Panterjenta85 Skrevet 7. oktober 2009 #1 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg regner med at dette er ofte stilte spørsmål og at det garantert finnes info om det om jeg bare leiter, men jeg orker virkelig ikke... Tenker å prøve å gi tulla morsmelk fra flaske nå. Hun er snart 7 uker og jeg vil kunne ta en shoppingtur alene mens far er hjemme.. Bare eeeen gang.. hehe.. og tenker det er litt greit å ha prøvd før vi kommer i en situasjon hvor det blir nødvendig... så da... - jeg tenker å pumpe rett ned i en tåteflaske, men kan jeg ta bytte til andre puppen og pumpe videre i samme flaske? Kan jeg også sette den i kjøleskapet og fortsette å pumpe ned i samme flaska neste gang? - jeg går ut ifra at den beste stillingen å gi tulla mi flaske i er som om hun skulle fått pupp, men finnes det et alternativ? - har hørt om noen som gir sitt barn både pupp og ekstra flaske om kvelden for å få barnet sitt til å sove lenger, men får man ikke da veeldig melkespreng utover natta? - orker man å gå en hel natt uten å tømme brystene, kun gi flaske når hun våkner? Slik at jeg kunne fått en hel natts søvn og pappan kan gi henne flaske... vet at det går utover prevansjonseffekten, men skal likevel begynne på cerazette så tenker ikke så hardt på det... har nå sterlilisert alt mulig her så er veldig ivrig etter å prøve hvordan dette går!
mamman til to gutter Skrevet 7. oktober 2009 #2 Skrevet 7. oktober 2009 Du kan pumpe begge puppene i samme flaske uten problemer, men du kan ikke sette den i kjøleskapet og fortsette å pumpe i den senere. Grunnen til det er at melka kan bli sur hvis den blir først kald og så lunket og så kald osv og det blir den når du pumper varm melk ned i kald. Det du kan gjøre er hvis du skal pumpe for å fryse ned, så kan du pumpe en gang, fryse det og så pumpe ny melk i en ny beholder, for så å helle det over den frosne melka etterpå, men bare hvis det er mer frossen enn nypumpet melk. Veldig ofte er det lettere å gi flaske hvis faren gir, for da lukter ikke babyen melka fra puppene dine mens hun må spise av flaske. Når det gjelder natt/kveldsflaske så har jeg aldri prøvd det for å få sove, men har gjort det når han ble eldre og jeg hadde vært på fest. Erfaringen min fra da var at det er mye enklere å gi flaske enn at samboeren min måtte opp midt på natta og så varme en flaske mens mini hylte etter mat. Resultatet var at jeg måtte være våken lengre enn jeg pleide når jeg ammet, fordi det tar tid å varme flaske midt på natta. Ellers er det mange gode pumpe og oppbevaringstips på www.ammehjelpen.no Lykke til!
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 7. oktober 2009 #3 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg er kanskje ikke den beste til å svare siden ingen av mine barn vil ta hverken smokk eller flaske, men jeg kan da endel om dette ift jobb. - Du kan pumpe begge bryst ned i en flaske. - Dersom du setter den i kjøleskapet og sparer til neste pumping ville jeg brukt ny flaske fordi dersom du heller oppi varm melk som også er like mye eller mer enn det som er i flasken fra før så vil du varme opp melken betydelig og det er ikke bra med hensyn til bakterieveksten. Dersom du har lik temperatur er det ikke noe problem å helle over. Husk bare at mye fett som barnet vil ha og blir mett av vil henge igjen i flasken, men det gjør jo ingen ting når det er snakk om en gang i blant. - Du kan gjerne gi i "ammestilling" eller du kan ha henne på fanget med rompen hennes hvilende på dine lår og at du holder rygg/nakke med den ene hånden og gir flaske med den andre. Skjønner? - Jeg vil anbefale deg å amme ofte på kvelden. Jeg satt med puppen ute hele kvelden de første 3 mnd. Det er mindre melk om kvelden, men den er mer fettrik og dermed mettende. Noen trenger selvfølgelig tillegg, men om hun tisser og bæsjer og du gir henne ofte så er alt vel:) - Det er ganske vondt å ikke amme på natten, vi holder på å nattavvenne nå og jeg har ammet støtt i 10 mnd. Om vi klarer en natt uten amming så våkner jeg opp med knallharde og vonde pupper. Det går seg til da. Håper du får det til:)
lille sprelle Skrevet 7. oktober 2009 #4 Skrevet 7. oktober 2009 begge i samme flaske samtidig ikke fylle på varm melk på kald melk. pappaen må finne sin greie ifht dette her. Her i huset valgte han å legge henne på ammeputa i sofaen (har freebag) ikke noe problem med ekstra flaske på kvelden om man ikke har brystproblemer (tette melkeganger). Pump ut overskudd etter første amming på morgnen, så har du til kvelden. tips: når du har brukt utstyret - skyll det i kaldt vann - det hindrer misfarging skal du bruke utstyret flere ganger på en dag - skyll det i kaldt vann - legg det i kaldt vann - bruk veldig varmt vann til å skylle ut av det før neste bruk. Dette gjelder pumpeutstyret. flasker kan vaskes i maskin om det er prog for over 65grader. likte ikke å gjøre det med smokkene, men det skal visst også gå. Det er imidlertid lettere å koke bare pumpeutstyr og smokker enn alle de h.... flaskene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå