det som gjør at det henger igjen når du beveger noe på noe annet. jo mer det stritter imot, jo større er friksjonen.

jo glattere overflatene er jo lettere går bevegelsen og det betyr at friksjonen er liten.

 

i teorien vil en gjenstand som beveger seg på en annen gjenstand ikke minske fart eller stoppe om det ikke er noe friksjon mellom dem.

det er dette prinsippet de utnytter i curling, ved å ha en helt glatt stein som glir over polert is. steinen er tung og trykket denn skaper med vekten sin smelter isen under den og det oppstår en kjempetynn vannfilm mellom curlingkula og isen. da oppheves nesten friksjonen og curlingkula ser nesten ut til å "fly" bortover uten noen motstand.

 

dette utnyttes også når vi bruker skøyter. hele personens vekt konsentreres på den tynne skøyteeggen og danner denne vannfilmen mellom isen og eggen fordi det oppstår trykk stort nok til å smelte isen på tross av kulda. dermed glir man uhemmet bortover, seiler nesten, på skøytene :)

 

det er det motsatte vi prøver å oppnå når vi bytter til vinterhjul med større mønsterdybde eller bruker vintersko med grove mønster. da forsøker vi å få så stor friksjon som mulig netopp for å unngå denne glideeffekten :)

 

håper dette hjalp litt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ler så snørr og tårer renner:) morsom underholdning i sene nattetimer. Ler godt av hun som trodde noen hadde adoptert en hvitt gutt i sør afrika:) hehe

Vet ikke om denne er så morsom, men samboeren min på 38 år blånektet da jeg fortalte han at jeg hadde flydd til spania fra gamle terminalen på gardermoen. Han mente bestemt at dette kun hadde vært en militær base, og trodde meg ikke før jeg faktisk tok kontakt med informasjonssjefen på Gardermoen og ba om en forklaring på mail:)

 

Selv trodde jeg faktisk til jeg var ca 16-17 år at det var fullt mulig å bruke tampong som prevansjon... det var da bare putte den inn etterpå, så sugde den ut det som evt. hadde kommet inn..........'flau'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anser meg selv for sånn passe intelligent, men enkelte ting skjønner jeg tydeligvis bare ikke...

 

Tidligere ble jeg forbanna hver gang jeg skulle åpne en

kaviar-/majonestube ol - det var jo umulig! Ble temmelig flau da jeg skjønte at en stakk enden av korken inn i åpningen og voila! Til mitt forsvar hadde vi aldri slik mat hjemme da jeg var liten...

 

Det tok også ganske mange år før jeg skjønte hvordan sikkerhetsseler i bil fungerer - hvorfor den strammer seg. Ble så irritert hver gang den "hang seg opp" når jeg skulle ha den på...

 

Lykkeliten: Dine innlegg var rett og slett dumme! Hvem er det som lyver om lekser og soving - har selv opplevd begge deler, og jeg lyver ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok faktisk veldig lang tid før jeg forsto hvorfor man viser langefingeren når man sier "fuck you". Det er jo den fingeren som blir brukt til fingring av jenter. Knullefingeren, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til anonym20.07

 

Har hørt at folk fra Hamar-området kaller Mjøsa for havet. Skal de ut med båt på Mjøsa, så sier de at de skal ut på havet. Kanskje det som forvirra ho litt...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var godt over 13 år før jeg skjønte hva klitoris var.hadde en kjæreste på 15 som elska å terge meg og venninna mi som ikke visste dette.vi fikk vite det da hun gikk hjem og spurte mora si...

skylder på dårlige lærere i biologi jeg!

 

jeg var HELT overbevist om at babyer kom ut gjennom munnen på mammaen (jeg skulle bli storesøster i en alder av 9 år)og synes det var helt ufyselig å tenke på at babyen skulle komme ut av rompa liksom!!(da hadde jeg ikke helt formeninger om at det var to åpninger der nede...) :)

 

 

da jeg ble sammen med en fra sør afrika hadde jeg en halvveis formening om hvordan landet hans var,mht masse ville dyr som gikk fritt rundt der nede...men til gjengjeld trodde han det gikk isbjørner fritt omkring i gatene i norge...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte aldri hvorfor folk ringte Opplysningen når de kunne nummeret!

 

"Jeg jeg vil ha nummeret til Theatercafeen..ja..ja..22..82..40...50, ja takk, hadet bra!"

 

Hva faen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blandet teit og kåt, og vi gikk og sa til gutter på barneskolen "Å, du er så kåt" Vet ikke om de forsto det heller da, før søsteren min tilfeldigvis overhørte oss mens vi snakket om en gutt som var så kåt, og hun spurte "hvem er han kåt på da?" Hææ? :-)

 

Ellers har jeg en venninne som aldri hadde hørt om istiden, hun lurte på om det hadde noe med Sagaen om Isfolket å gjøre :-) Vi var ca. 15 år på den tiden.

 

Og så hadde jeg et gullkorn for et par år siden,som mannen min fremdeles ler hjertelig av: Det var en eller annen offisiell flaggdag, og vi var ute og kjørte og så mange flagg rundtomkring. På offentlige bygninger er det ofte både et norsk flagg og et kommuneflagg, og da presterte jeg å spørre: "Skal det norske flagget alltid henge til høyre for kommuneflagget?" Han bare: "Det kommer jo an på hvilken vei du kjører, lille venn!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff jeg har igrunn fremdeles ikke blitt helt klok på hvor man måler åpningen under fødsel.

 

Har kikket litt i tråden her og da viser det seg faktisk etter som jeg kan se at det er noen som tror de endelig har forstått det, men som fremdeles missforstår!!!

 

Kan noen fortelle meg en gang for alle hvor de måler?? Hvis ikke finner jeg det ut om ca 16 uker når jeg er i fødsel selv :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at man kunne trekke tilbake forhuden på en mann før jeg var 19 hahhaha så det og fikk litt små sjokk er det mulig hahaah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heheh.. Der tat du nok feil. Finnes ingen på Hamar (med vettet i behold) som kaller Mjøsa for havet. Men av folk som bor rundt Mjøsa kalles den gjerne for fjorden, og det er noe helt annet. Det er jo flere innsjøer som heter noe med fjord. F.eks. Randsfjorden og Tyrifjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid trodd at det het dekdektimen helt til nå =) Selvfølgelig er det detektiv :P " *Flaut*

 

Trodde også at Sedan var et bilmerke intill noen år siden...

 

Trodde bankene vasket myntene sine på et myntvaskeri ..var et par å 20 da jeg presterte å si at jeg ikke forstod poenget med at bankene hadde egne myntvaskeri=)

 

Elles har jeg en kusine som skulle koke poteter. Hun presterte å skrelle potetene, legge dem i gryten for å så legge et håndkle over dem. Var jo sånn mora gjorde når hun kokte poteter.

 

Ei anna venninne trodde at Syden var en by i Spania =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt siden jeg var liten trodd at skillpadder kan gå ut av skallet/huset sitt for det har jeg sett på tegnefilm en rekke ganger da jeg var liten..... Først for noen år siden fant jeg ut at de kan faktisk IKKE gå ut av skallet sitt!! HAHA... Snakk om å bli skuffa..... Har HELT seriøst trodd dette hele tiden!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...