Gå til innhold

Er det mest stas med første barnebarnet blant besteforeldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter med dette inntrykket. Vet om så mange eksempler hvor besteforeldrene gir alt og litt til for det første barnebarnet. Og de andre får ingenting. Er det flere som opplever det sånn?

Skrevet

Jeg spurte mamma om det, men da sa hu noe smart. Hun sa at: "tror du ikke at du kommer til å bli like glad når du får unge nr 2 som du ble med nr 1?" Og jeg tenkte at det kommer jeg til å bli for det er noe helt anna. Så jeg svarte at "joda, det kommer nok til å bli like stas". Så da svarte hun at sånn er det å bli bestemor hver gang også. Fortsatt like stas.

Skrevet

Jeg er godt kjent med at førstefødte kan bety en god del mer for besteforeldre ja. Både min mor og min eks-svigermor sier at det første barnebarnet var spesielt.

Skrevet

Ja, jeg tror det er mest stas med det første barnebarnet!! Det vil for alltid være den første, og det ER spesielt! Er ikke dermed sagt at det første barnebarnet vil få mer gaver og ting, men følelsesmessig vil det første barnebarnet være annerledes.

Skrevet

Jeg tror ikke det stemmer. Tror det kommer an på hvem som får barnet. Tror det er mer spesielt hvis din egen datter får ett barn enn hvis din svigerdatter får ett barn. Kun fordi du har ett nærmere forhold til en datter enn en sivgerdatter.

Skrevet

jeg var det førset barnebarnet til mormor og morfar.

å jeg har fått mye mer oppmerksomhet enn de andre. men det kommer også av at de tok over omsorgen for meg ettervert, men det er en annen historie.

de er like glad i alle barnebarna sine (de har 6) men har mer kontakt med noen enn andre. men det er barnebarnas valg.

når de er ute på ferie, kjøper de med feriegave kun til de to siste, men det er fordi de er minst og det er mer stas for de.

det jeg prøver og si er at de er like glad i alle men på en forskjellig måte.

vi mennesker er jo forskjellige også=)

Skrevet

MIne svigerforeldre var reserveforeldre til det første barnebarnet sitt. De var også svært mye sammen med nr to. Da våre barn kom hadde de allerede "gått litt lei" og hadde sluttet å passe barnebarna. Våre barn har derfor aldri opplevd slike goder av dem.

Mine barn er de første barnebarn til mine foreldre, men fordi mine søsken var 11 og 15 da mine barn ble født hadde de på en måte nok. I dag, 10 år senere, har ikke mone foreldre et særlig godt forhold til mine barn. de kjenner hverandre dårlig. Jeg regner med at når mine søsken får barn blir de fort favoritter. Slik var det med oss som søsken også. Så jeg tror som en over her sa, det kommer an på hvilket forhold man har til den fødende.

Skrevet

Vi har 3 sett med besteforeldre, og disse opptrer forskjellig. Fellenevner for alle er at mine barn er deres eneste barnebarn.

Et sett har et veldig spesielt forhold til førstemann siden det var deres aller første, samt at han har vert veldig mye hos dem opp igjennom årene. De er like glade i nr 2 å 3, og forskjellsbehandler ikke. Men det er nr 1 som er de er mest knyttet til, siden de bare hadde han i 10 år, før neste mann. Og siden de hadde så mye mer med han å gjøre, før vi flyttet i fra det området de bor..

Sett nr 2 syns barnebarna er best når de er så små at man kan dulle med dem, og glemmer dermed den elste. Men de har forøvrig ikke spesielt god kontakt med noen av barnebarna, noe som er selvvalgt fra deres side..

Sett nr 3 er svært glade i barn og nyter samværet med alle tre, altså ingen forskjellsbehandling der i gården...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...