Gå til innhold

Noen som vet hvordan svangerskapspermisjonen fungerer etter 1.juli??

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg og min samboer har planer om at jeg skal ta ut ett års permisjon. Vi venter barn i november, og vil dermed nyte godt av at far får hele ti uker. Disse ti ukene hadde vi tenkt at han skulle fordele utover ett år, ved å jobbe to dager og være tre dager hjemme sammen med meg.

Det jeg lurer på er: Vil jeg da ikke få ett år hjemme? Vil jeg måtte gå ut i jobb ett år minus ti uker? Hva kan vi evt gjøre for at jeg skal få være hjemme ett år?

Hilsen forvirret.

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Det er ikke ett års permisjon, det er 56 eller 46 ukers permisjon.. Ønsker du lengst mulig permisjon velger du jo selvsagt 56 uker.. 3 av disse ukene er før termin, føder du før termin mister du resterende av disse ukene, føder du etter termin får du ikke lengre permisjon pga det.. Pappaen får 10 uker, og da blir det 43 uker igjen som du (eller han!) kan ta ut.. Ikke et helt år med andre ord.. MEN, det er mulig å bruke ferie til å forskyve permisjonen! Si at du føder i august, da kan du vente med å ta ut ferie til etter fødsel (minst 6 uker etter) og kan da f.eks forskyve permisjonen 4 uker og 1 dag (maks av det man kan ta ut av ferie..) Så til neste år, ETTER at permisjonen DIN er over tar du ut ferien for neste år - 4 eller 5 uker.. Slik kan du forlenge permisjonen slik at du kan få være hjemme NESTEN ett helt år... Husk at dersom pappaen skal ta ut sin permisjon etter at din permisjon er ferdig , og etter at du har tatt ferie så må dere søke om utsettelse av hans permisjon FØR din permisjon er over...

Du kan ikke ta ut din permisjon på samme tid som far tar ut sine 10 uker. Dere kan ikke få utbetalt mer enn 100% totalt pr dag.

Når far skal ta ut fedrekvoten så må du enten ta ut ferie eller være i jobb.

Dvs at han ikke kan ta ut fedrekvoten dager i uka for å være hjemme sammen med deg og barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...