Gå til innhold

Hvorfor klarer dei ikkje å bruke rett navn i barnehagen??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Blir så frustert på barnehagen,no har storegutt begynt i barnehagen og det går bra men en ting dei ikkje klarer merker eg er at dei ikkje bruker heile navnet hans berre etternavnet. Og vi bruker jo heile navnet hans sier begge navnene det gjær alle som vi kjenner og han er vandt til det,men så klarer ikkje barnehagen det sier berre etternavnet hans og eg ser at han ikkje heilt reager og blir forvirra stakkar. Hvorfor skal det være så forbaska vanskelig å si rett navn,eg blir lit sint her eg sitter å tenker på det.............Og dei klærene som er merka og matboksen hans så står det heilenavnet hans så det burde ikkje være så vanskelig,uff vart lit langt men måtte berre blåse ut lit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg regner med at du mener at de bare bruker det andre fornavnet hans...?

 

Jeg kan tenke meg fire grunner til at de kanskje gjør det:

 

1. navnet er langt og tungt og si. "Nathaniel Leander kan du sette deg ned?" Sikkert greit for foreldre som bare har ett barn å snakke til/ rope på, men når du har 9 andre så er det fort gjort å rasjonalisere litt.

 

2. Det er flere andre med det samme navnet. Om det er en Henrik, en Henrik Andreas og en Henrik Emil, blir det fort Henrik, Andreas og Emil i barnehager og skoler.

 

3. sønnen din bruker det navnet på seg selv.

 

4.Veldig mange med dobbeltnavn bruker bare det ene, så personalet er vant med det. (etter mange år i barnehage selv så vil jeg påstå at flere og nitti prosent av alle med dobbeltnavn bruker bare det ene navnet til hverdags)

 

 

Når det er sagt...om dette er det eneste du har å utsette på barnehagen, så burde du egentlig være kjempeglad. Gå noen runder med deg selv på om du synes dette er noe å bli så sint for og klage på. Evt kan du bare være veldig tydelig på at du selv bruker begge navnene hans når du snakker til og om han i personalets nærhet og håpe at det smitter av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med anonym 00:25

 

Det er klart det er synd på deg, HI. Det er frustrerende når man har valgt et navn til sitt barn, at det ender opp med noe kortere.

 

Men det er neppe grunlag for å si "Stakkar" om storegutt:

"eg ser at han ikkje heilt reager og blir forvirra stakkar". Et normalt utrustet barn vil komme til å skjønne at dette kortere navnet også er ham i løpet av få uker, og da slutte med å ikkje heilt reagere og med å blir forvirra.

 

Det kan sammenlignes med å lære et nytt ord for en kjent ting. Barn har kapasitet til å lære at noen sier "fot" mens noen (voksne) sier "tottelott". Like ens at noen sier Nathaniel Leander mens andre sier Leander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner deg ikke, og kan bare si at det finnes korte navn som jeg ikke klarer å huske eller uttale, og lange som bare sitter som et skudd.

 

Men det er mitt problem om jeg ikke klarer å uttale et navn ordentlig. Viser personen at jeg bryr meg ikke nok om deg til å gidde å lære navnet ditt, men gir deg et kallenavn som passer meg. Arrogant.

 

Jobbet på skole og hadde en nydelig utenlandsk jente, jeg sa alltid feil i navnet hennes. Hun ble sikkelig lei seg. Etter en stund oppdaget jeg at ett av de andre barna alltid korrigerte meg da jeg sa navnet hennes, og han korrigerte meg feil. Jeg tok ham tilside og spurte om han viste hva han gjorde. Ja, det gjorde han. Han syntes det var så morrsomt å se at hun ble lei seg og at klassen lo av meg. Fint svarte jeg ham, dette ser vi voksne på som mobbing. Rektor vil nok gladelig sende med deg et brev hjem, eller har du tenkt å gi deg. Det viste seg at han var klassens værste mobber, men det var så skult at jeg slet med å oppdage ham. Men mye av mobbingen forsvant da jeg holdt fokuset på ham. Utrolig ubehagelig type.

 

Så det å ikke klare å uttale et navn er alvorlig. Med mindre man har talefeil, eller andre grunner til at man sliter med uttale.

 

Ta en prat med BHG og spør dem hvorfor. Gir de deg et dårlig svar, hadde jeg tatt en prat helsestasjonen. De kan sende psykolog til bhg for å undersøke det psykososialemiljøet.

 

Håper det ordner seg raskt for deg!

 

Lykke til : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var eg som la inn innleget og skulle ikkje være anonym trykka feil.

HAn har ikkje noe langt og speseilet vanskelig navn,han heitter roe henrik og mange andre klarer å si det så hvorfor skal ikkje barnehagen klare det,eg sier roe henrik når eg levere og henter han og sagt i fra men dei bruker forts berre henrik på han tilogmed styrern i barnehagen bruker berre henrik.

Er ikkje så veldig sint men syns det er veldig domt at dei ikkje klarer det siden han er vandt til at vi bruker begge navna på han og er lit redd for at han skal bli forvirra når dei berre bruker et navn der og vi og andre bruker begge to.

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel heter han ROE (!!!!) HENRIK skjønner jeg vedlig odt at folk bare kaller han Henrik. Det er jo logisk, spesielt om de vil lære barna bruke av ordet ro, roe seg ned osv.

 

Skjønner ikke at du kan være så fornærma av dette.

 

Ved å velge et såpass spesielt navn bør du kunne tåle at folk går for det normale av navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åaaaaaaahhhhhhhh,

 

var det deilig?????

 

Fyttigrisen for at personangrep du kommer med. La vær å svar om du ikke har noe normalt å komme med. Lav mål!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med HI om at bhg bør bruke det navnet foreldrene bruker. Har selv aldri hørt navnet Roe før, og synes ikke engang det høres ut som et navn, men HI bør likevel ta opp med bhg at det er det hun ønsker at han skal kalles. Så kan han selv evt velge å presantere seg som kun Henrik når han blir eldre, hvis han ikke liker Roe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roe, et navn i nyhetene 14.2.2009

Roe er et mannsnavn, mest sannsynlig med opphav i det norrøne (H)rói, som betyr 'ære'. [Dersom mer tekst nedenfor ikke blir vist med nettleseren Internet Explorer, prøv f.eks. nettleseren Mozilla.]

 

 

 

Daglig leder ved Tufjordbruket, som har vært omtalt på NRK fra og med 14.2.2009, heter Roe Jenset. Roe er et mannsnavn som de siste fem hundre åra særlig har blitt brukt i Romsdal. Navnet har opphav i det norrøne (H)rói, som betyr 'ære'. Samme navneledd fins i navna Roald, Roar, Rolf (ro+ulv) og Rørek. Det engelske Roger har opphav i ledd som tilsvarer ro + geir ('spyd').

 

Pr. 1.1.2009 er det 51 menn med Roe som første fornavn i Norge.

Link:

http://www.uib.no/lle/ressurser/tjenester/personnavn/smaanytt-om-navn/roe-et-navn-i-nyhetene-14.2.2009

 

Der lærte du noe i dag og gitt.

 

Men når vi er inne på navn, hva med å forby alle som kan skape forvirring??? Dag er jo et super teit navn tenk når man skal lære barna å si navne på Dagene????? Dette var kun ironi, for de som forstår : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.01: Du skyter ikke spurv med kanon nå, vel?

 

Det at det skal være noe galt med barnehagens psykososiale miljø fordi personalet kun bruker et fornavn på barnet er vel no av det største sludder jeg har hørt på lenge. Eller tror du virkelig at dette er en sammensvergelse fra personalets side for å mobbe dette barnet?

 

Og nei, det er ikke en alvorlig ting at man ikke uttaler hele navnet til et barn, det er en fillebagatell. Selv om du har opplevd et tilfelle hvor et barn ble mobbet er det ikke dermed slik at du sitter med fasiten på dette. Barn har gjerne mange navn mens de er små. Kari heter Kari, Karimor, Karijenta, tulla mi og snuppa. Mathias heter i tillegg til navnet sitt gjerne Tias, Mathiassen og Rusketias, og det er sjelden forvirringer eller traumer knyttet til dette.

 

Hilsen en fra ppt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde nok ikke vært noe problem å få bhg til å kalle ungen Roe, så sammenligningen med Dag blir litt teit.

 

Roe Henrik, derimot, blir temmelig langt og tungt, og høres dessuten ut som noe man driver med (å roe Henrik :-)

 

Vil du først sammenligne med et dag-barn, synes jeg Dag Kristoffer er mer relevant. Spørs om ikke dette navnet lett hadde blitt til Kristoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du ha gjort om en mor kom med en bemerkning om det psykososiale miljøet i bhg?

 

Hvordan stiller du deg til denne hetsen noen viser mot moren i denne tråden?

 

Tror du at det spesielle navnet Roe også kan skape irritasjon i virkeligheten?

 

Personlig kan jeg for lite til å si om det er mobbing. Men merker at stemmingen på denne tråden tar seg opp. Helsestasjonen er en flott sammarbeidspartner før problemene vokser til PPT nivå. Dessverre er det for skjeldent at foreldre tør å diskutere dette med helsesøster, som sitter på verdifull sosialkompentanse. Når PPT kommer inn er gjerne personlighetsendringen skjedd i barnet, og reperasjonen må til. Da blir barnet diagnoisert, psykolog kobbles inn. Dette forfølger barnet og de fleste lærere og foreldre vil helst unngå en slik situasjon. Mitt mål er selvsagt å forebygge så mye som mulig, slik at PPT kobles inn i kun de tilfellene som behøves. Da bør man kunne holde mange muligheter åpne, og i et nytt miljø må man være bevist.

 

Et tilleggs spørsmål: hva er det viktigste vi som foreldre kan gjøre for å forhindre mobbing? Ta gjerne med kilder.

 

Ha en trivelig dag : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en forelder kom til meg med bemerkninger om det psykososiale miljøet i en barnehage ville jeg selvfølgelig satt meg ned og hørt hva vedkommende har å si. Om det da viste seg at hun ikke hadde annet å utsette på barnehagen enn at personalet brukte bare halve navnet, og at resten var bare fryd og gammen, ville jeg sagt som før, at dette er en bagatell. Hun må selvfølgelig gjerne presisere for personalet at de ønsker at hele navnet skal brukes, men at dette ikke har noe med det psykososiale å gjøre i det hele tatt.

 

Den hetsen som kommer fram her i tråden er noe som oppstår når folk har en mulighet for å være anonym. da er det noen som blir litt tøffere i kjeften enn de ville vært i virkeligheten. Jeg synes vel ikke det har vært ille i denne tråden her, men det har vært noen reaksjoner på et uvanlig navn, noe som ikke er fremmed om du har vært på dib i noen dager. Foreldre med sjeldne navn på barna møter nok en del reaksjoner ellers i samfunnet også. Det at temperaturen stiger i denne tråden tror jeg ikke er det samme som at dette problemet ekskalerer i den barnehagen det er snakk om. Men det virker på meg som om den forhistorien du har gjør at du er veldig obs på lignende situasjoner og overfører egne erfaringer ukritisk på andre.

 

Om jeg tror at Roe vil skape irritasjon? Nei, men hvorfor skal du ha min mening om dette?

Barnehagepersonale over hele landet møter ofte på navn som er langt mer spesielle og fremmedartede enn Roe ( har du lest noen Tamilske navn i det siste f.eks?), så hvis det er det du tror, at det er en slags generell skepsis til uvanlige navn blandt folk i barnehager så tror jeg at jeg kan legge den hypotesen død med en gang.

 

Når det gjelder mobbing er heller ikke jeg noen ekspert på det området, men noe av det viktigste man som foreldre kan gjøre på dette området er for det første å oppdra barna sine til å bli tolerante, empatiske mennesker ( her er det mye modellæring!) med en følelse av egenverd. Dessuten er det viktig å følge med på hva barna gjør. Følg opp aktiviteter, nett og mobilbruk, ha en god dialog med barnehage, skole og sfo, snakk med barnet ditt hver dag, gjerne også om mobbing og vær like åpen for om barnet ditt er en som mobber som om hun/han blir mobbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke at bhg-personale sånn generelt har vanskeligheter med sære navn. De som jobber på avd der sønnen min går, har ingen problemer med å si Lloyd Andre uten å dra på smilebåndet, og DET er et navn som får meg til å måtte undertrykke et fnis, mens jeg er glad det ikke er jeg som må si det høyt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at mange er klager på at eg er lit misfornøyd med at dei klarer berre å bruk et navn på han,men roe navnet er fra min familie og det har godt i tradisjon han er den 11 i genrasjonen som har det navnet og eg kommer i fra romsdalen og det er ikkje så vanskelig å si heile navnet,for eg har merka at det er noen barn i barnehagen som har venskeligere navn en han med dei bruker det og ikkje korter det ned. men men det er tydelig at mange er uenig med meg her :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i de to prinser. De er bare en gjeng selvhøytidlige bedrevitere som må få ut missnøyen over livet sitt ett sted. Akkurat nå ble det på denne tråden.

Og ja de er super kipe og barnslige akkurat nå, men det mangler noe mellom ørene på sike typer. Det har vi mange eksempler på her inne : ) fniiiis.

 

Kjempe kult å ha et navn som har gått 11 generasjoner i arv. Men du, ikke legg mer info ut til haiene nå.

 

Stor klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er noen ansatte med militærbakgrunn i bhg? =)

 

neida... el hvem vet.. kanskje det er en spøk du har gått glipp av?

Kanskje de har lært om etternavn, og nå praktiserer det...

 

Husker da jeg gikk i barnehagen, var det 2stk med samme navn, ble de kalt eks, geir A el geir V....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk,for det da veit eg hvordan folk er her inne.domt at det er noen som vil ødelege og for andre.ja vi ville bruke slektsnavn for vi syns det var korselig så takk for du var positivt til det og skjønnte hva eg meinte

anonym kl.12.01.

hmm kansje alle skulle ha slutta med å bruke uvante navn da og berre ta lette navn så alle blir glade og fornøyde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en fin dag.

 

Og godt at det hjalp at jeg sa min mening. Du må ikke tro at verden blir bedre om man bare bøyer seg for et mindretall sin mening. De ønsker bare makt og kontroll.

 

Vær deg selv og ikke bry deg om negative mennesker. Stakkars.

 

Sender deg en liten hilsen : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, Roe er et spesielt og uvanlig navn, og javel, det kan høres ut som å roe ned Henrik. Men det er guttens navn, så da bør barnehagen og andre i hans omgivelse akseptere dette og bruke navnet hans riktig.

Jeg jobbet i barnehage for noen år siden. Der var alle barna så nær som et etnisk norske med forholdsvis "vanlige" navn. Så hadde vi et barn fra et afrikansk land med et kort og greit navn som slett ikke var vanskelig å uttale engang, men du verden som personalet klarte å surre og tulle med navnet til dette barnet, forvanske og uttale det rart. Tilslutt ble jeg så sint på ungens vegne at jeg tok det opp på et møte og sa ifra at jeg synes det var vår plikt å kunne både si og skrive barnas navn riktig! Det er viktig for ungene både med tanke på at det er deres identitet og også bør vi gå foran med et godt eksempel i forhold til erting/mobbing med å si navnene riktig. Roe Henrik er ikke for vanskelig eller tungvint å si, det er tull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for positivt svar anonym (kl.13.06) eg er enig med deg der,når mange andre klarer det så hvorfor skal ikkje barnehagen klare det da. Har sagt i fra og eg bruker roe henrik når eg leverer og henter men det er ingen stor respons fra dei som jobber der nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...