Gå til innhold

Dette med ting som skal følge huset ved salg.... par spm..

Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa
Skrevet

jeg vet at "fastmonterte" ting skal følge med, slik som ovner, gardinstenger og slikt, men hva med hyller? Vanlige hyller som er skrudd på veggen? Må de følge med? Hva med innredning i garderoben som ikke er fastmontert? Sånn som hylleskuffer (sånn elfa-sak), og hva med store skap som også er festet på veggen (har en ikea-glasshylle-ting til dvd-filmer) må det også følge huset??

Skrevet

Hyller og skap kan du ta, men innredningen i garderobeskapene skal følge med.

Husk at også taklamper som ikke har egen stikkontakt men som er montert i "sukkerbit" skal følge huset.

Skrevet

Jeg ville tatt med vanlige hyller som er skrudd på veggen. I vår forrige bolig var noen hyller som satt høyt oppe i en gang levnet, vi lot de også være når vi solgte. Andre hyller, feks i stua og på kontoret tok vi med oss. Innredningen i garderoben ville jeg ikke tatt med, dersom det "hørte" til skapet. Er det noe dere har satt inn så ville jeg kanskje tatt det med hvis det var noe jeg ville trenge i den nye boligen

Store skap som er festet til veggen, kles eller kjøkkenskap, skal selvfølgelig være igjen. Men seksjoner etc. skal selvfølgelig ikke være igjen :) Etter mitt syn og det jeg har lært i yrket som megler.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Okey, takk for svar :)

Vi har noen hyller i stua som vi har satt opp, og jeg tror ikke ikea har dem lenger nemlig :o) Og dem er så fine, hehe :)

Pluss det dvd-skapet da, med sånn glassdør på...(typisk ikea)

Garderobeskapet på vårt rom er en skyvedørsgarderobe.. det er mye som er fastmontert, men det er 3 sånne elfa-kurvstativ der som jeg gjerne vil ha med... vi har laga alt det selv.

På vaskerommet har vi også masse sånne kurvstativ, men det er vel heller ikke meninga skal følge med, eller? De står jo bare på gulvet, som en annen kommode liksom..

Skrevet

i teorien kan man vel ta med seg alt? om man opplyser om det?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Sant nok! Det med tinga på vaskerommet er jo bare teit av meg å lure på, men jeg får så skyldfølelse da.. haha! (tåpelig, i know) Det er bare en masse kurvstativ vi har kjøpt og lagt en plate oppå for at det skal fungere som en benk med oppbevaringsplass. Og den vil jeg så gjerne ha med når vi flytter...

Er jo uansett ikke sikkert at de som evnt kjøper vil ha våres ting! :)

Skrevet

Er ikke hyllene på vaskerommet fastmonter kan du ta det med. men er plata oppå skrudd fast til veggen må den være igjen.

Skrevet

Har dere kjøpt dere nytt hus? syns jeg leste noe om huskjøp :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nei, det er ikke skrudd fast i veggen..

men må ALT som er skrudd fast i vegg følge med??

Ikke kjøpt enda nei, men er veldig nære unna! Huset venter bare på oss, så vi må legge ut vårt til salgs asap ;)

Skrevet

ta med alt du!! står vel sikkert i kjøpskontrakt vil jeg tro hva som følger med.

Skrevet

Nei det skiller om det er montert/skrudd fast på veggen som en fast instalasjon, eller om det bare er heng opp på veggen/festet for stabilitet.

Skrevet

Du kan vel i teorien ta med deg alt, men da må det opplyses om dette i prospeketet, type: " taklampe kjøkken og garderobeskap soverom 1 medfølger ikke".

Eller hvis boligen ikke selges med en gang og dere flytter ut og tar med rubbel og bit, og kjøper er på visning i tom leilighet, så kjøper man "as is" dvs man får det man ser, og kan ikke klage etterpå på at lampene på bildet ikke var der.. (been there, done that).

Skrevet

Alt som er fastskrudd. Lamper, hyller osv må være igjen om kjøpere vil ha det eller det ikke er opplyst i salgrapporten..

Skrevet

Nei ALT som er skrudd fast må IKKE følge med. Det kan være lurt om megler skriver i prospektet feks: kurvsystemer i skyvedørsgarderoben medfølger ikke, eller skap på vegg i stue medfølger ikke etc. Jeg ville nok bare nevnt for megler hvis det er ting dere ikke vil selge med huset. Sånn som på vaskerommet og de kurvsystemene i garderoben.

Spennende da. :) lykke til.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Lamper og slikt skal selvfølgelig være igjen :o) Var bare disse kurvsystemene og hyllene i stua jeg tenkte mest på.. (sånn bildehylle).

Det i skyvedørsgarderoben kan forsåvit stå, men vi blir så blakke når vi selger! Haha :o)

Skrevet

Her er det litt feilinformasjon ute og går. Vi har nettopp solgt og flyttet ut av huset og vi fikk et skriv fra megler om hva som er standard på dette området.

Dersom dere ikke har fått laget prospekt enda så har dere mulighet til å bestemme dere for hva dere vil ha med. ALT kan tas med, bare det skrives i prospektet. En megler vi hadde hos oss fortalte at noen tom hadde tatt med kjøkkenet!

Dersom dere er kommet lengre i prosessen, så er det regler på dette. Gardinstenger følger faktisk ikke med. Så de kan du ta med. Dette gjelder ikke gardinbrett og skinner, dersom det er det dere har.

Når det gjelde lamper kan du ta med taklamper som er i beboelsesrom. Dvs stuer, soverom, gjesterom osv. Taklampe på kjøkken, gang osv skal være.

Kontakt megleren deres, så får dere en total oversikt :-) Ikke alt som er like logisk.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Okey, takk for det Tuxie :)

Vi er ikke lenger i prosessen enn at vi har sendt kontrakten til megleren, og at hun skal sette igang showet med å fixe takstmann og fotograf til uka.

Da skal jeg be sambo si det til henne når hun ringer han (forhåpentligvis i morgen)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...