Gå til innhold

Noen her som har vært au pair???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker å høre om hvordan det var, erfaringer på godt og vondt, hvor var dere og hvor mye arbeide ift lønn, osv....

Skrevet

dytter litt jeg....prøver å hjelpe datteren min som vil gjøre noe annet til neste år.....:)

Skrevet

Jeg var au-pair da jeg var 20 år. Var hos en familie med 4 barn i Frankrike. Hjalp med påkledning og frokost om morgenen. Så kjørte jeg de eldste til barnehagen/skolen eller var hjemme med minste og ryddet kjøkkenet. Så var jeg som regel fri til barne kom hjem på ettermiddagen. Da lekte jeg med barne, hjalp med middagslagning og hjalp med legging. Cirka 2 kvelder i uken kunne jeg gjøre regning med at foreldrene var ute og jeg tok leggingen alene. Minimalt med husarbeid da de hadde hushjelp 3 ganger i uken. Pengene rakk fint til siden kost, losji og busskort var dekket. Måtte tenke over hva jeg brukte pengene til. Storkoste meg! Nå som jeg selv er mamma ser jeg jo hvorfor min mor var litt bekymret i blant....det var mye festing med andre au-pairer, men så lenge jenten din er utstyrt med sunn fornuft går det nok bra.

Skrevet

Jeg har vært au pair i England.

Altså det var en "god" erfaring som jeg vokste veldig på som menneske, men man blir jo utrolig utnyttet. Jeg jobbet stort sett 12-timers dag, og hadde fri èn dag i uka. I tillegg er det jo sånn at man bor der man jobber, så de er veldig flinke til å rope for små ting, slik at man egentlig er på jobb hele tiden. Det føles ikke bra.

Men det verste var egentlig følelsen av at de ikke brydde seg. Som å være ung jente å bli syk i et fremmed land, så følte man virkelig at de kunne ikke brydd seg mindre. Det unner jeg ingen.

For å være ærlig, med dagens ordninger med studiestøtte til utenlandsstudier osv., så ville jeg aldri valgt å være au pair. Mye bedre å ta et studieår i utlandet. Det er så mange muligheter nå!

Skrevet

Og når det gjelder arbeidsoppgaver (jeg som hadde vært i England):

Vi bodde i et enormt hus med 6 bad, 8 soverom, flere stuer osv.

Jeg gjorde ALT av husarbeid. Og da mener jeg alt. Måtte vaske hele huset to ganger i uken (og da mener jeg hele, til og med gjesterommet som ikke hadde vært brukt siden sist vask, gjestebadet osv.), jeg måtte gjøre hagearbeid, vaske bilen, passe barn, levere og hente barn, bade barn, lage mat, oppussing.. Det var ikke den ting jeg ikke ble brukt til egentlig. Det var virkelig ganske hardt arbeid.

Skrevet

Var i Spania.

Jobbet fra o730 til 0830. DA kom hushjelp og vasket hus og passet babyen som var 3mdr da jeg kom. Så hadde jeg fri til 1300, da måtte jeg være og hente i barnehagen mellomste,- og var hjemme til 1330,- og da passet jeg to barn, foreldrene var hjemme litt på ettermiddagen,- men ofte jobbet de sent. Og jeg fikk ikke fri før etter klokka 2100 på kvelden. Da gikkd et ikke flere busser fra der jeg bodde,- og det var et must for å komme seg til nærmeste by. Hvor det var kafe, kino eller annet og finne på. Og jeg tok buss inn til byen hver dag i fritiden min mellom 0830 og 1300.. Det betød at jeg hade tid for meg selv/var på spanskkurs fra 1000 og klokka kvart på tolv 1145,- måtte jeg ta buss tilbake for å hoppe av på veien og hente barnehageungen som ksulle hentes 1300,- for å rekke å ta den bussen som kom da,- og komme meg hjem til babyen før hushjelpen måtte dra,- som OGSÅ måtte rekke SIN buss,- til neste jobb hun skulle på.....

Jobbet hele lørdagen fra morgen til ca 2000 på kvelden og fri søndager....

Fikk da,- for 13 år siden 350kroner i uka...

Men kjempetrivdes. OG har fortsatt kontakt med familien og har besøkt de :o) Av husarbeid strøk jeg og la på plass klær. Ikke noe annet. Men MYE barnepass...Absolutt og anbefale,- men man må forberede ungene på at det BLIR mye jobb,- barnepass i seg selv ER mye jobb..At det blir lite "egentid" og lite penger til luksus..Man må lære de litt prioriteringer,- og hva de bør sette pris på og være takknemmelige for av vertsfamilien. Samtidig som de bør vite hva de ikke bør godta. Husk det er andre forhold der hjemme, foreldre har ofte lyst, men ikke mulighet til å være hjemme med barna så mye som vi nordmenn.. At man må være "barnpike" hele dagen, og flere kvelder i uka er ofte ikke fordi foreldre VIL ha det slik,- de har ikke valg. De jobber for tjene penger til barnas utdanning og til de skla etablere seg,- og stoler fullt og helt på at man som au-pair gjør en god jobb med barna...

Tror det blir vanskeligere og vanskeliger og finne norske jenter som er gode au-pairer..Tviler på om mange 19 åringer godtar og jobbe hele dagen 6 dager i uka for godt under 1000 lappen.....Men det MÅ man regne med.....

Skrevet

Tusen takk for svar:)

Ja det er nok mye jobb hos mange, gøy å høre deres erfaringer:)

Jeg tenkte at for min datter som har veeeldig lyst på et friår fra skolen samtidig som at hun vil gjerne oppleve noe.

Vi har ikke all verdens god råd, og å betale opp mot 100000 for et år med ef språkreiser bla er uaktuellt.

Og jeg har sååå lyst til at hun skal reise og kose seg før alvoret og voksenlivet startr,da.....så da tenkte vi dette som en fin løsning,blir det short med penger så kan vi jo alltids sponse henne litt hver mnd.

Dette er ikke før tidligst neste år, da er hun 18. Er det litt for tidlig??? Ser de fleste vil ha fra 19 år. Hun har jo plenty av småbarnserfaring her hjemme fra, ikke røyker hun og ikke drikker hun. En super jente som jeg aldri ville vært bekymret for fant på noe tull.

Skrevet

Jeg dro det året jeg fylte 19, var altså 18, gjorde meg ferdig med 3 år på videregående først,- MÅTTE det for mine foreldre..OG det hadde jeg godt av..Det er et lite sjokk og skulle bo alene i et fremed land.....

Synes hun bør gå ferdig videregående jeg før hun drar,- og en fordel å ha lappen. Da mange vil at man skal kjøre til/fra skolen..OGså har man også egen bil disponibel til fritiden en del hjem,- om man er heldig..Men husk at ikke alle familier med au-pair er velstående..Snarere tvert om..Det er fordi de MÅ jobbe de trenger barnepass...Høre at enkelte steder i storbritannia kostet fullplass på barnehage over 13000 i norske kroner..Når snittlønner mye lavere der enn her,- så sier det seg selv at au-pair er billigere :o)

Au-pair var for meg en super overgang til voksenlive,t- skjønte jeg ikke var så voksen som jeg trodde, lærte at barn er ingen dans på roser og måtte lære meg økonomisk prioritering..SAmtidig som jeg slapp og sulte og fryse.....Og det er jo litt greit :o)

Kunne tenkt meg au-pair selv også, men det er jo billigere og bruke barnehage og sfo jf VÅRT behov, men når ungen begynner med 2.fremmedspråk vil jeg ha au-pair/praktikant eller utvekslingsstudent fra det aktuelles "språklandet" tror jeg :o) Og DA kan det være ekstra kjekt med en hjelpende hånd ifb med kjøring hit og dit..:o) Når de er små så bestemmer jo vi voksne litt hvor mye de kan "fare rundt"..

Skrevet

Jeg har en nabo som har au-pair, de brker kontantstøtten(har to tette små) og jeg synes de jentene jobber foor mye for 4000 pr mnd. Det er jo pass av 2 barn fra 0800 til1630 pluss en del husarbeid. Ungene går i åpen bhg da er hun med de. Pluss enkellte helger og det blir jo litt ettermiddager også. Hun får ingenting utenom som klær eller telefon. Synes det grenser til slaveri nesten men jentene klager ikke.....

Hi

Skrevet

Jeg var au-pair i New York da jeg var 19, og hadde det kuleste året i mitt liv:)

Anbefaler dette til alle ungdommer som er ferdig med videregående - ut og oppleve en annen kultur og lære et språk flytende har alle godt av.

Er 12 år siden nå, men da hadde jeg ca 700 kr i uka - (regner med det er litt mer nå) - og jobbet fra 7 om morgenen til 7 om kvelden og hadde 3 timer fri midt på dagen. Hver helg fri.

Null husarbeide - (og det synes jeg å huske var kontraktbefestet så lenge en gikk gjennom byrå - ("au-pair homestay", brukte jeg))

Er du au-pair gjennom et byrå, (som jeg anbefaler, heller enn å være ulovlig) så setter de deg i kontakt med andre au-pairer i området, slik du oftest får et flott sosialliv i tillegg.( Det hadde i alle fall jeg), og har felles sosiale treff/sightseeing sammen med de andre au-pairene en gang i mnd.)

Oftest er det en kollisjon mellom forventningene til au-pairene og vertsfamilien - Au-pairene reiser til utlandet for å oppleve ting, treffe folk, ha det gøy, mens vertsfamilien forventer at du er der for å gli inn i familien og passe barna - og har det som førstepri.

Ofte vil en au-pair skifte vertsfamilie eller vertsfamilien skifte ut au-pairen på grunn av disse motsetningene - men en har kontrakt og en vil bli omplassert og får bra oppfølging fra koordinatorene som er utplassert i de forskjellige distriktene, så det er egentlig ganske smertefritt om det ikke skulle gå som forventet.

Lykke til:)

Skrevet

Jeg var 1 år i USA da jeg var 20. Et fantastisk år.

Jeg arbeidet:

7- 8 hjalp til med å lage frokost og få ungene avgårde til skolen. Deretter gikk jeg en times tur med hunden, dette var valgfritt, men jeg er vandt med hunder og storkoste meg med det.

15- 17.30 Jeg hentet ungene på bussholdeplassen/ skolen, kjørte dem på fritidsaktiviteter og til venner. Lagde litt mat til dem. Noen ganger forberedte jeg middag.

Utenom dette hadde jeg ansvar for å skifte på sengene til ungene, samt å vaske klærne deres, noe jeg gjorde en gang i uken. Jeg hjalp til med å sette på/ ta ut av oppvaskmaskinen, lage salat til middagen, handle matvarer.

Jeg gikk på kveldskole en dag i uken. Veldig spennende:-)

Hadde fri i helgene. Egen bil, bad og rom.

Tjente 120 dollar i uken, det tilsvarte 1000 kr på den tiden, og jeg klarte meg godt, men en bør spare opp litt penger utenom.

Jeg anbefaler alle å ta seg et år i utlandet, enten som au pair eller utvekslingsstudent.

Skrevet

Så søte dere er som kommer så masse erfaringer til oss!!!!

Tusen takk her er mye nyttig....!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...