Gå til innhold

vi planlegger å flytte til usa, men...(ønsker mange svar fra dere som bor der borte:)))


Gjest

Anbefalte innlegg

mannen er amerikaner og vi vil flytte dit for en periode på noen år så han kan få fulført utdannelsen sin. men hva med meg?? jeg har tenkt til å ta noen nettstudier, men kunne tenkt meg en liten jobb også, er det vanskelig??? skal ha med to små barn og vi ønsker begge å unngå barnehage ol..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor ikke i usa, men vi tenkte å gjøre det samme.. :) Ifølge min kjære er det utrolig lett å få seg jobb der.. (Han er derifra). Så vi reiser og tar det som det kommer, med tanke på jobb osv. Men det er jo greit å ha litt penger i bakhånd slik at man har litt å gå på før alt er på plass. Hvor i usa tenkte dere å flytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

texas.. han skal få seg en lærlingsplass der, og jeg planlegger å studere litt, men har endel faste utgifter her som må betales, så må ha en ekstra jobb.. hadde håpet å finne noe med natt arbeid så jeg kan ha barna hjemme :)

 

spennede at flere gjør dette, hvor skal dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen var i utgangspunktet california, er der sambo kommer fra. Har vært der på ferie en gang, pluss en tur til florida, og det er beste feriene jeg har hatt noen gang. :) Gleder meg helt vilt til å stå opp om morgningen og gå ut døren å få varm god luft i ansiktet. Hehe. Vi var innom fort lauderdale da vi var i florida, der var det også noen utrolig koselige boligstrøk.. Så har tittet litt på hus/leilighet der og.. Har du vært i usa mange ganger?

 

Tenkte dere å leie der eller kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har faktisk aldri vært i usa.. men vet at min kjære trenger det for å komme seg det siste skrittet videre i karrieren, så jeg er villig til å gjøre det for han. har også selv mulighet til å studere der, så da faller det seg veldig naturlig å gjøre nå før ungene er alt for store :)

 

vi tenker å leie, blir nok å dra tilbake til norge i løpet av 2-3 år..

 

dere da? hva slags jobber er dere på jakt etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bådet landet og menneskene er helt fantastiske.. Veldig annerledes fra Norge.. Så det er på tide at du kommer deg dit. :)

 

Aner ikke hva slags jobb det skulle blitt.. Sambo driver firma i Norge som går av seg selv så blir vel litt surring. Har prøvd å tenke litt på det. Aller helst ville jeg gått hjemme med mini, men kanskje jeg får sende han i barnehage et par dager i uken så han slipper å se trynet mitt hele tiden. Hehe.. Aller helst burde jeg vel fått litt mer utdannelse også, kanskje jeg skal benytte sjansen da..? Hva med deg? Noen ideer om hva du vil jobbe med?

 

Synes absolutt dere må komme dere avgårde dersom dere har muligheten.. Jeg tenkte også på det at det er greit å komme seg avgårde før skolealder og alt det der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja har skjønt på sambo at det er mye bedre der borte... har bodd to år i utlandet før jeg fikk barn, så er ikke redd for å pakke sammen og dra :)

 

skal samboeren din fortsette firmaet sitt her eller?

 

jeg kunne tenkt meg noe nattearbeid i helgene, resepsjonist eller noe sånt.. så jeg slipper å ha mye barnehage.. kunne tenkt meg å ha det ett par dager i uka så jeg får lest og studert i fred :P tenker å prøve meg på et nettstudie fra nks..

 

håper på å komme oss avgårde på nyåret. må selge leiligheten og få lagret møbler og sånt først, så det er en stor prosess...men spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spennende.. Man må jo bare starte et sted hvis man skal komme seg avgårde. :) Jeg synes det er supert å gjøre noe sånn når man faktisk har muligheten.. Er ikke en levestil som passer for alle, men jeg gleder meg veldig til å komme meg litt bort fra Norge. Har ikke så mye til overs for vinteren her for å si det sånn, eller været ellers også forsåvidt! Har noen venninner som ikke fatter at jeg gidder, men for min del er det drømmen.. :)

 

Ble litt inspirert av at du skulle ta nettstudie, tenkte fælt på det igår.. Det er jo genialt! Vet du hva slags studie du vil ta eller?

 

Vi håpet også å komme oss avgårde når det nærmer seg barnehagetid for mini, det vil si neste vår en gang.. Hvor gamle er barna dine?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har vi begynt å rulle ballen, skal pakke ned og selge leiligheten!! vi legger den ut for salg i aug, så har hele sommeren til å rydde, kaste og lagre :)

 

gleder oss masse!! har enda ikke helt klar signal i usa, men om det tar tid så leier vi noe her midlertidig evt bor hos familie til alle brikkene er på plass :)

 

jeg har bestemt meg for å ta bachelor i administrasjon og ledelse gjennom nki. begynner ikke før jeg er ferdig i perm tror jeg, men mulig jeg starter deltid mens jeg er i perm, skal snakke med lånekassa om det når vi er mer avklart ifht leiligheten.

 

minste er nå 3 mnd og største er 4 i okt, men vi planlegger ikke avreise ifht alder på de, vi drar så fort vi har grønt lyst og alt her er avklart :) mulig mannen drar før også så han kommer litt i orden og jeg og barna bare kan flytte rett inn ;) gleder meg til nytt miljø og nytt klima :)))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så spennede! :) Visste ikke at dere var så nære å bestemme dere.. Hehe.. Men det blir moro. :)

 

Vi har all familie her i norge, så det er det eneste som blir kjedelig, å reise fra alle sammen. Men er jo ikke snakk om å bli borte for alltid da. :) Vi tenkte i hovedsak å være i usa på vinteren og norge på sommeren..

 

Har mannen din noe familie der borte eller? Eller kjenner dere noen andre? Det er i hvert fall lett å bli kjent med folk de borte.. Fikk helt sjokk da jeg var der første gang.. Vi var i vegas, og stod i kø for å komme inn på et show.. Jeg ble stående litt alene, så kom det ei dame til meg og sier.. "Wow, så flotte sko du har!!" Hehe.. Ellers så skravler folk til deg overalt.. På boblebadet på hotellet satt vi kanskje ti stykker, og alle satt og pratet sammen som om vi skulle kjent hverandre i ti år.. Man kan fort risikere å bli bedt i middag til de som står foran deg i køen på supern.. Jeg liker den stilen den stilen der mye bedre enn den typisk norske overlegne holdningen.. Pappan til kjæresten min er fra usa, og han fikk helt sjokk da han kom til norge første gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han har all familie der borte, mammaen sin og søsken. så det er flott :) vi skal ikke bo der de bor, men det er ikke langt unna så vi får besøkt de innemellom :)

 

gleder oss veldig, men veldig skummelt også å begynne på hele prosessen .. men men noen sjanser må man jo ta ;)

 

vi planlegger i første gang to år, så får vi se hva som skjer ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei dere to - skal ikke blande meg inn i samtalen deres, ville bare si at hvis mannen din er amerikansk HI så kan han jo sponse deg for din greencard soknad, evt. statsborgerskap senere.

 

Helt enig med terorien om sjenerose,hyggelige og utrolig imotekommende mennesker i USA. Vi bodde i Florida fra 1999 til 2007, savner det veeeeldig. Sant nok ikke alltid de smarteste kommentarer man får rundt omkring, men jeg sier 'ja takk' til det over den kalde, arrogante holdningen man får rundt omkring her. Kokultur...bruk albuene, he-he. I USA holder de opp doren for deg, hjelper gravide, mammaer med vogn, eldre...Savner at man kan skravle om lost og fast overalt. Utrolig avslappende og deilig.

