Gå til innhold

Når vi snakker om å være gnien; hva er det mest "gnine" du har vært utsatt for?


Gjest

Anbefalte innlegg

For å presisere hovedinnlegget:

Dette var på den tiden vi kjørte foreldrene våre sine biler og de betalte bensinen. Hun hadde altså ikke en krone i utlegg på turen. I tillegg var det hun som skulle til det stedet vi kjørte, men hun ba oss med for turen sin del. Så hun tjente altså 800 kr på at vi var med.

 

Syns dere virkelig det er normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en kamerat som aldri tok med godis eller chips når man skulle treffes (i studietiden), men som gikk i skapene til de han var på besøk hos og forsynte seg av det han fant. Frekt og passelig gniten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som er det mest gniene du kan komme borti. Vi spiser alltid godt på forhånd før vi skal besøke henne. Før da vi hadde klubb, og det var hennes tur til å ha det så var det alltid morsomt å se hva hun hadde stelt til av mat. Vi var 8 damer, og en typisk ting hun kunne servere var 1 pakke spaghetti med et glass tomatsaus uten kjøtt oppi. Eller to pizza grandiosa ("jeg regnet med at dere hadde spist hjemme før dere kom, og da var det jo ikke noen grunn til å lage masse pizza som dere sikkert ikke hadde spist opp!") 1 flaske brus på 8 er også nok i følge henne...ja det ser jo sikkert nok ut, for det er jo ingen som spør etter mer lenger, vi vet jo bedre...

 

I julegave av henne har jeg blandt annet fått et kremmerhus med 5 - fem! brente mandler. En annen gang fikk jeg og en annen venninne hver vår gryteklut fra et sett da vi feiret fellesbursdag. Det er jo på et vis litt morsomt, for dama har god jobb og tjener bra, men er bare uendelig gnien. Jeg venter bare på den dagen hun kommer til å dele ut 3 tørk dopapir når vi skal på do...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værste var da jeg jobbet på skeidar og hadde gode personalrabatter...Jeg fikset en rammeseng til ett vennepar for 6000 kr...nypris var 18000.......vi fikset henger og bil og kjørte den hjem til de om kvelden.....da vi kom hadde de laget grandiosa og kjøpt snop til oss alle.....etter maten kom kjærringa med kvitteringen på mat og drikke og snop....Vi måtte altså betale halvparten........hehe...mannen min betalte 150 kr men manglet 2 kroner som han sa han trodde lå løst i bilen som de kunne få når vi skulle reise hjem....og da vi var på tur hjem så tror du faen meg ikke gubben i huset tredde på seg støvlene for å bli med ut i bilen for de 2 kronene ....herregud så smålig....Der hadde vi først spart de for 12000 på seng....hadde lånt bil og henger og alt åsså er de så smålige tilbake....Kan tro vi lo godt hjemmover.........dette paret har vi nå kuttet all kontakt med.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overlord..SKulle noen sitte på med meg i 20(!!!) mil,hdde jeg forventet at de spleiset på bensinen. Det er jo ikke akkurat en tur på butikken det er snakk om. Hun var kanskje noe stiv i prisen, men dog...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun var altfor stiv i pris synes jeg også... uhørt....

og det er jo slik at en skal spleise på bensinen på slike langturer, men d skal jo også pengene gå til bensin også... hun skal jo ikke tjene på turen selv... også synes jeg hun skal betale sin del også...

selv om det er foreldrenes bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overlord,

nei det er ikke vanlig å ta 200 kr. når man kjører privatbil.

En bil bruker kanskje 0,5-0,8 på mila, nå koster bensin rundt 11,50 kr pr liter, dengang mindre.

 

Så hun ville fått for bensin både til og fra + litt til

På 20 mil med dagens priser ville det kostet 161,- for 20 mil og det samme på hjemturen (da har jeg tatt høyde for at bilen bruker 0,7 på mila) Da ville tur/retur kostet 322,- Så om hun hadde betalt bensinen, ville hun likevel sittet igjen med 478,- God fortjenste må jeg si:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det sånn at noen mennesker tror de kan sitte på gratis bare fordi en skal samme veien.

 

Det er jo fortsatt utgifter for den personen som kjører.

Her klager mange over at hun skal jo samme veien uansett.

Ja men det skal du også, det er jo også en uitgift for deg om ikke vennina di kjører. Hadde ikke hun kjørt måtte du jo betale for annet transport.

