Gå til innhold

Studenter! Hva gjør dere uten stipend/lån i sommerferien??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student, og min siste utbetaling fra Lånekassa var i mai. Nå får jeg ikke igjen før aug/sept... min samboer tjener greit, men vi har tilsvarende med regninger, og det går overhodet ikke rundt uten min lille støtte fra Lånekassa. Vi har en gutt på snart 2 år. Hva gjør man, har man krav på noe støtte i sommer??

Skrevet

Hva man gjør? Man jobber! Sommerjobb er tingen. Evt jobb gjennom hele året slik at man får lagt til side litt penger.

Skrevet

Jobber (mer).

Du har ikke krav på noe ekstra, nei.

Skrevet

Man har dessverre ikke krav på noe om sommeren, iallefall ikke som jeg vet om.

Jeg jobbet alltid på sommeren når jeg var student

Skrevet

Trodde det var vanlig å jobbe i feriene jeg under studietida? Ofte får man mange tilbud som student også i forkant av ferier om å jobbe.

Skrevet

Jeg har søkt og søkt på alt som er av sommerjobber, og det eneste jeg har fått er en vikarjobb 3 dager i uka i tre uker i juli/aug! Og det blir uansett ikke utbetalt før i august. Dessuten er barnehagen stengt hele juli, og sambo r på sjøen, så det blir vanskelig med jobbing.

Man kan ikke få tid til å jobbe når man tar en tung og vanskelig fulltidsutdannelse, og har en mann som jobber vekk 2 uker og er hjemmer i 2 uker, og i tillegg har en gutt og passe på! Jeg er ikke "superwoman" heller lissom.

Gjest Sauen er poppeklar!
Skrevet

Jobber. Man kan jo jobbe jevnt gjennom året og legge av for å kompensere for at man ikke får penger før i juli (og dermed er "pengelaus" i juni), evt sette av fra forrige sommer, siden man gjerne får både lønn og stipend i midten av august...

Her må man bare planlegge litt, du får neppe noe støtte om du ikke selger alt du eier og har først.

Skrevet

Prøvd å søke stilling som vikar på sykehjem/hjemmesykepleien/bofellesskap? Da kan du i de fleste kommuner velge og vrake i vakter, og jobbe kveld/natt hvis det passer best. Jeg og samtlige jeg kjenner som er vikar i helsevesenet kunne fått jobbet til vi spydde om vi ville. Ingen problem å få jobbe 100% selv uten stilling, for meg ihvertfall.

Skrevet

Jeg eier ikke nåla i veggen, så det er ikke mulig å selge noe uansett :P sambo eier alt. Når man går så og si akkurat i 0 hver mnd, så er det ikke mulig å legge av noe til sommeren. Sykt sykt system dette her, ikke rart det er mange som ikke kan ta seg råd til å sette seg på skole.

Skrevet

Vel....da burde man vel spart. Fordel å ligge litt i forkant.

Og nei, selv om man ikke er superkvinne så er det mange som greier å få til det der på et vis, faktisk med flere barn å ta seg av.

Hva med feriepenger, får mannen din det? Skattepenger?

Finnes alltid en løsning, feks å sende barnet på ferie til besteforeldrene et par uker for å jobbe litt ekstra.

Skrevet

Ja, men har ikke han inntekt da? Eller har dere separat økonomi? Bor man i lag så bør man støtte hverandre økonomisk.

Skrevet

sauen er poppeklar: hvordan er det å få fortrinnsvis dagvakter da?? litt vanskelig å jobbe kveld/natt når lillegutt ikke er i bhg. dessuten er jo som sagt hele juli en vanskelig måned å jobbe pga at barnehagen er stengt. Sambo begynner i ny jobb i juli, og er sannsynligvis vekk mesteparten av mnd.

Skrevet

Syns egentlig ikke det er så sykt jeg... Det hadde kostet staten MYE penger (og vi ville tapt mye arbeidsressurser) om lånekassen skulle betalt 2 mnd ferie for alle studenter i landet... Hadde du jobbet 2 vakter ekstra i måneden hadde du kunnet spart deg opp 16 000++ ila et skoleår, og det blir jo 8000/mnd, omtrent det man får som student...

Skrevet

vi har felles økonomi, men det lille han har til overs som ikke skal gå til mat, dekker ikke halvparten av mine regninger. Og som jeg sa, det er ikke nok hver mnd til å legge av til sommeren. Og nei, vi har ikke nok besteforeldre som "er der" for lillegutt, det ene besteforeldreparet gjør så godt de kan, men et par uker, nei det går ikke. men her var det sannelig ikke mye positivitet, nå kom jeg plutselig på hvorfor jeg sluttet å være på dette forumet!

Skrevet

Heller ikke noe problem, der jeg jobber ihvertfall. Sykefraværet i helsevesenet er skyhøyt, og det er alltid behov for folk. JEg fikk jobben i det sekundet jeg kom inn til intervju, uten noe form for erfaring! Søk i helsevesenet, du får helt sikkert jobbe. Og jobber du som vikar kan du jo velge vaktene dine selv, og jobbe når det passer best.

Du kan jo også høre med familie e.l. om du kan få et forskuddslån som tilbakebetales når du får lønn.

Skrevet

Slik folk flest gjør det. Men litt sent nå like før, da må man se på andre løsninger, eventuelt be familie om litt hjelp, sosialkontor. Men det burde vært totalt unødvendig å sette seg i en slik situasjon, man vet jo at man ikke får lån/stipend på sommeren tross alt.

Skrevet

Vel jeg vil si det er ganske håreisende å forvente støtte for sommerferie.Hadde blitt dyrt for norge å støtte alle studenter hver sommer.Kremt...Er vel ganske vanlig å jobbe litt selvom man studerer..

Skrevet

Jeg har fått meg sommerjobb.

Skrevet

Jeg må rett og slett låne av mine foreldre. Det er lett å si : Jobb! Haha jaja jeg skal jobbe jeg men får da ikke noe utbetaling der tidligst før i august\september. Hjelper lite i juni og juli det.

Så min redning er å låne for så å betale tilbake når jeg har tjent inn på sommerjobben.

Skrevet

Jeg syns faktisk du har fått mange positive svar med gode forslag til løsninger. At ingen av dem passer dere pga opplysninger du kommer med etter det første innlegget, er det jo ingen her som kan noe for. Alle svarer jo bare på akkurat det du spør om, hvordan man skal klare seg om sommeren når man ikke får lån/stipend.

Jeg har aldri hatt mer enn 1 maks 2uker ferie mens jeg har studert og flere år har jeg ikke hatt ferie i det hele tatt fordi jeg har jobbet for å tjene penger hele sommeren. Jeg har jobbet med mye forskjellig, fra å jobbe på Tusenfryd, være hjemmehjelp, vaskehjelp, jobbet på fabrikk osv, men jeg har alltid begynt lenge før mai å søke og jeg har alltid vært fleksibel på når jeg har kunnet jobbe.

Ettersom du tydeligvis ikke har mulighet for å jobbe i sommer, så har du jo ingen mulighet for å tjene penger og da er jo alternativet å prøve og utsette noen av regningene dere har, evt låne penger av foreldrene deres.

Skrevet

Men dette er da virkelig ting du burde ha planlagt litt lenger tid i forveien enn den måneden du får siste dosen fra lånekassen før sommeren også.

Man MÅ som regel jobbe som student for å få det til ¨å gå rundt, helt vanlig det. Og sykehjem/hjemmetjeneste o.l. kunne du ha vært ekstravakt i i løpet av året (uten faste vakter, bare tatt når samboeren var hjemme fra sjøen f.eks.) og så lagt av av det. Og sommerjobbing må man jo påregne.

Det er ikke meninga å være sur i svaret til deg, men det er heller ikke alle andres skyld at du ikke planla såpass langt frem som dette.

Skrevet

Vi har litt det samme problemet.Går akkurat rundt sånn ellers. I Juni får både jeg og mannen litt feriepenger og skattepenger så det går fint.

Juli blir det verre, men får prøve å spare.

Jeg skal jobbe hele juni fra den 4. men får nok ikke lønn før august, men det er kanskje mulig å få forskuddsbetaling.

Om jeg skulle ha jobbet ved siden av studiene vill jeg ikke klart å gå på skolen og hvertfall ikke fått noe tid til barna, som jeg er mye alene med pga mannen jobber mye overtid. Så heller litt dårlig råd enn å gå på jobb når barna kommer hjem fra skole og barenhage.

Du får se det positive ved det, mindre lån å betale tilbake:)

Skrevet

Kan du ikke passe noe unger da? Når bhg er stengt så er det sikkert flere foreldre som har et "dilemma" hva barnepass angår! Hør litt rundt omkring, evnt telefonvertinne for teletorg, det er godt betalt selv om du må høre på mye dritt i telefonen! Passer jo også og ha en slik jobb når lillegutt sover og det er på kvelden/natten de trenger telefonvakter!

Skrevet

Eg er student og mannen jobber (ufaglært, resturant, dårlig betalt), men vi sparer litt over 5000 kr i mnd hele året, så dersom vi får problemer i sommer så tar vi av sparepengene...(men tror ikke vi trenger det)

Enig i at dere skulle tenkt på det før, men når "skaden" er gjort så må du jå få deg jobb. Dagmamma passer jo fint visst du likevel må vere hjemme...evt en annen jobb der du kan ta med sønnen din, jobbe hjemmefra (telefonintervjuer osv). Får du en godt betalt jobb kan det jo lønne seg å betale en dagmamma til gutten de ukene barnehagen er stengd....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...