2romogKjøkken Skrevet 20. oktober 2009 #1 Skrevet 20. oktober 2009 Hei! Er det noen som vet hvor vanlig det er at jordmødre kan dette grepet? Skal føde på AHUS - noen som kjenner til om de bruker det der?
Irene Adler Skrevet 20. oktober 2009 #2 Skrevet 20. oktober 2009 Henger meg på og lurer på om de bruker dette på St.Olavs i Trondheim?
Kristi*trebarnsmor* Skrevet 20. oktober 2009 #3 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg lurer også veldig på om de er opplært på denne metoden på Ahus! Hvis noen vet...?
Abracadabra Skrevet 20. oktober 2009 #4 Skrevet 20. oktober 2009 da tror jeg jeg må spørre hva finsk grep er ;-) ble nysgjerrig jeg nå!
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 20. oktober 2009 #5 Skrevet 20. oktober 2009 Det er vel et anti-revne triks som de er flinke på i finland Det involverer at jordmor holder varme kluter til mellomkjøttet og at den gravide klarer å holde igjen på pressrier,slik at mellomkjøttet får tid til å justere seg og strekke seg naturlig. Er visst en veldig bra måte å unngå ruptur på... Jeg innbilder meg at det er veldig individuelt blandt jordmødre hvem som kan det og hvem som ikke kan det. Og der er sikkert noen på hver større fødeklinikk som har kunnskapen. Spørsmålet er vel om hun/han akkurat er på jobb når man selv trenger det
Småtorsk Skrevet 20. oktober 2009 #6 Skrevet 20. oktober 2009 Har blitt fortalt at dette brukes generelt på Haukeland. Håper det stemmer! Jeg kommer til å be om at dette brukes. Er litt redd for at jeg kommer til å rope det med dårlig svensk-finsk aksent, for det er av en eller annen grunn naturlig for meg: "Før helvete, jag revnar! Kan ni inte finskegreppet før tusan!"
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 20. oktober 2009 #7 Skrevet 20. oktober 2009 Hehehehehehehehe, genialt, småtorsk Syns jeg hører deg! Eller gubben din med sin mest autoritære stemme! "Fy Fader, gjør henne finsk!" Toril fødte i dag forresten, om du ikke fikk det med deg Alt står bra til med mor og barn De tjuvstartet, hadde jo egentlig termin 27nde, og planen var at hun og jeg skulle dele rom der oppe slik at gubbene kunne være der heeele tiden. Menmen,får satse på plan B. Skal bare lage plan B først
Ouagadougou Skrevet 20. oktober 2009 #8 Skrevet 20. oktober 2009 Har ikke hørt at det het finsk grep jeg (synes egentlig at finsk grep høres ut som noe veldig vondt og brutalt- og ikke noe som involverer varme kluter)- men jeg fødte iallefall på Haukeland for 3 år siden. Da mener jeg å huske at det var noen kluter involvert og iallefall at jeg måtte holde igjen og ikke presse når babyen stod og stanget i åpningen. Ugg, så ubehagelig, men klarte nå iallefall å la være å presse. Måtte sy etterpå, men haddde ikke noen videre plager med riften, så det gikk nå bra. Så tror inte du måste ropa om help från de finska skogar.
Gjest lillemamsi Skrevet 20. oktober 2009 #9 Skrevet 20. oktober 2009 jeg vet at de har hatt kurs i det på lillehammer sykehus, om noen skal føde der.
Nummer1 Skrevet 20. oktober 2009 #10 Skrevet 20. oktober 2009 Eg visste ikkje at dette var eit "grep", men då eg fødde for to mnd sidan på Voss sjukehus - så måtte eg halda att under to pressrier medan frøkna mi pressa mot opningen. Jordmora sette så to akupunkturnåler i opningen, pluss varm klut. Det var tungt å halda att, men absolutt verdt det. Eg revna ikkje i det heile tatt - til tross for at fødselen gjekk veldig fort. Jordmora mi la også ei hand mot babyen sitt hovud, og hjalp meg å halda att.
Tigerpote Skrevet 20. oktober 2009 #11 Skrevet 20. oktober 2009 Hahaha, Småtorsk;) Dette har jeg aldri hørt om før, men siden det å revne er noe jeg er redd for, skal jeg sannelig spørre dem.
Ameli Skrevet 20. oktober 2009 #12 Skrevet 20. oktober 2009 http://www.aftenposten.no/helse/article2488633.ece En artikkel jeg fant om finske grepet
Småtorsk Skrevet 21. oktober 2009 #13 Skrevet 21. oktober 2009 Fikk melding om det, ja. Hurra for dem! Vi reproduserer jo alle som en her. Og snart er det din tur!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå