Gå til innhold

Det å holde seg frisk og holde vekten stabil i svangerskapet?


 Anniq 83  ♥Samuel 31.03.10♥

Anbefalte innlegg

 

Hei alle gravide kvinner her inne.

Jeg er i dag 16+6 å for første gang har jeg merket vektøkning i svangerskapet. I dag tidlig veide jeg 51.8 å jeg har aldri veid så mye. Da det skal også sies at jeg har ett meget sunnt og variert kosthold. Har ikke trent på en stund så det kan jo være det eller bare naturlige årsaker. Jeg veier tilvanlig 50 kg.

 

Det jeg lurer på hvor mye trener dere eventuelt for å holde vekten stabil. Jeg trente i 50 minutter i dag å mistet ca 470 kcal. Men har ikke muligheten til å trene hver eneste da.

 

Så det jeg lurer på hva gjør dere andre sunne gravide kvinner her inne som ikke jeg vet???

 

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vekta skal jo opp, så det at du har gått opp i vekt trenger ikke bety annet enn at du er gravid.. ;)

Jeg er 26 uker på vei og har lagt på meg seks kg til nå. Det eneste jeg gjør er å tenke litt over hva jeg spiser (spiser som regel det jeg har lyst på.. Hehe) Og ellers går jeg en lang tur med hunden i skogen hver dag. Men det er mest bare for å komme ut i friskluft og bevege meg litt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: vekta SKAL opp i svangerskapet! Selv om du er tidlig på vei er det helt normalt å ha lagt på seg en kilo til nå. Det blir faktisk anbefalt at dersom du har BMI under normalvekt, kan du med fordel legge på deg en del mer enn de 12-13 vanlige kiloene.

 

Tror nok det er helt normale årsaker til at du har lagt på deg, livmo/foster/ pupper/blodvolum begynner etterhvert å veie litt det også!

 

Selv la jeg på meg for lite i forrige svangerskap. Det var faktisk utrolig slitsomt da jeg skulle igang med amming. Følte meg helt uthult etter fødselen, spiste og spiste uten å bli mett, var trøtt og slapp og haddde følelsen av at babyen sugde energien som var igjen ut av meg. Så nå har jeg lovd meg selv å legge litt mer på meg denne gangen. har snakket med flere som har lagt på seg lite som har hatt det på samme måten.

 

Sunt, bra kosthold,regelmessig trening som ikke tapper deg fullstengid for krefter, alt det der er jo med på å holde vekta stabil. Veldig høy puls skal en helst unngå i svangerskapet. selv går jeg mye, og går på fjellturer. Slutta tidlig å jogge fordi jeg ble kvalm av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det har jo selfølgelig naturlige årsaker også, men 2 kilo på en uke syntes jeg ikke er så bra. Det er 2 kilo på veldig kort tid. Trodde bare det var vanlig at man gikk opp litt i ett rolig tempo.

 

Men noen andre her som har noen gode tips til meg om hvordan de gjør det?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sist svangerskap la jeg på meg kun 8kg å jeg løfta ikke en finger var sengeliggende store deler pga tvillingsvangerskap\risikosvangerskap

 

tror ikke du kan påvirke vekta serlig den SKAL OPP lik det den som vil. denne gangen har jeg ikke heller lagt på meg noe særlig, men har fått beskjed om å få opp vekta litt til neste kontroll. når du veier 50 kg går jeg ut i fra at enten er du veldig tynn å lang eller liten å normal. uansett du kan godt legge på deg 12-15kg med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man bør aldri, gravid eller ikke, veie seg for ofte. En gang i uka er vel maks av det man anbefaler, men det er egentlig unødvendig ofte det også. På innlegget ditt, så virker det som du er veldig opptatt av trening og vekt og selvom man bør spise sunt og trene fornuftig i svangerskap også, så vil jeg anbefale deg å sette bort vekta hjemme og kun veie deg hos lege og jordmor. De vil kunne fortelle deg at/om det du går opp mellom hver kontroll er normalt (eller evt ikke). Det er veldig normalt å ha gått opp 2kg når man er 16 uker på vei, det er mer unormalt og mer å bekymre seg over hvis man ikke har gått opp (selvom det for noen er helt normalt det også).

 

Hvis man er tynn fra før, noe jeg syns det høres ut som du er, så er det normalt å legge på seg mer enn hvis man er overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok takk for alle tips da, men man blir jo litt på virket her inne også da flere skriver at de ikke går opp noe å at de har problemer med å legge på seg. Men så klart man må jo gå opp litt. Jeg er den som ikke sitter i sofaen å spiser godsaker, det er heller gullerøtter som ligger der. Jeg synes bare at 20 kilo er alt for mye. Å at jeg ønsker ikke å gå opp så mye. Så derfor spiser jeg heller sunt og trener litt. Men jeg vet bare ikke hvor mye man bør trene, er jo begrensninger på hva jeg har av energi etter jobb om dagene også.

 

Ha en strålende fredagskveld!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk så mye på vekta du. La på meg 15 kg i forrige svangerskap. Håpte at jeg skulle få "beholde" 5 av de kiloene etterpå. Istedet ble det 5 kg i minus etter amming.

Er nå 12 uker og har allerede lagt på meg 5 kg... uten å spise særlig usunt. Går for 20 kg opp denne gangen:)

Mange sliter med å bli kvitt de ekstra kiloene etter fødsel, og det er sikkert kjempe kjedelig. Men trust me; det er like kjedelig å slite med å legge på seg og sjelden finne klær som passer. Man har ikke lyst til å shoppe på wow-butikkene som 30 åring:)

Slapp av og kos deg med babyen i magen.

Lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare henge meg på siste innlegg her. Sist la jeg på meg 20 kg, da var jeg sengeliggende i tre mnd (siste mnd var desember med kaker og brus). Etter 8 uker var alle kiloene borte og vel så det. Er normalt slank og legger ikke lett på meg til vanlig men under graviditet renner kiloene på og det synes jeg er helt greit. Samboeren synes jeg er kjempefin med litt "ekstra" på kroppen. Målet denne gangen er å ikke legge på meg mer enn 20 kg, men disse tror jeg kommer enten jeg vil eller ikke. Orker ikke ha fokus på vekt annet enn å spise sundt. Nyter graviditeten til fulle heller:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan egentlig ikke så mye om vekt, jeg veier meg aldri hjemme (vi har ikke vekt...) og jeg bryr meg ingenting om vekt. I 12te uke veide legen meg og jeg var 4kg under normalvekta på 48kg. Jeg er 165 cm på sokkelesten, og disse kiloene burde egentlig ha mye å si på meg og klærne, men jeg hadde faktisk ikke merket at de forsvant! To uker senere hos jm hadde jeg lagt på meg 2 kg igjen og var strålende fornøyd med det. Det er stor sannsynlighet for at dette har sammenheng med kvalmen som gikk over i de tider.

 

Nå er jeg 17 fullgåtte uker og regner med at det har kommet enda noen kg, begynner jo å se en tydelig dog liten mage :) Jeg spiser ikke overdrevent sunt, men heller ikke det motsatte: blir rett og slett kvalm av fet, typisk usunn mat. Jeg trener ikke, men går turer -prøver å få til den anbefalte halvtimen-timen i frisk luft hver dag, men det er ikke alltid jeg har overskudd. Samtidig vet jeg nå at det er mye latskap, for jo mer energi man bruker, jo mer får man tilbake. (Dette gjelder selvfølgelig ikke de dagene jeg kjenner at kroppen er svangerskapssliten).

 

Og akkurat det tror jeg er noe av nøkkelen i alle mat-vekt-trenings diskusjoner: å høre på kroppen sin! Hva vil den ha av mat og bevegelse, følg med og la den få bestemme tempo litt. Slik tror jeg man finner balansen på inn- og uttak. Nå vet jeg at jeg er heldig som ikke har problemer med overvekt, men fett og inaktivitet setter seg fort fast i blodårene. Og det er vel dette samvittigheten min sliter med på stillesittende dager, for jeg vil jo være sunn og frisk for beibi, for jeg tenker at min form er beibi sin form. Og vi vil ha en sunn, frisk og velfungerende form å bo i, både for meg og beibi :)

 

Og det høres det ut som om de fleste her inne har :)

Så slapper vi av og koser oss med de første livstegn, undringer og drømmer i noen måneder til.

 

Lykke og Lys til dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...