nelliik m/blå & rosa Skrevet 27. august 2009 #1 Skrevet 27. august 2009 Har en liten gutt på 10,5 mnd her. Så det er nok enda lenge til han begynner å lekesloss bevisst..! Men her om dagen var vi i en 1-års dag, og da dreiv gutten vi var hos på å dytta lille blå, holdt han "nede", "takkla" han osv - tror som sagt enda ikke at det er bevisst lekeslossing. Og så lenge lillegutten min (eller andres gutter om lille blå gjør det samme) ikke begynner å gråte eller føle seg utilpass gjør det ikke meg noe at de leker slik de små guttene. Og jeg vil jo aldri lære gutten min å fekte, lekesloss, takle hverandre osv.. Men tror det er noe som faller de fleste gutter naturlig etter en viss alder, som jeg har sett på noen venninners barn. Kræsjer med lekebilene og lager høy "kjørelyd" osv. Det jeg skal fram til er at mammaen til han vi var i bursdag hos, en venninne, mener at vi ikke må la guttene få lov til å leke slik, at det er nå vi virkelig må begynne å ta dem, være streng osv. Så da lurer jeg på hva dere mener er riktig?! Takker for alle svar Er forresten førstegangs-mamma, så derfor syns jeg at det er greit å få et inntrykk av hva andre folk egentlig tollerer i lek.
Ksenia & Anjem Skrevet 27. august 2009 #2 Skrevet 27. august 2009 Nei det er ikke greit. Hadde sagt strengt ifra om det var en av sønnene mine. Mini pleier å late som bilene krasjer, da ber jeg han leke pent
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 27. august 2009 #3 Skrevet 27. august 2009 Mine 2, på snart 3 og snart 6, de lekesloss, og jeg lar de gjøre det. Det er slik gutter er, det ligger i naturen dems, som du sier. Om jeg skulle ha nektet dem det hver eneste gang de prøver seg, så blir det jo ikke hyggelig her hjemme. Så lenge de bare leker og ikke gjør hverandre vondt, så får de lov. Ender jo opp med grining som oftest da hehe... Men de leker jo bare. Og 1åringen så kanskje en som var mindre enn seg som han kunne bryne seg på og benyttet sjansen. Så lenge de ikke slår, eller sparker hverandre så må de da få lov til å lekesloss mener jeg.
Gjest Skrevet 27. august 2009 #4 Skrevet 27. august 2009 Jeg synes det er greit. Men så er jeg sikkert preget av å ha jobbet i barnehage da jeg var yngre.
Twintipp og himmelblå Skrevet 27. august 2009 #5 Skrevet 27. august 2009 Jeg synes ikke det er greit. Litt krasjing med biler, "brruuuuuuum brrrum" lyder og slikt er greit. Men, hvorfor skal de lekesloss? Nå har aldri min sønn vært slik, men det hadde jeg ikke likt. Da vi var på sommeravslutning med barnehagen kom det en å slang gutten min ned i bakken og la seg oppå han. Foreldrene sa ingenting. Jeg løftet bort vedkommende og spurte hvorfor h*n gjorde som h*n gjorde.. -Jo, fordi jeg vil leke med xxxxx. Da ba jeg vedkommende spørre på en ordentlig måte.. Og de lekte kjempefint sammen lenge. Synes det er en ugrei måte å oppføre seg på jeg da.
Salat Skrevet 27. august 2009 #6 Skrevet 27. august 2009 Jeg synes ikke det er greit. Sønnen til venninnen min på 5 år kom hjem fra faren sin på mandag med blåveis i ansiktet. Han hadde sloss med fetteren på 8 år. Man lærer barna sine at man ikke skal slåss. Det er en sikkelig uting og et tåpelig argument at det er sånn gutter er. For de trenger ikke være sånn.
Gjest Skrevet 27. august 2009 #7 Skrevet 27. august 2009 hadde aldri akseptert slik oppførsel. Var vitne til "gutteoppførsel" i barnehagen i dag, og jeg ble rystet langt inni sjelen! Han ene gutten skallet til en annen gutt samtidig som han slo med knyttnevene på kroppen til kameraten sin. Når han kom nære nok beit han skikkelig til i halsen og øret slik at han som ble angrepet skrek så høyt at han endelig kom seg fri fra angrepet.. Han blødde så det silte.. Og "angriperen" unnskylte seg med at de bare lekte.. Fy f.. sier jeg bare..
UnePune äntligen hemma! Skrevet 27. august 2009 #8 Skrevet 27. august 2009 Jeg lekesloss med barna mine...! Hver dag =) Har tre gutter og de lekesloss hele tiden. Unngår å kjøpe "våpen"-leker til dem, men da bruker de alt annet som kan ligne...! Er streng på at om noen sier i fra at de ikke vil mer eller gråter/har vondt så skal leken avsluttes. Det er ikke lov til å "krasje" og kaste leker - men ungene her har ødelagt mange leker på den måten. Evig kamp, hehe!
UnePune äntligen hemma! Skrevet 27. august 2009 #9 Skrevet 27. august 2009 Oi, ser at jeg tenkte på litt annen lek enn de over meg! Ungene mine får ikke lov til å slå og sparke og være slemme mot hverandre. Men de får lov til å "bryte" på gulvet og herje med hverandre =)
ventejenta Skrevet 27. august 2009 #10 Skrevet 27. august 2009 Jeg er litt både og i forhold til dette, jeg. Noen av de beste minnene jeg har fra barndommen er da jeg lekesloss med broren min. Men da med vekt på LEKE! Vi lekesloss masse, men aldri slik at noen av oss fikk vondt. Vi hadde helt forskjellige interesser, jeg ville ikke leke med hans biler, og han ville ikke leke med mine barbiedukker, men lekesloss, det syntes begge var gøy! Slik lekeslossing synes jeg ikke voksne har noe med å blande seg inn i. De kan gjerne forsikre seg om at alle er med på leken og er forsiktige med hverandre, men ellers, la dem holde på! Jeg ville absolutt ikke tolerert at barn "lekesloss" slik at en fikk et blått øye, eller hvis den ene var tydelig underlegen og ble kastet i bakken hele tiden f.eks. Hvis man lekesloss skal det være morro for alle som er med!
Bunnies by night Skrevet 27. august 2009 #11 Skrevet 27. august 2009 Når jeg tenker på lekesloss så tenker nok jeg i samme baner som UnePune - og da synes jeg det er helt greit. Men å slå og sparke er jo helt utelukket. Kaste leker er heller ikke lov, da han kan ødelegge lekene, samt skade andre. Men å herje litt må være lov
nelliik m/blå & rosa Skrevet 27. august 2009 Forfatter #12 Skrevet 27. august 2009 Hei. Ser noen her har missforstått... Mener ikke lekeslossing som i seriøs slossing med både blåøye, biting, blødning, slåing osv - da ville jeg ha skrevet det! "..Det er en sikkelig uting og et tåpelig argument at det er sånn gutter er. For de trenger ikke være sånn.." Det jeg mener er rett&slett lekeslossing, som i overskirfta. Leke"sloss"! At man herjer for å bruke ett annet ord da ) Takkler hverandre er jo også en annen måte å si det på, det gjør jeg og samboeren også. Vi killer lille blå og herjer med han også ) Og han flirer og elsker det! Med leking mener jeg moro. Det ligger jo i ordet lek.. Derav lekeslossing Og jeg sier da absolutt heller ikke at man hverken skal lære de å sloss, eller å kjøpe våpen-leker osv. Så lenge leken er på et nivå med moro, ser jeg som sagt, ikke noe galt i det. Men med en gang det går over i gråt og uttilpasshet, hvis det går så langt, som jeg også nevnte, er det slutt.!. Og det er dette jeg mener med leke"slossing" Vi som foreldre skal jo selvfølgelig lære barna våre hva som er rett og hva som er galt, men leke"slossing" er jo noe som tilogmed følger gutta til de blir store - samboeren min, broren min osv leker da enda med sine kamerater. Men aldri med skade!! Det er jo ikke lek lengre da!!! På samme måte som jeg enda kan kille en venninne. Morohet og gøy. Når jenter leker er de jo gjerne stemmene til dukkene sine, det er da også lek
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå