Gå til innhold

Dere som har fått barn i uke 33-35 før.. Hvor store var babyene deres og hvordan var det å få barn så tidlig??


Marianne87

Anbefalte innlegg

Lurer på noen ting:)

 

Var det keisersnitt eller vanlig fødsel??

Hvor mye veide barnet og var det under eller over gjennomsnittlig vekt da det ble født? I hvilken uke kom det?

 

Og hvordan var opplevelsen med å få et prematurt barn rundt uke 33-35??

 

Blir nemlig satt igang om 15 dager. Da er jeg 34 +0. Babyen min er ca minus 20-25 prosent vekstavvik og de tror ikke hun blir særlig større...

 

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei.

 

Jeg tok keisersnitt i uke 34 + 1 pga vekstavvik. Jenta mi var bare 1550 g da og 38 cm. Heldigvis var hun veldig sterk. Trengte ikke hjelp til å puste og begynte å amme etter to dager. Hun lå på vannseng for å holde varmen, men de kunne tidlig koble fra alle alarmer fordi hun var så stabil. Jeg fikk sove på sykehuset slik at jeg kunne være med henne så mye jeg ville. Etter at de blir født går de jo litt ned i vekt før de begynner å stige. Jenta mi ble utskrevet etter to uker selv om hun bare var 1640 g fordi hun var så flink til å spise selv og stabil siden fødselen. Vi kunne ha blitt lengre hvis vi ville. Det har gått kjempefint med oss!

 

Hun er fremdeles liten, men følger sin egen kurve helt fint. Ligger ikke etter hverken med fysisk eller psykisk utvikling (utenom at hun er liten, som sagt). Mange av de som blir født med vekstavvik legger på seg i rekordfart, men hos oss har det altså gått jevnt og rolig.

 

Ønsker deg masse lykke til!!! Det skal nok gå fint selv om du sikkert er litt bekymret nå. Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg fikk tvillinger i januar, i uke 34+1. Mine hadde også store vekstavvik, men husker ikke helt hvor mye, men ca 30% på minstemann. Jeg måtte ha keisersnitt, pga tv2 ville ikke klart påkjenningen av tv1 fødsel først. Hadde han vært nr 1 eller alene i magen hadde det kanskje ha godt greit.

 

Jenta mi var 44 cm og veide 2087 gram. Gutten min var 38 cm og 1356 gram. De lå en dag i kuvøse, men hadde ikke behov for det mer enn det. De lå i varmeseng i ca 2 uker og var på sykehuset i tilsammen 4 uker før de fikk komme hjem. Sykehuset forberedte oss på at de kankje måtte ha pustehjelp, respirator+++ men heldigvis slapp de. De vr jo ''eldre'' enn det de så ut som. De hadde litt problemer med å spise selv, så ble matet med sonde den første tiden.

 

Jeg ville ikke være på sykehuset så lenge, og spurte mange ganger om jeg kunne få de med meg hjem snart, og tiden var veldig lang... Men jeg er veldig glad for det nå i ettertid. Jeg har lært så mye nyttig, som ikke venninner som drar hjem 2-3 dager etter fødsel har lært, så det har vært en nyttig erfaring for meg. Holdt på å bli sprø. Jeg måtte bo på sykehuset den siste uka de var der, og måtte dele et enerom med en annen mamma..Helt håpløst.. Ikke hør på alt som alle sier av disse sykepleierne, gjør som du føler er best. Alle kommer til å si og mene forskjellige ting, så det gjelder å lytte til hva en selv syns. Er som oftest mamma som vet best:)

 

Håper det går fint med deg og babyen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

 

Fødte ei velskapt jente i juli -07

Etter å ha stoppet premature rier flere ganger siden uke 24, så gikk vannet i uke 34. Det skjedde ingenting og jeg ble satt i gang med stikkpiller. Legene hadde regnet et vekstavvik på ca. 18% Men da jenta våres kom hadde hun ingen avvik. Veide 2500 g og var 45 cm da hun kom i uke 35.

 

Vi hadde blitt forespeilet å bli på sykehuset noen uker, men etter en dag på intensiven koblet de fra alle alarmer, hun tok puppen og jeg fikk henne inn på vanlig barsel. Reiste hjem etter 3 dager.

