lillesøster skal bli storesøster Skrevet 30. august 2009 #1 Skrevet 30. august 2009 Har vært å lett litt, og skal ha barneselskap, 9 års dag nå til uka, og har vært inne på freias hjemmeside og funnet oppskrift på skrekk gele, med tyrkisk pepper i. Noen som har prøvd det? og slo det ann? Har veldig lyst å lage noe "annerledes" som ikke alle har liksom. Forslag til spennende sjokoladekake?
blond Skrevet 30. august 2009 #2 Skrevet 30. august 2009 Jeg har ikke prøvd den, men følger med på svarene du får. Vi skal også ha bursdag snart. Jeg tror det blir gulrotmuffins fra www.detsoteliv.no hvis jeg orker å smøre krem på en haug muffins. Ellers blir det noe enkelt. Hva slags middag skal dere ha?
Anonym bruker Skrevet 30. august 2009 #3 Skrevet 30. august 2009 Du spør, "storebror og knerten", om jeg har ideer! Så definitivt! Har flere gode ideer til bursdagskaker enn bursdager å få brukt dem i.... Hva med f eks en kake som gir den første som skjærer i den et lite sjokk? En skikkelig "skrekk-kake" så å si, helt i stil med geleen du tenker på? Denne har jeg for øvrig ikke prøvd, gele lager vi selv av juice, og guttenes favoritter er henholdsvis ananas og eple. Eplegele var for øvrig, da eldstegutten var i 8-9 års alderen ekstra god med lysegrønn fløte til. Den så ganske giftig ut for andre.... Lett å lage til i utgangspunktet er kaka også. Men den kan jo f eks formes som en ridderborg. Ingen vanskelig prosess, men krever en halv times arbeid og at man er i stand til å måle og tegne noen rette strek på en kartong. Noe av arbeidet klarer kanskje 9-åringen din? Hadde neppe vært noe problem til 8-årsdagen her å fått vår 8-åring til å ordnet noe, men han sliter (pga øynene antar vi, men ikke HELT avklart) med å skjære, RETT, "rette linjer" blir ofte ganske skrå når han ikke kan "krysspeile". Den kan også (det har vi prøvd) formes som en radio. Vi bygde litt musikk inn i den med det samme, siden vi var så godt i gang! Mye en PC med litt styrke og rett programvare kan ordne, og skal SI det ble forundringing rundt bordet da det pluselig klokkeklart lyder "Til lykke med dagen det ønsker jeg deg, til lykke med dagen en hilsen fra meg..." fra KAKA da første satte kniven bortpå den. Dansk sang visst kaka også, så det KUNNE ikke være noen rundt bortet som jukset.... Men akkurat det krever at man er TO personer i 10 sekunder, om ikke barna lett lar seg avlede.... Konkretiserier LITT mer hva du kan tenke deg, storebror og knerten. Så kan jeg sette hjernen litt i arbeid, om jeg ikke har en "ferdiglaget" ide. Som f eks en skrekkake av sjokoladetypen, en ridderborg, en togkake, eller en syngende kake. Eller hva med en iskake i 8-tall som må spises til en 9-tallskake før det er for sent? Kan godt lages av sjokoladeis, men nonstop-is er enda bedre! Og den kan man lage litt "pedagisk" også da. Akkurat så mye at 8-åringer/9-åringer må koble inn hjernen bittelitt i 10 sek.... Noen som trodde jeg BARE var "tørr og kjedelig" med lange diskusjonsinnlegg? Det er en viktig side av meg, men ikke ENESTE side! Og enhver barnefødselsdag er en fryd å lage til, de skal jo helst inneholde noe ingen har sett før! Dessverre er guttene her nå etterhvert blitt så store at de helst ønsker en litt "voksen" bursdag. Fint på mange måter, men NOE savner jeg
Gjest Skrevet 30. august 2009 #4 Skrevet 30. august 2009 Det var altså JEG som nettopp var uforsiktig med museplata igjen!
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 30. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 30. august 2009 tror nok ikke jeg gidder å eksprimentere med musikk inni kaka. Var dere inne på freia.no og så på skrekk geleen? Tenkte på noe spennende innen sjokoladekake. Har laget sjørøverkake og fotballbane tidligere, tenkte på noe nytt.
Gjest Skrevet 30. august 2009 #6 Skrevet 30. august 2009 Det var ikke så MYE arbeid med musikken, men OK, 15-20 minutter gikk det. Det er vanskelig å vite hva som er "spennende" hos deg, dette skifter en del fra gutt til gutt. Det noen synes er spennende og bra, synes andre er tåpelig eller barnslig. Som f eks skrekkgeleen. Den hadde neppe slått an her, 8-åringen hadde antagelig verdsatt den som (ikke MER ENN i hvert fall) en en ringform med standard ananasgele fylt med ananas og pisket krem. Eller som denne, helst med "sitron" byttet ut med "ananas": http://www.freiahjemmekonditori.no/freiahjemmekonditori/page?siteid=freiahjemmekonditori-prd&locale=nono1&PagecRef=773 Så bortkastet arbeid med noe skrekkgele i 8-årsdagen her (og menyen er ellers bestemt av gutten selv, gele står ikke på menylista i år) 12-åringen hadde sikkert syntes den var litt barnslig som 9-åring og hadd sikkert hatt mer sans for denne, helst med en skikkelig marsipan (lite sukker, mye og grove mandler) i "hullet" (han er ellers ikke så glad i gele som yngste og har aldri vært det, men misliker det ikke): http://www.freiahjemmekonditori.no/freiahjemmekonditori/page?siteid=freiahjemmekonditori-prd&locale=nono1&PagecRef=771 Men et par av gjestene hadde sikkert satt ganske stor pris på skrekkgeleen (da tenker jeg utseende, ikke smak, hva de smaksmessig liker har jeg ikke helt kontroll på). Har gitt deg et par kakeforslag ellers: En ridderborgkake, en togkake, en tallkake (som lett endrer seg fra 8 til 9, siden gutten går fra 8 til 9 år...). Skal gjerne gi flere ideer samt oppskrift, men da må jeg først vite litt om HVA som er "spennende" sett med din gutts øyne. En mulighet er jo f eks en "klokkekake". En vanlig rund og i utgangspunktet litt kjedelig sjokoladekake dekorert som ei klokke hvor guttens fødselstidspunkt er markert med visere. Og akkurat kakestykket "rundt" lilleviseren er jo da reservert for fødselsdagsbarnet. Dette var visst "litt" annerledes enn resten av kaka
Lene~mor til tre Skrevet 30. august 2009 #7 Skrevet 30. august 2009 Slenger meg på iden med å lage 9 tall kake, jeg lagde 7 tall kake til gutten min og ingen hadde sett noe lignende før. Alle ble skikkelig inponert og synes det avr morsomt og kult hehe. Her er linken til siden jeg fikk idèn : http://www.tine.no/page?id=181&cat=648. Man må jo ikke følge opskriftene slavisk, man kan jo bytte ut til den pynten man selv vil ha. Om du heller vil ha sjokoladekake kan du jo bruke en sjokolade formkake oppskrift f.eks
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 30. august 2009 Forfatter #8 Skrevet 30. august 2009 Har igrunnen funnet en genial men utrolig enkel kakeoppskrift, dvs jeg kommer til å bruke den vanlige oppskrifta vi bruker på kvikklunsjkake. Lager den i rundform, sjærer ut 6 kanter av papir som jeg legger utover i mønster som en fotball, og drysser melis på, tar av papir bitene og ta-ta- en fotballkake:)
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 1. september 2009 Forfatter #9 Skrevet 1. september 2009 Skrekk geleen er nå lagd. Står til avkjøling på kjøkkenbenken. Er veldig spennt på den, men den smakte ikke så ille som jeg hadde fryktet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå