Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2009 #1 Skrevet 8. oktober 2009 Hjertet begynner å slå når fosteret er 3 uker og 1 dag gammelt. Altså 3 uker og 1 dag etter BEFRUKTNING. 22 dager gammelt, med andre ord. At noen av dere oppfatter det annerledes, er fordi dere leser MORS uker. Her er en liten video av hjertets utvikling. Forøvrig er hjertet det aller første organet på fosteret som begynner å fungere. http://www.ehd.org/movies.php?mov_id=10&cell=6
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2009 #2 Skrevet 8. oktober 2009 Da ble det kanskje vanskelig for dere som mener grensen for abort går for når hjertet begynner å slå? Mange vet jo ikke de er gravide når hjertet allerede slår på den lille i magen.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2009 #3 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg var på UL i min uke 6, og da så jeg hjertet slå Når det begynte, vet jeg ikke, men mitt svangerskap var 6 uker da. Jeg var til tidlig UL fordi jeg mistet i SA rett før, og var redd. Da jeg hadde SA'en, så var jeg på UL, og da slo ikke hjertet selv om det skulle ha gjort det. Jeg mistet ca i uke 7.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2009 #4 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg var også på UL i uke 6, fordi jeg har mistet før, og var livredd for å miste en gang til. Hadde blødninger i siste svangerskap også. Jeg fikk tidlig UL fordi jeg fikk vite at dersom hjerteslagene var sterke og fine, var sjansen for at jeg mistet mindre. Og hjertet pumpet fint og jevnt. Har en fin gutt i dag som jeg kan vise UL bildet til. Ikke mye å se, men det er en liten bønne inni mørket, og det er jo han. Med et bittelite hjerte.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2009 #5 Skrevet 8. oktober 2009 Tydeligvis mange som ikke vet sannheten om når hjertet slår første gang.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2009 #6 Skrevet 8. oktober 2009 Ja, når embryo er 3+1 så er mor 5+1 uker på vei og regnes da for å være i sin sjette svangerskapsuke. Hva er problemet egentlig?? Innen helsevesenet snakkes det alltid om mors svangerskapsuker, har bare hørt om svært sjeldne tilfeller der embryo og senere fosterets uker blir brukt. Så når man sier at hjertet begynner å slå rundt uke 6, så er jo det akkurat det samme som at hjertet begynner å slå i embryos fjerde uke (3+1). Igjen, jeg forstår ikke hva misforståelsen kommer av...
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2009 #7 Skrevet 8. oktober 2009 http://www.ehd.org/movies.php?mov_id=10&language=65&cell=2 Der står det på norsk. Fin side med en god beskrivelse på utviklingen av fosteret. Idet de første blodlegemene viser seg i plommesekken, formeres blodkar gjennom hele embryoet, og et rørformet hjerte kommer frem. Nesten umiddelbart, det raskt voksende hjerte folder seg innover som separate kamre som begynner å utvikle seg. Hjerteslagene begynner 3 uker og 1 dag etter befruktningen. Sirkulasjonssystemet er det første kroppssystem eller gruppe med beslektet organer, som oppnår en fungerende tilstand.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2009 #8 Skrevet 8. oktober 2009 Poenget, ikke problemet, er at mange sier grensen til abort må være før hjertet slår. Og i samme slengen mener de samme folkene at hjertet ikke slår før lengre ut i svangerskapet. Du forstår ikke misforståelsen, men det er mange andre som ikke gjør det.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2009 #9 Skrevet 8. oktober 2009 Unike bilder av fosteret i alle dagene i alle 9 mnd http://www.ehd.org/prenatal-images-index.php
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2009 #10 Skrevet 9. oktober 2009 Kjempebra side for å følge med på utviklingen til fosteret!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå