Gå til innhold

Erfaring med vektoppgang i svangerskapet og vektnedgang etter fødsel

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg er 38+4 idag med mitt første barn og har gått opp 16 kg. Med mine 164 cm hadde jeg en startvekt på 69 kg og veier nå 85 kg. I begynnelsen av svangerskapet, så "stresset jeg" veldig med vekta ettersom før jeg ble gravid hadde tatt av 20 kg og endelig kommet i trivselsvekt. Har trent så og si gjennom hele svangerskapet, og tenkt sånn "tåelig" på hva jeg har puttet i munnen. Klart, slurvet litt, men ikke på langt nær lagt meg til så "dårlige vaner" jeg hadde før vektnedgangen min før graviditeten. Har jo skjønt at man ikke kan styre så veldig mye når det gjelder vektoppgang i et svangerskap, så har derfor "slappet litt av" nå på slutten.

Det jeg lurer på til dere som har født tidligere, er det noen av dere som som gav mer eller mindre "blaffen" i kosthold og trim, men som alikevel "raste ned" igjen i vekt OG vel så det etter fødsel, eller måtte dere slite med kiloene ? Leser jo at enkelte folk er lettere enn før de ble gravide etter fødsel, men kan liksom ikke tro at jeg kan være så heldig...Dette er nok individuelt, men, bare lurer på om det har vært mulig for enkelte....

Fortsetter under...

Jeg veier det samme som deg, og gikk opp like mye som deg første svangerskap. de 12,5 kg som regnes med svangerskapet gikk jeg lett ned, men de fire resterende måtte jeg jobbe for å få bort. Jeg kjenner meg veldig igjen i det du sier, men å være måteholden, men ikke stresse.

Denne gangen har jeg vært mer påpasselig hele veien, delvis for å finne ut om det å spise bare sunt har noe å si på fødselsvekt til baby (den første var 4500g) og får min egen trivsels del.

Det er så utrolig individuelt hvorvidt du går tilbake til utgangsvekt, ned ytteligere eller sliter med noen ekstra kg etterpå. Jeg har ei venninne som måtte spise 10 000 kcal (jeg kødder ikke, det normale er rundt 2000) for ammingen krevde alle lagrene hennes. Men de fleste venninnene ser jeg har motsatt problem, og jeg trodde kanskje jeg skulle ha det lett etterpå siden min mor også gikk ned mer enn det hun veide i utgangspunktet, men virket ikke sånn på meg.

Jeg gikk opp 14kg i forrige sv.skap. 10kg gikk av første uka -tror det er ganske vanslig.. Resten gikk også bort etterhvert. Jeg fikk en baby som ikke sov om natta, og jeg trente også hver dag (for å komme tilbake til idretten min-ikke for å gå ned i vekt) Plutselig hadde jeg gått ned enda 10kg -og det var IKKE pent...

Denne gangen har jeg gått opp 10kg, og har 2dager til termin. Håper og tror de 10 skal gå lett bort :-)

I mitt forrige svangerskap (hun ble 3 år nå 5 juli) veide jeg 68 kilo når jeg ble gravid (er 165 høy). La på meg 14 kilo, men i løpet av de 5 dagene etterpå hvor jeg lå på sykehuset (tok keisersnitt) hadde jeg allerede mistet 10 kg igjen. Ungen veide 4470g.

De resterende kiloene vil jeg overhodet ikke si raste av meg. De slet jeg tungt med å få bort. Særlig ettersom jeg fikk en sinnsyk appetitt når jeg ammet. Men begynte å gå masse...Ca. 1 mil om dagen med ungen i vogna, i tillegg til at jeg etter 4 mnd sluttet å amme og fikk litt mindre apetitt.

Etterhvert så blir jo også ungen ganske så aktiv og man kan til tider ha sin fulle hyre med å løpe etter de å forhindre div. uhell. Så aktivitetsnivået vårt også blir jo automatisk høyere.

Når jeg ble gravid denne gangen veide jeg 59-60 kilo :D Men har til gjengjeld lagt på meg 20. Så får vel samme jobben i ettertid denne gangen også;) Har 7 dager til termin.

Jeg fødte for to uker siden, og har mistet 11 kg...har 11 igjen, og håper virkelig at de svinner sakte, men sikkert. Veldig spent på hvordan magen blir seendes ut, siden jeg hadde en gigamage. Fødselen endte opp i ks, og nå henger magen som en pølse uten innmat...det er lite lekkert. Lurer veldig på om kroppen noen gang vil finne tilbake til nogenlunde brukbar fasong...?

Jeg fødte for tre uker siden. Det er mitt første barn, så jeg har ikke så mye erfaring....men jeg vil likevel fortelle hva jeg har opplevd:)

Jeg gikk opp 10 kg under graviditeten, og tok av 7 kg de første døgnene etter fødselen. De 3 neste kg raste av uken etter vi kom hjem. Men så begynte jeg å gå opp i vekt igjen!!:( Så nå har jeg lagt på meg 2-3 kg igjen! Veldig kjedelig siden det gikk så bra i begynnelsen! Håper de forsvinner når jeg får kommet meg mer i aktivitet! Lillegutt er ikke så glad i å sove i vognen ennå, så jeg kommer meg ikke så mye ut på tur! Og appetitten er jo helt enorm!

Men jeg tror at hvis vi er beviste på hva vi putter i oss, og benytter de anledningene vi kan til å trimme litt så går dette bra! Stå på alle jenter!!:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...