Gå til innhold

Er det lov å ha dyrenavn, feks Ravn, Bjørn osv som eneste navn? Sambo mener det ikke er det.


Frøkna vårbarn 2014

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri hørt at det ikke er lov å kalle barnet feks for Ravn, Falk, Bjørn og andre egennavn for dyr hvis man ikke har et annet navn i tillegg. Sambo mener at det ikke er lov, men er det noen som har hørt noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg hørte rykter om at de var blitt forbudt, men har ikke undersøkt de nærmere... hm men er jo litt rart da pappa heter bjørn og min søster ville kalle opp ungen sin etter han.. trist vist hun ikke får de da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er lov !!

 

Bjørn er jo ett av de vanligste guttenavnene for en del tiår tilbake.

det er kun navn som kan være til sjenanse for barnet...(eks mus, musa etc som ikke er lov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har jeg aldri hørt om! Det går da fint an å bare hete Bjørn! Eller Tyr!

 

Syns det hørtes veldig rart ut om det ikke var lov....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har vært snakk om det ja. ihvertfall for ett par år siden. men vet ikke hva som ble bestemt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en to år gammel gutt som heter Hauk, og en som heter Bjørn. Ingen dobbeltnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var et forbud før om det , nittitallet tror jeg. Da var dyrenavn forbudt,samt en del andre lignende naturnavn som f.ex. Storm.... Man måtte "bevise" at noen i familien het det og at det dermed ble et familienavn å bruke, ellers fikk en ikke lov. En venn av meg kallte gutten sin for Storm,- og fikk brev om at han måtte finne sønnen et nytt navn innen tre uker ellers ville de gjøre det.... Navnenemda eller hvem det nå var.... Helt utrolig frekt! Kompisen min skrev et rasende brev tilbake hvor han hevdet familienavn etc og de backet ut...Men likevel, utrolig latterlig regel...

Nå er forbudet opphevet og man kan kalle barnet sitt omtrent hva man vil. Heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenner til en gutt som heter Ravn.

Så hvis ikke den regelen er veldig ny, så er det lov. (Han er 7år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kan man jo hete nesten hva som helst. Bare se på Espen Thoresen Hværsaagod-Takkskalduha :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at det er lov. Vet om Ravn, Hauk, Bjørn, Lilje, og min bestefar het Løve. Det får vår lille Adrian som mellomnavn. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...