Gå til innhold

Den eneste som ble innkalt til andregangsintervju...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...det må da kunne tolkes positivt? Med tanke på å få jobben?

Skrevet

ja da er du jo godt i gang..

Skrevet

Signalet er da: "Deg vil vi utgangspunktet ha". Men det er visse forhold rundt "kjøpet" (ansettelsen) vi vil sjekke ut (ofte grundig) før vi bestemmer om det blir "kjøp" (ansettelse) i det hele tatt, eller om heller ikke DU tilfredsstiller de krav vi setter for at det at det skal bli "handel" (ansettelse). Og vi vil selvsagt sjekke dette opp mot prisen (om denne ikke allerede er sjekket, eller er fastsatt gjennom tariff)." Så vær forberedt på et nærgående og kanskje langvarig intevju. Men overbeviser du nå om at "du holder mål" i forhold til til arbeidsgivers krav (og ser arbeidsgiver evt at hans og dine tanker om lønnsnivå er noenlunde i harmoni) skal du ikke utelukke (hos en mindre arbeidsgiver) at avgjørelse om ansettelse tas i slutten av intervjuet, forutsatt at man blir enige om rammene, og at intervjuet ender som en samtale rundt rammene for ansettelsen, så vær forberedt.... Hos en større arbeidsgiver, hvor flere skal ha et ord med i laget kan du regne med at du i tilfelle blir innkalt til en slik samtale om noen (3-10) dager.

Lykke til! Nå står det sannsynligvis ETT nåløye igjen før du får et tilbud. Nå skal du ikke veies mot "konkurrenter" men mot "arbeidsgivers kravspesifikasjon". Etterpå blir det like mye en diskusjon om "du vil ha arbeidsgiver som din ektemann" som om "arbeidsgiver vil ha deg som sin hustru".

Skrevet

Jeg var til andregangsintervjuet i dag, så det er gjennomført og ferdig.

HI

Skrevet

Da er det jo bare å sette seg ned og vente på jobbtilbudet! Om du ikke også fikk DET under intervjuet da...

Skrevet

Kanskje de har noen interne du konkurerer mot? Kjenner arb.giver de veldig godt så er det ikke nødvendig med intervju i mange mindre firmaer

Skrevet

Mulig, men en mindre arbeidsgiver vil mer enn sjelden kjøre "full intevjurunde" i to omganger med en ekstern søker dersom han har en intern som han kjenner godt og som er interessert i/kvalifisert til stillingen. Da vil det være nok med EN intervjurunde med ekstern kandidat for å vurdere hvem som er best egnet. Og har man SÅ like "kvaliteter" at det framdeles er tvil, vil normalt den interne bli foretrukket ut fra prinsippet "vet hva jeg har, ikke hva jeg får" (om ikke arbeidsgiver helt konkret ønsker ekstern, da vil DET bli avgjørende, uten intervjurunde). En mindre (privat) arbeidsgiver kjører så få intervjuer som er mulig for å kunne ta en forsvarlig beslutning. Tid er penger. Og intervju bruker flere "manns" tid.

Etter min mening: Muligheten finnes teoretisk, knapt i praksis i en mindre privat bedrift. I det offentlige derimot hvor det å følge regelverket korrekt er viktigere enn "hva lønner seg" er muligheten større. Men der ville man vel også, for å følge de samme reglene, innkalt ALLE kandidater til andregangsintervju, uansett hvor mye arbeidsgiver kjenner den interne?

Skrevet

Så spennende :). Du får holde oss oppdatert. Hva slags jobb er det?

Skrevet

Ønsker ikke å legge u hva slags jobb, men tusen takk for alle svar :) Jeg krysser fingre og håper på det beste :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...