 

Lykke til til dere begge i USA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mannen min er amerikansk statsborger ja.. vi gifter oss nå i sommer.. har ikke helt kommet i gang med papirarbeidet ifht reisen enda, men takk for tipset om greencard :D vi blir nok bare boende noen år (om jeg ikke trives alt for godt :P) så tror ikke jeg skal søke om statsborgerskap.. men som sagt ikke satt oss inn i papirarbeidet enda, må først få litt mer på plass ifht lærlingsplassen han har søkt på der borte :)

 

høres ut som ejg vil storttrives der borte også!! har bodd to år i thailand og der er de også veldig åpne og sjenerøse.. elsket det der, og hadde det ikke vært så vanskelig å få jobb der hadde jeg nok blitt der resten av livet.. ser nå ut som jeg finner mange av de samme kvalitetene i usa og det er fantastisk!!!

 

kjenner jeg får sommerfugler i magen og håper alt klaffer og går knirkefritt fremover :))))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har grunn til og glede deg. Etter 9 år gledet jeg meg til og flytte tilbake til Norge, var lei USA. Men nå har vi bodd her i sanrt 2 år, og jeg innser alle godene jeg har flyttet fra. jeg passer inn sååå mye bedre i USA enn her i Norge.

 

Soknad for Greencard kan ta lang tid. Du kan jo alltids bare slenge inn en soknad på den am. ambassaden, så har du gjort det. Kjipt og komme dit, også måtte sitte og vente på papirene hvis du vil jobbe litt. Bare et tips...

 

Mtp. bhg. - hvis man bare vil ha deltids bhg. vil jeg anbefalle en av disse 'preschoolene' som er drevet av kirkene. Lutheran, Babtist, catholic, prespyterian...spiller ingen rolle. Det er ingen krav til deg/dere om og være aktive innen kirke samfunnet. Min mann og jeg er ikke religiose og vår datter gikk 2x i uken i en presbiterian kirke preschool, og senere en lutheran preschool. De er billigere, veldig 'ordentlige', har veldig snille og ordentlige mennesker som jobber der, og det religiose innholdet for barna er minimalt. De synger en salme, ber for maten og forteller litt eventyr om Noas ark. ingenting de tar stor skade av.

 

Så spennende for dere! Kjenenr jeg er misunnelig!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt begynte å rulle igår, så har ikke kommet så mye i gang med noe hehe.. men jeg skal sende inn en søknad om green card så fort vi har giftet oss :) har ingen dato enda venter på papirene fra folkeregisteret... men vi har en spennende tid forann oss skjønner jeg :)

 

skal sjekke ut foreldre i utlandet også!!

og takk for tipset om barnehager, det skal jeg huske på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende! Er green card eneste muligheten for å få opphold/arbeidstillatelse i USA? Og hvor vanskelig er det å få det? Koster det mye? Hadde vært moro å bo en periode i USA (mannen min er også amerikansk). =) LYKKE TIL!! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amy- susannah,

Oppholds tillatelse kan du jo få gjennom et vanlig turist/reise visum. Skal du jobbe må du ha en type jobb visum eller du må ha green card. Mye greiere med green card hvis du kan soke gjennom mannen din som er am. statsborger. Da stiller du mye friere og blir behandlet bedre, he-he. Visum kommer ofte med mange restriskjoner, og du må til INS (am. UDI) og stå i ko i timesvis som sauer for og bli behandlet som dritt av en i uniform som tror han er 'loven' selv og tjener $10 i timen, LOL. greencard is the way to go! Evt. H1B visum, det er godt for 6 år ( 3 x2, du må 'sjekkes etter 3 for og få de neste 3). H1B krever at du blir sponset av et am. selskap. Dette kan gjores hvis du har en hoyere utdanning innen et spesialisert område, hvor selskapet kan argumentere at du kan yte godt for deres bedrift. men, dette tok for meg nesten 1 år og få gjennom. I ventetiden evar jeg lovlig i landet, men kan ikke jobbe. Med greencard kan du begynne og jobbe med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...