Gå til innhold

Samboer på dagpenger, må jeg sende inn hans "lønnsslipper" nå?

Anbefalte innlegg

Jeg har termin i november, og skal sende inn skjemaene til NAV. Jeg vil ha de første 46 ukene, før samboer evt. tar 10 uker, eller jeg tar noe ferie samtidig med ukene hans.

Problemet er at han akkurat nå mottar dagpenger. Han er egentlig selvstendig næringsdrivende, men pga. finanskrisen har han ikke klart å leve av det det siste halvåret. Nå ser imidlertidig ting lysere ut, og han skal straks slutte med dagpenger. Men, jobben er sånn at han ikke får lønnsslipper og faste utbetalinger, men uttelling for investeringer og prosjekter. ( Han driver med eiendomsutvikling) .

Må han sende inn dagpenge-lønnsslippene, sånn at han bare får veldig lite permisjonspenger, eller kan han ettersende dokumentasjon på det han kommer til å tjene senere? Han skal ikke ha pappapermen før om over et år, og innen det regner han med å ha tjent bra.

Noen som vet noe om dette?

Fortsetter under...

Han (hans arbeidsgiver)sender inn inntektsopplysningene en stund før han tar ut sin permisjon. Han kan til og med sende det inn etter permisjonen(få tilbakebetalt) sa lenge det ikke er gått mer enn 3 mnd siden han startet permisjonen.

Det blir som med mor at han kan sende inn papirene ca.2 mnd før han tar ut sin permisjon for å få pengene når han har permisjonen. Om han sender det inn i ettertid får han det etterbetalt.

Nei, men jeg vet det meste om lovene rundt foreldrepenger + en god del andre lover.

Også de nye forandringene.

Lykke til med baby:o)

Greit at det med pengene er i orden så man kan ikke trenger bekymre seg for det.

Annonse

Men det er en vestentlig ting som er glemt her.

Dersom han er selvstendig næringsdrivende har han ingen arbeidsgiver som kan sende inn inntektsopplysninger.

Men en regnskapsfører/reviser skal sende inn bekreftelse på inntekt.

Dette kan gjøres på samme tid som nevnt over, men det kan være av betydning at han har gått på dagpenger og tjent dårligere i 2008.

Det avhenger av hvor mange år han har vært selvstendig næringsdrivende. Det er derfor ikke sikkert at han vil få den inntekten han har på søknadstidspunkt. Hvis han får foreldrepenger etter hovedregelen for selvstendig næringsdrivende er det et snitt av tre sist år ,og dersom 2008 er ferdig ligna vil jo dette gi et lavere snitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...