 

Hun har utviklet seg helt normalt og er veldig motorisk sterk. Ei super blid og glad jente ;O)

 

Ønsker deg lykke til, det går nok fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Hei:-D Jeg fødte en velskapt gutt på 2595gr som var 46cm lang i uke 34 pga for tidlig vannavgang. Hadde ingen behov for noe ekstra pleie bortsett ifra sondenæring de første par dagene. Ble værende på sykehuset i 2 uker. Gutten er nå idag større enn gjennomsnittet for alderen,og det er ingenting som kan tyde på at han er født før tiden. Man blir jo ofte fortalt at de premature kommer til å henge etter i vekst og utvikling,men dette er nok ganske forskjellig som alt annet. Skjønner at man kan bli noe skeptisk og redd,men dette er nok ingenting å bekymre seg for;-) lykke til:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til anonym som lurer:

Alt gikk kjempebra og jenta vår er ei blid og fornøyd jente uten noen varige men.Vi har vært heldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min var nesten 34 uker da fødselen startet av seg selv. Ingen problemer under fødselen. Han var 2030 gr og 42 cm.

Skulle egentlig på ny UL noen dager senere fordi de fryktet vekstavvik, men kroppen ordnet nok opp selv.

 

Lå på varme og med lys for gulsot noen dager, sonde i 16 dager.

Slet litt med vekten første halvår, men nå har han tatt igjen alt både i vekst og utvikling.

 

Men selvfølgelig; det er skremmende og psykisk slitsomt når de kommer for tidlig..

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hej, fick min dotter 35 + 3. Hon var lång och smärt ;) 2500 gram och 49 cm. Hon var ca på kurvan.Hon föddes naturligt. För oss har det gått väldigt bra med ett prematurbarn. Hon suger bra och lägger på sig och är väldigt snäll. Kan vara att de små inte suger så bra och inte får i sig tillräckligt med mat så de måste få extra ersättning och en del har svårt att gå upp i vikt, men vi har varit lyckligt lottade. Det går helt säkert väldigt bra för dig också :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

jeg fikk gutten min i uke 35+3 pga vannavgang.

ble satt igang fordi jeg ikke fikk rier, og holdt på i 44 timer, så var en smule lei.

men det var veldig godt når han endelig var ute, og siden han var så liten slapp jeg og sy =)

han var 2230 g og 44 cm lang, skrek av seg selv og klarte seg kjempe bra =) løftet til og med hodet etter han hadde ligger på brystkassen min etter en halv time =)

han spiste selv hele tiden, og måtte bare ligge ett halv døgn i lyskasse pga gulsot.

vi fikk reise hjem fra sykehuset etter 4 dager =)

 

alle spør meg hele tiden hvordan jeg klarer å stelle en så liten baby, men siden han var vår første, så har jeg jo ikke erfaring med noe annet, så det er ikke noe problem =)

 

alle som kjenner/ser han kaller han bare lille dokke mann =)

i dag er han 23 dager, og jeg har "termin" til fredag, og jeg har måttet legge vekk klæra i str 40-44, så nå passer han fra 48-50 =)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår hadde over 40% vekstavvik og ble tatt med keisersnitt i uke 34. Hun var 1289 og 37 cm. Lå på sykehuset i 1 måned. Går veldig fint nå og har ikke tatt noen skade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Bjørnen Collargol*gravid

Jeg tok ks når jeg var 35+1.

Jeg hadde 3 risikofaktorer samt en del andre plager i tillegg. De turte ikke la meg gå lengre enn det. Det var også en liten fare for plutselig fosterdød pga forhøyede lever og gallesyreverdier.

 

Siden jeg hadde svangerskapsdiabetes var hun ei stor jente på 3140 gram. Hadde litt lav kroppstempratur når hun ble født så trengte litt oppvarming, ellers var hun frisk som en fisk og jeg hadde henne hos meg hele tiden.

Hun sovnet hele tiden ved puppen så tok minimum 1 time å amme henne hver gang, men det ordnet seg egentlig overraskende kjapt.

Hun hadde også mye behov for å ligge inntil meg og pappan, men det syntes jeg bare var koselig :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Fikk jente november 07- 34+4 med keisersnitt pga øvre vannavgang.

 

2535 og 45 cm. Gikk kjempefint. Cpap første døgnet, deretter ble det sondenæring inntil hun greide å spise selv. 2 uker på sykehuset, også hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

jenta mi ble født i uke 35+0. 2450 g og 47 cm. alt har vært bra med henne helt siden hum kom ut :) tok puppen med en gang og ville ikke gji slipp før hu var 3 år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fikk en gutt okt 08 i uke 32+4, ble lagt inn og KS pga vekstavvik. Han var 1590 g og 41 cm. Lå første dagen på varmemadrass og i lys pga gulsott. Lå på Nyfødtintensiv til han nådde 2000g (etter ca 3 uker) så fikk vi reise hjem :) Hadde nok fått reist hjem før om vi hadde fått i gang amming, men det ble det ikke noe av, så det ble flaskemat på han.

Har gått veldig fint, han er en aktiv liten krabat som er fullt på høyde med sine jevnaldringer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei.

Jeg fikk tvilling-gutter i uke 33+4 pga tidlig vannavgang. Gutt 1 ble født naturlig mens gutt 2 ble tatt med keisersnitt da han lå ugunstig til.

 

Guttene var svært sterke og hadde ikke behov for pustehjelp. 1700/43 cm og 2000/46 cm. De måtte ligge i varmeseng siden de ikke klarte å regulere varmen selv og minstemann lå i lys i 2 døgn.

 

Jeg var nok ganske heldig siden guttene var så sterke. Vi hadde det faktisk veldig fint i de ukene vi lå på nyfødtintensiv. De utviklet seg raskt, ble raskt sterkere og la veldig fort på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fikk ei lita jente etter svangerskapsforgiftning, ble KS. Hun veide 2150 og var 44 cm. Hun trengte å få morsmelk med sonde i litt over ei uke før hun var våken nok til å spise alt hun trengte selv. Ellers var alt vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

I november 2006 fikk jeg mitt første barn. Ei nydelig lita jente i uke 34 +2.

Jeg fikk svangerskapsforgiftning og ble innlagt en uke før de tok henne ut med keisersnitt.

Hun var 1600g og 39,5cm lang. Ikke stor, men guu så sterk. Vi var på sykehuset i 1mnd etter pga at hun ville ikke ta brøste.

 

Nå er det kun høyden som henger etter.. Hun har vært frisk og rask helt siden hun ble født, og godt er det.

 

jeg ønsker deg lykke til og håper alt går bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

hei, jeg fikk en gutt i uke 33+2, han veide 2250g og var ca 42 cm.

jeg fødte naturlig etter noe som mest sannsynlig aktiverte fødselen (har født prematurt to ganger) jeg har ikke vært på utredning men mistenker for kort livmorhals. uansett...

fødselen gikk nokså smertefritt(!) og han var ute på et kvarter.

kanskje fordi han var så liten? og lå på sykehuset i ti dager.

opplevelsen av å få et prematurt barn var for meg fint, fordi vi fikk god og intensiv oppfølging på sykehuset..gode råd og mere tid på å bli trygg på foreldrerollen før vi skulle hjem.

ifht senskader og utvikling har jeg ikke merket noenting, han er en sunn og aktiv treåring, som sykler, holder bestikk og fargeblyanter riktig, han har et godt orforråd og er like godt utviklet som mange på hans alder og eldre ( dette er ikke noe jeg skryter på meg, men noe helsestasjon har påpekt) nå ser jeg innleggget ditt er gammelt, og du har nok blitt mor siden da. men jeg håper at alt har gått bra!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei. Jeg har fått en gutt i uke 33.6 og han var 2860gr og 45 cm lang , men pga svangerskaps diabetes som jeg får en uke før fødselen var han ganske stor og klarte seg bra når han fikk lungemodnings sprøyter.

så har jeg fått en datter i uke 35.0 og hun var 3550ngr og 51 lang .her fikk jeg også diabetes en uke før hun kom til verden . så jeg har barn som blir veldig store på slutten som gjør at klarer seg fint selv om de er tidlig født.

 

ønsker deg lykke til og håper alt kommer til å gå bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...