Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #1 Skrevet 16. september 2009 De så det på sykehuset før jeg dro også, de sjekket for gulsott men det var det ikke. Litt engstelig, bør jeg kontakte legen igjen?
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #2 Skrevet 16. september 2009 Det er nok et snev av gulsott, men ikke så alvorlig at det trengs behandling. Når de sjekker det på sykehuset er det bare om det er over et visst nivå de kaller det gulsott, babyen kan likevel ha et snev av det. Jeg opplevde det samme med min første og oppsøkte lege. Det var helt unødvendig. Bare pass på at han virker pigg og rask og får i seg mat, så skal du se det snart går over:)
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #3 Skrevet 16. september 2009 Det er ofte litt gulsott, men det er så lite at kroppene ordner opp selv. Det er ikke farlig, og helt vanlig:) Noen er også litt gylne i huden av samme grunn. blir han merkbart gulere i stedet for hvitere, både på hviten og i huden, i forhold til nå, så bør du kontakte lege bare for sjekk:)
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #4 Skrevet 16. september 2009 Sønnen til venninna mi blei testa for gulsott på sykehuset pga gulfarge i øynene, men nivået var ikke høyt nok til at behandling var nødvendig. Hun fikk bare beskjed om at hun skulle følge med på allmenntilstanden hans, og det gikk over av seg selv. Vet også at de som har et snev av gulsott kan med fordel bli utsatt for dagslys for å å fortere bli kvitt dette.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #5 Skrevet 16. september 2009 Sjekket de for gulsot med blodprøve eller stemplet de panna bare? Min ble stemplet i panna, men hadde ikke høye verdier. En eller annen bestemte alikevel at de skulle da blodprøve og da viste det seg at ho lå og vippet på lysbehandlingverdiene. Slapp akkurat unna behandlig. Men følg med om babyen din spiser bra, om du syns h*n blir slappere, sover mer enn vanlig osv. Og sørg for masse dagslys/sol.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #6 Skrevet 16. september 2009 Jeg er ikke HI men blei nysgjerrig på siste svar her: Hva mener du med å stemple i panna? Jeg hadde prematur jeg så der tok de blodprøver uansett.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #7 Skrevet 16. september 2009 Min var også litt gul på øynene fra han var nyfødt og flere uker etter. Han hadde begynnende gulsot mens vi var på sykehuset, men det gikk fort over.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #8 Skrevet 16. september 2009 De hadde ett sann lite apparat med en metall kule, eller skive (litt usikker, for det gikk så fort) som de bare trykket i pannen på babyen og så leste de av ett tall i ett display, omtrent som på termometer. Som sagt, det gikk litt fort og jeg var ikke klar over at babyen min skulle testes for gulsot så jeg fikk ikke med meg alle detaljer. Men under legesjekken av babyen (da var blod prøve tatt, ventet bare på resultatet) så sa de at verdien på pannesjekken ikke var så høy at det ikke kom til å være noe problem, og både legen og jm som var tilstede synes det var litt rart at blodprøve var tatt. Men blodprøveresultatene lå akkurat i grenseland til lysbehandling som sagt.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #9 Skrevet 16. september 2009 min var veldig gul, sugde mye uten å virke mett. Sov mye og var en rolig baby. Gyllen i huden. Ble ikke stemplet og alle leger og sykepleiere samt helsesøstre sa jeg skulle slappe av, roe meg ned og at alt var bra. Var helt normalt å være nervæs når man nettopp hadde født.. Jeg syns imidlertid ikke det ga seg, så vi kom omsider inn på sykehuset. Vår baby hadde en alvorlig leverskade. Jeg sier: SOM MOR SÅ HØRER DU IKKE PÅ NOEN!! Stol på egne intuisjoner og oppsøk den hjelpen som gir det svar på det du er tilfreds med. Ikke hør på at alt er bra hvis du SER at noe er unormalt.. Vårt barn lever i beste velgående, en tøffing, men hatt noen inngrep, og går til behandlig og på medisiner og vitaminer for resten av livet. Ikke meningen å skremme verken deg eller andre, men jeg er lei av at alle nybakte mødre som er bekymret for noe automatisk skal bli stemplet som hysteriske. Er du i tvil, kom deg ut av diB/ BIM og ta leverprøver som måler ASAT/ ALAT og bilirubin. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #10 Skrevet 16. september 2009 jeg ville ringt føden. Gutten min ble også sjekka på sykehuset før han dro, med blodprøve, men verdiene var ikke så høye. 2 dager senere ringte jeg føden for jeg syns han var altfor gul og fikk komme inn. da tok de bare prøve av panna og alt var fint sa di. Heldigvis skulle vi på vektkontroll dagen etter på føden og traff jordmora jeg hadde hatt under fødselen. Hun mente de burde ta blodprøve av han for sikkerthetsskyld, å heldigvis for det for verdiene var blitt skyhøye og han måtte i lys umiddelbart. skjønner ikke hvorfor de bruker den greia i panna når den er så ustabil! Gulsot er foresten ikke helt ufarlig som flere skriver her. Vanlig er det ja, men langt fra ufarlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå