Gå til innhold

MÅ man ha møte på familievernkontoret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tidligere samboere som ikke blir enige, men den ene parten ønsker ikke å gå av diverse årsaker. er det lovpålagt å gå på møte der?

Skrevet

Nei, det er ikke lovpålagt, men dersom det er barn inne i bildet, så må man ha vært på mekling og fått meklingsattest for å få stønader som enslig forsørger. Og dersom den ene partnern ikke møter, så får man allikevel attesten. Og hvis samværsforelderen ikke møter/ikke vil skrive under på samværsavtale, så...ja, så synd, da får den med hovedomsorgen bestemme ang samvær inntil videre. Såfremt samværet han/hun bestemmer er til det beste for barnet, og ikke kun for mor.

Skrevet

Så om jeg frasier meg bidrag, så er det ingen som kan tvinge meg? Jeg ønsker ikke å gå av diverse grunner. Kan godt gå senere, men da må bf begynne å behandle meg litt bedre.

Skrevet

bidrag har ikke noe med fvk og gjøre.

om dere skal bli enige så er fvk et fint sted og begyne. det er større sjangse for at han behandler deg ok der en noe annet sted. blir det rettsak ser det veldig lite samarbeidsvillig ut av deg og ikke møte

Skrevet

Du kan søke om det meste uten mekling, også bidraget. det er den ekstra barnetrygden du trenger attesten til.

MEN noen gode råd på veien skal du få:

1. Møt på mekling, om så bare for å få den atteste. Du trenger ikke snakke.

2. På meklingsmøtet er der vanligvis 2 nøytrale meklere, som har til oppgave å holde dere på rett spor. De stopper skittkasting.

3. om bare barnefar møter, så får kun han meklingsattest.

4. Den meklingsattesten er ikke bare for det økonomiske, men den er nødvendig om en vil ta samværssaken videre i rettssystemet.

5. Du stiller i et dårligere lys om du ikke har møtt til mekling, og barnefar tar saken til retten.

6. møter du ikke til mekling, så får du heller ikke lagt frem din side av saken, med nøytrale tilhørere til stede. Lettere å få barnefar til å innse barnas beste der, enn om du og han bare skal krangle.

Det er ikke lovpålagt, men lurt, som du ser. Eller det er lovpålagt å ha mekling etter samboerskap og ekteskap, men ikke påbudt å møte.

Du må tenke taktikk fremover nå, så du ikke blir svarteper eller blir sittende med svarteper.

Og en ting til slutt; ALT du sier og gjør i forbindelse med samvær, MÅ være med barnas beste for øyet. IKKE dra dine og barnefars problemer inn i det som har med samvær å gjøre! MEGET VIKTIG!

Skrevet

Om du MÅ møte, avhenger av hva slags samtale som er bestilt. Dersom det er foreldresamarbeidssamtale, trenger du ikke møte. Dersom det er mekling, er det obligatorisk/pliktig oppmøte i en time.

Mekling og samtaler ved familievernkontoret er IKKE det samme. Det er to ulike ting underlagt ulike lovverk og formelle rammer. Mekling er underlagt Lov om barn og foreldre, samtaler er underlagt Lov om familievernkontorer. Det SKAL går frem helt tydelig av invitasjon/innkallingsbrev hva du er innkalt til.

Skrevet

Nei, man må ikke møte på mekling. Jeg avbestilte selv en meklingstime i dag fordi vi heller har tatt kontakt med hver vår advokat. man må ikke gå på familievernkontoret i det hele tatt.

Skrevet

Men det tar seg ikke godt ut å ikke møte. det blir jo noe annet når dere har funnet et annet alternativ da.. Jeg ville møtt på familievernkontoret, hvis ikke kan du bli sett på som en mor som prøver å sabotere samvær.

Skrevet

Jo, det er obligatorisk å møte til mekling etter barneloven dersom en av partene begjærer mekling. Den som kalles inn og ikke selv har begjært mekling, kan la være å møte og vil følgelig ikke få attest. Den parten som møter får attest, og der vil det stå at den andre ikke har møtt og det teller nødvendigvis ikke til vedkommendes fordel ved en eventuell rettssak.

Barneloven § 51. Kven skal møte til mekling

Foreldre med felles barn under 16 år må møte til mekling før det vert reist sak om foreldreansvar, kvar barnet skal bu fast eller om samvær.

Gifte foreldre med felles barn under 16 år må for å få separasjonsløyve eller skilsmisseløyve etter ekteskapslova §§ 20 og 22, ha møtt til mekling på familievernkontor eller hos annan godkjend meklar jf. ekteskapslova § 26.

Sambuarar med felles barn under 16 år skal ved samlivsbrot møte til mekling.

Departementet kan gje forskrifter om mekling, også om unntak frå møteplikta i særlege høve.

Rundskriv Q02-2008

Det følger av barneloven § 51 første ledd at foreldre med felles barn under 16 år må møte til mekling før det blir reist sak om foreldreansvar, hvor barnet skal bo fast eller om samvær. Det skal mekles uavhengig av foreldrenes sivilstand.

Det er en times obligatorisk mekling. s2 siste avsnitt

§ 6 Innkalling til mekling

Innkalling til mekling skal skje på en slik måte at mekler har størst mulig sikkerhet for at begge foreldrene er gjort kjent med meklingsmøtet. Innkalling til den obligatoriske meklingstimen skal være skriftlig.

§ 7 Plikt til å møte til mekling

Foreldrene plikter å møte samtidig for mekler. Mekler kan i særlige tilfeller gi tillatelse til at en eller begge foreldre møter sammen med fullmektig. Hvis sterke grunner taler for det, kan mekler bestemme at det skal mekles for foreldrene separat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...