Gjest Skrevet 12. oktober 2009 #1 Skrevet 12. oktober 2009 Herregud, dette er helt absurd. For det første: jeg betaler alltid regningene mine. Det har såklart hendt at jeg har fått en purring, men det er ikke hverdagskost. Før helgen fikk jeg en purring på en regning på linser som hadde forfalt for nesten 3 år siden. Jeg fikk hakeslipp. Saken er at jeg husker nemlig veldig godt at jeg ikke fikk disse linsene. De skulle sendes til meg i posten fra optikeren min, men jeg fikk de aldri. Jeg ringte og sa det, og de skulle undersøke det og sende nye. Jeg hørte ikke noe. Og etter en stund så ringte jeg og spurte hvor de ble av. Da jeg ikke fikk noe godt svar sa jeg at da måtte jeg gå å kjøpe linser et annet sted, siden jeg måtte ha nye linser. Og linsene dukket aldri opp... Men denne purringen dukker altså opp, etter nesten 3 år!!! Ringte og pratet med de i dag, og damen på telefonen var fast bestemt på at dette var mitt problem. Og ja, det er jo det. Betaler ikke jeg sender de vel regningen til inkasso. Det verste er at regningen er på 2000 kr - og jeg gidder jo ikke betale for linser jeg aldri fikk... Hva gjør jeg nå? Må vel bare betale regningen?
Gjest Sekretøsa Skrevet 12. oktober 2009 #2 Skrevet 12. oktober 2009 Nei, du skal ikke betale regningen. Du sender en mail til forbrukerrådet, og da ringer de deg iløpet av et par dager. Så tar du igjen kontakt med firmaet som har sendt deg regning og sier at du har vært i kontakt med forbrukerrådet... det pleier å gjøre susen. Har gjort det et par ganger jeg har fått regning på ting jeg ikke har fått
Brillefint - Jadda! Skrevet 12. oktober 2009 #3 Skrevet 12. oktober 2009 Herregud. Dette er IKKE ditt problem. Når du aldri fikk dem, og i tillegg har vært i kontakt med dem og sagt i fra har du virkelig gjort det du kan!
Gjest Skrevet 12. oktober 2009 #4 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg vet... det burde ikke være mitt problem, men det er jo det. Hun damen jeg pratet med sa at de registrerte alle henvendelsene de fikk, og siden det ikke var registrert noe - så var det mitt problem. Da jeg ymtet frempå at rutinene deres ikke kunne være helt på topp, siden purringen kom etter nesten 3 år - og at de kanskje hadde glemt å registrere det, så nektet hun plent. Det gjorde de alltid. Så da er vi like langt. Og siden de kan sende den til inkasso, og det blir lite behaglig for meg - så er det mitt problem. Men forbrukerrådet, det var lurt!! Skal skrive en mail NÅ! J**** irriterende å bruke tid på dette merker jeg!
* 5 om dagen * Skrevet 12. oktober 2009 #5 Skrevet 12. oktober 2009 jeg sitter og lurer på om den kan være foreldet jeg? mulig den er det, og da kan de ikke kreve noe. jeg fikk en kraftig regning fra en advokat en gang,han mente jeg skulle betale den,selv om den var nesten 6 år for sen. jeg svarte,at ikke hadde jeg fått den hjelpen jeg trengte,og dessuten fikk jeg fri rettshjelp. han ga seg han gitt, og dette er nå snart 10 år siden,jeg skulle ha benyttet meg av hans tjenester. så du må nok finne på noe lurt....skriv det som det er, og håpe at de kan ta alt på seg... men sjekk om den er blitt for gammel......
* 5 om dagen * Skrevet 12. oktober 2009 #6 Skrevet 12. oktober 2009 http://forbrukerportalen.no/faq/1024001349.35 ligger et svar her.
Gjest Skrevet 12. oktober 2009 #7 Skrevet 12. oktober 2009 Nei, saken er ikke foreldet. Det er en alminnelig foreldelsesfrist på 3 år, og det har ikke gått riktig 3 år enda. Likevel, har jeg jo ikke fått varene... ahhh.
* 5 om dagen * Skrevet 12. oktober 2009 #8 Skrevet 12. oktober 2009 nei,skjønner....og da er det jo enda vanskeligere å bevise det...de vil jo ikke tro på deg, men stå på ditt,og gå evnt videre med det.... lykke til...
Mom2Two Skrevet 12. oktober 2009 #9 Skrevet 12. oktober 2009 Kan du bevise at du kjøpte linser et annet sted? De bruker jo å registrere dette. Få utskrift derfra (den andre optikeren), så sender du et brev. Du trenger ikke linser fra to steder. Bare la være å betale regningen. Et omstridt krav skal ikke sendes til inkasso.
tralle Skrevet 12. oktober 2009 #10 Skrevet 12. oktober 2009 Som hun over skriver, dersom kravet er bestridt kan ikke butikken sende kravet til inkasso. Da må de gå til forliksrådet og deretter eventuelt til tingretten dersom de ikke vinner frem eller forliksrådet ikke avsier dom. Jeg ville sendt de en skriftlig mail eller brev om at du bestrider kravet på grunn av at du aldri fikk linsene og derfor ikke kan sende kravet til inkasso, jf inkassoloven 10. Dersom det går mer enn tre år før de bringer saken inn for forliksrådet, er kravet foreldet og da har du i alle fall lite å frykte. Høres uansett ut som linsebutikken har et problem, all den tid det har gått så lang tid før de sender faktura.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå