Gå til innhold

operere ned testikkel


anitra

Anbefalte innlegg

Gutten min på 3 har bare en testikkel ned i pungen så han skal operere ned den andre. er det noen som har vært med på noe sånt? som kan fortelle litt...jeg gruer meg.liker ikke narkose eller noe:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gul stjerne

Min på 2 år har også vannbrokk i pungen, og en ballesten i lysken. Legene ser forbedring og tror det vil rette seg, fikk jeg nylig vite.

Men før det trodde jeg han måtte gjennom lignende inngrep som gutten din. Jeg googlet "vannbrokk" og leste om prosedyren, og det virket veldig beroligende på meg. Jeg har inntrykk av at det er et enkelt inngrep. Det kommer til å gå så bra. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tantebarnet mitt har det samme. De fikk beskjed om at de ikke kunne operere før han var "kjønnsmoden". (kan man si det?) I allefall over tenåra. ;) Han er nå 16 og skal snart opereres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen min opererte ned ene testikkelen når han var 7 år.Har ikke så mye å fortelle,men det gikk helt fint:-)

 

Nå trengte vi IVF fordi han hadde dårlig sædkvalitet,men det er ikke sikkert det hadde med det å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min på 3 år har bare en testikkel i pungen han også. Så han skal også gjennom det samme. Håper også noen kan fortelle litt om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min eks opererte ned den ene når han var 7-8 år. Det gikk helt fint,og har det ikke vært pga arret så hadde alt vært som før. Dårlig sædkvalitet har han hverfall ikke...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å få operert ned testikkelen er faktisk viktig for fertiliteten.

 

Selve operasjonen er ikke så stor, og vil nok tro at det skal gå fint.

 

Testiklene trenger en viss temperatur, som er jevn. Om du har sett på pungen til en mann, så kan den henge eller være innskrumpet. Dette er en måte kroppen selv holder kontroll på temperaturen i pungen, for testiklene. Om stenene blir liggende for lenge i lysken hvor temperaturen er for høy for dem, kan dette føre til redusert sædkvalitet og i værste fall infertilitet hos gutten/mannen. Dette er grunnen til at legene sjekker pungen til guttebabyer etter fødsel, og senere på kontroll på helsestasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan svare på dette, både som sykepleier og fordi min gutt gjorde det i 3 årsalderen.

Det er ingenting å grue seg for, og det er veldig viktig ifht muligheten for han til å få barn når han selv blir voksen.

På operasjonsdagen skal han komme fastende, dvs ikke ha spist eller drukket siden midnatt. Dere møter opp på sykehuset, og han får skifte over til pasient-tøy og får hilse på lege som skal operere, og anestesilege som skal gi narkose. Før operasjonen får han litt medisin som gjør han søvnig, og deretter trilles han inn til opr.stua. Mor/far er med hele tiden. På opr.stua vil de ila få minutter legge han i narkose med gass som han puster inn via en maske, og når han sovner går du ut av opr.stuen. (du er der altså hele tiden mens han er våken).

Selve inngrepet er fort unnagjort, ca 1 time. Deretter trilles han inn på en oppvåkningsavd hvor du venter på han. Noen barn er ganske urolige når de våkner opp, men dette er sykepleierene svært rutinerte på!

Etter moen timer kan dere reise hjem, han har da et lite plaster i lysken etter inngrepet med noen få sting som ikke skal fjernes , men som vil forsvinne av seg selv.

 

Min gutt hadde lite smerter i etterkan, det holdt med litt paracet de første 2 dagene. Litt kvalm og trøtt når han kom hjem selve operasjonsdagen, men kviknet raskt til dagen etter. Etter 3 dager var det full fart og ingen smerter. Kunne ikke bade de første dagene, ellers var alt som før.

 

Dette kommer til å gå så fint, og gruer du deg/har spm, kan du bare ringe sykehuset i forkant av operasjonen!

 

Lykke til! ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de skjekket da når han var¨på 1 el 2 års kontroll og da var de jo der påsto legen da så jeg skjønner ikke..de må ikke ha noe kanyl eller noe i hånda før operasjonen nei??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...