Gå til innhold

Foreldrepenger når man jobber midlertidig redusert og går opp i full stilling 1 mnd før perm?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg jobber nå 80% stilling (har 20% permisjon fra fast 100% stilling). Er gravid, og ønsker 80% uttak etter fødsel. Når nåværende periode med 20% permisjon går ut, vil jeg ha ca 1 mnd å jobbe før jeg går ut i permisjon. Jeg ønsker da å jobbe 100% slik at jeg i fødselpermisjonen får 80% av 100% lønn, og ikke 80% av 80%. Henger dere med...? Men: holder det at jeg jobber 100% den siste mnd før fødselspermisjonen starter, eller bør jeg spørre arbeidsgiver om å jobbe 90-100% over lengere periode før fødselpermisjonen starter, og evt hvor lenge...?

Fortsetter under...

Når du er fast ansatt så er det lønnen og arb.forholdet ditt når du går ut i permisjon som er gjeldende for utregning av permisjonspengene. Så det holder i massevis at du går opp til din 100% stilling siste mnd.

Ser noen sier her at det ikke gjelder hvis du blir sykemeldt, men det er jo tull. Hvis din arb.kontrakt sier at du står i 100% stilling (og det vil det jo være i det øyeblikket din 20% permisjon opphører) så er det det som er gjeldende, uavhengig om du er sykemeldt eller ikke.

Annonse

Dersom man går rett fra sykepenger til foreldrepenger får man samme grunnlag. Det blir sett på som sammenhengende periode og grunnlaget endres ikke.

Dvs at dersom du er sykemeldt først får du ikke grunnlag etter 100% stilling dersom sykepengegrunnlaget ditt tilsvarer 80% stilling.

• 1 måned senere...

Hva om man går over fra sykemelding til ferie og ikke tar sykemelding i denne perioden da? Endrer det utbetalingen noe? Da vil jeg jo f.eks stå i 100 % stilling i 5 uker før jeg for mitt vedkommende går ut i permisjon.

• 2 uker senere...

Uttaak av ferie regnes med i opptjeningstiden så lenge den inngår i et arbeidsforhold.

Men ferien endrer ikke grunnlaget selv om du er friskmeldt i ferien. For å få det nye grunnlaget må du fysisk ha jobbet i den nye stillingsprosenten.

• 2 måneder senere...

Mulig jeg havner i lignende situasjon som HI: jeg har 20% perm fra min faste 100% stilling ut året, deretter går jeg opp i 100% fra 1/1-2010. Har termin i april, er for tiden desverre sykemeldt 100%, håper jo at det går over, men hva hvis ikke jeg kommer tilbake i 100% stilling etter nyttår? Blir det da de 80% for 2009 som blir grunnlaget for foreldrepenger? Sykepengegrunnlaget blir vel 100% fra 1/1-2010 siden jeg automatisk får 100% stilling da? Eller må jeg jobbe uten å være sykemeldt i 100% stilling, og evt hvor lenge, for å få 100% stilling/inntekt som grunnlag for foreldrepenger?

Dersom du har blitt sykemeldt når du er i 80% stilling så er et det som blir grunnlaget ditt på foreldrepenger.

For å få grunnlaget på 100% må du etter 1.1.2010 ha jobbet fysisk i denne stillingen - det holder ikke at du har en avtale om at du skal opp i 100%.

Grunnlaget på sykepenger blir aldri endret underveis, uansett om man går opp i lønn, stilling, bytter jobb etc.

Skal grunnlaget endres må du være helt friskmeldt å jobbe i din 100% stilling.

Takk for svar.

Vet du hvor mange dager eller uker jeg må klare å jobbe fullt etter 1/1-2010 for å få 100% stilling som grunnlag for foreldrepenger? Finnes det en regel på det eller er det opp til saksbehandler el hvert enkelt NAV-kontor? Jeg klarer ikke finne noe regelverk på det.

Et spm til: dersom jeg er delvis sykemeldt, f.eks 50% etter 1/1-2010, da blir vel det med utgangspkt i 100%, slik at jeg da jobber 50%, og ikke 30% (el 40%?)....?

Ganske fortvilende å tenke på at det evt ikke går - vil jo tape mange tusen på det- har jobbet redusert nå og kortere dager fordi datteren min skulle få kortere dager i barnehagen - og skulle jo jobbe ca 3 mnd m 100% etter nyttår - forrige gang var jeg helt frisk og i full jobb hele svangerskapet :(

Annonse

I lovverket står det at man må gjenoppta arbeidet. Det vil si at det skal holde å jobbe en dag. Noen NAV kontorer godtar ikke dette, og mener at man må jobbe i 16 dager (arbeidsgiverperioden) for at man skal få nytt grunnlag. Jeg mener at det ikke finnes dekning i lovverket for å kreve at man skal jobbe 16 dager, og at "å gjenoppta" arbeidet i en ny stillingsprosent har man gjort dersom man er på jobb en dag.

Men det er jo ikke jeg som skal behandle saken din, så du burde sjekke med ditt lokalkontor hvor lenge de krever at du skal jobbe.

Dersom du blir delvis sykmeldt etter 01.01 skal du ta utgangspunkt i din 80% stilling. Så lenge du ikke gjenopptar arbeidet og jobber i din 100% stilling er du i NAV sine systemer ansatt i en 80% stilling. Du er jo lagt inn med en inntekt som tilsvarer 80% lønn og det er den du skal forholde deg til.

Selv om din arbeidsgiver setter deg opp i 100% stilling i en turnus vil de ikke få mer enn 80% i dekning fra NAV før du evt jobber denne.

Dvs at dersom du blir 50% sykemeldt er du 50% borte fra din stilling på 80%, og det utbetales 50% av din lønn på 80%.

Dersom du klarer å jobbe 50% av 100% må du regne om dette ifht til at har en utbetaling på 80% slik at det ikke blir utbetalt feil fra NAV.

Skjønner det er frustrerene....og mange er ikke klar for at dersom men velger å ta permisjon, enten i hele eller deler av stillingen sin - så mister man alle rettigheter knyttet til den delen man ikke jobber dersom man blir syk.

Håper for din del at du blir litt bedre slik at du klarer å jobbe din 100% stilling en liten periode.

• 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

HEI! Dette lurer jeg på også. Noen som vet??? Har akkurat funnet ut at jeg er gravid. Jobber 80% nå, har 20% permisjon av en 100% stilling. Når skal jeg be om å jo bbe 100% igjen???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...