 

Hvorfor er det riktig at bare hun har utgifter og ikke du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde riktignok ikke meg men min far men det er noen av mest gnitne jeg har vært ut for. Min far har en onkel som er veldig forsiktig med penger. Og i anledning 50 års dagen fikk han et gave kort på kroner 288 kroner. Dette fordi det kostet 12 kroner å få laget det gavekortet og onkel til min far sa at det skulle ikke gå utover han at de kostet penger å lage slike gavekort. Så det gebyret som det kostet å lage det kortet trakk han fra gavesummen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som er ekstremt gnien. Hun har noen ganger invitert meg på fest til seg tidligere, og da må jeg overnatte for det er i en annen by. Jeg har høy forbrenning og spiser veeeldig mye, til tross for at jeg er slank, og dette vet hun inderlig godt, siden vi har gått på skole sammen i mange år og har tullet mye med appetitten min. Likevel får jeg ikke spist meg mett der, siden jeg får "delt ut" en eller to skiver.

 

Ble invitert på grillfest der en gang. Da sa hun "alle de andre må ta med seg mat selv, men vi tenkte spandere på deg da, siden du skal overnatte her". Jeg tenkte ok, men var litt skeptisk, for har erfart at jeg ikke går mett derfra før, men hun insisterte på at jeg ikke skulle tenke på å kjøpe mat. Vel, da grillinga begynte viste det seg at jeg fikk en LITEN kotelett og potetsalat. Jeg liker ikke potetsalat- men tvang det i meg av ren sult:), og koteletten var akkurat stor nok til å trigge en fryktelig hunger.. det var det hun hadde..Da vi havnet på byen var det første jeg gjorde å kjøpe meg en stor burger.Får hodepine og veldig lavt blodsukker om jeg ikke får nok mat.

 

Av henne har jeg fått en regnskapsnotatbok kjøpt i matvarebutikk til ca 30 kr i gave ("siden jeg skriver dagbok"), og flere ganger små parfymeflasker som er gratis når du kjøper andre ting (ikke sånne små rør, men litt større, men det står på dem "not for individual sale", dvs at det bare er slikt man får på kjøpet i følge ei jeg kjenner som jobber i parfymeri) Jeg har alltid passet på å kjøpe ordentlige gaver til vennene mine, redd det ikke skal være bar nok osv. Og mat har jeg alltid masse av når jeg ber folk, livredd det skal bli for lite!!!

 

En annen venninne ba meg på middag en gang og spurte på forhånd hvor mange poteter jeg spiste. Hun har også kjent meg siden barneårene og kjenner godt til matinntaket mitt. Jeg prøvde å være litt forsiktig og sa "kanskje 2-3?". da jeg kom hadde hun kokt 4 poteter gitt, 2 til meg og 2 til henne. Og et fiskestykke til hver.. GÅr det an?? Koster det deg virkelig så mye å koke en kaserolle poteter og legge overskuddet i kjøleskapet? Nei, dette med gnienhet har jeg aldri skjønt altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fyr jeg var sammen med for mange år siden krevde at jeg var med å betalte de nye dekkene på bilen hans fordi han bruke å hente meg på hybelen når jeg skulle bli med hjem til han. Jeg var student mens han hadde full jobb og bodde gratis hjemme hos foreldrene sine. Jeg betalte ikke.

 

En kollega av meg lånte penger av meg av og til men hadde tungt for å betale tilbake. Det var jo ikke store summer men jeg tenker slik at låner jeg penger av en kollega så betaler jeg tilbake, selv om det små summer. En gang lånte hun 200 kr av meg og da sa jeg at jeg måtte få de ganske fort tilbake fordi jeg hadde veldig lite penger akkurat da. Etter noen dager spurte jeg om hun hadde mulighet til å gi meg pengene tilbake sukket hun oppgitt og sa at det passet litt dårlig for hun hadde litt lite penger. Dårlig gjort. Hun fikk ikke låne penger igjen for jeg ble så irritert over holdningen hennes. Hun hadde generellt bedre råd enn meg, det VET jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte ei skjorte i bursdagsgave til ei venninne. Hun så ut til å like den veldig godt, men det viste seg senere at den ikke passet.

Da fikk jeg melding fra henne der det stod: "Skjorta passet ikke, kan du kjøpe den tilbake igjen?"

 

Da lo jeg godt! Hadde kjøpt ei skjorte som var i "hennes stil", ikke noe jeg ville gått med selv, og en kjøper da vel ikke tilbake noe en har gitt bort i gave når en har helt vidt forskjellige størrelser?

 

Samme venninne krevde forresten å få tilbake ei fyrstikkeske etter at jeg hadde sittet barnevakt for hennes barn gratis en kveld. Fikk ikke så godt fyr i ovnen, så brukte opp mye av ei eske..

Jeg lo, og trodde det var humoristisk ment at hun ville ha tilbake ei ekse, men hun så helt alvorlig på meg. Dagen etter fikk hun tilbake en fyrstikkeske..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Feiret 20års dagen min og hadde ordnet med grillmat og masse annet digg til gjestene. En veninne som jeg ser innimellom ringte og sa at hun ikke hadde råd til å komme fordi hun ikke hadde penger til alkohol og heller ikke hadde råd til gave til meg. Jeg sa at hun bare måtte komme for hadde jo en velkomstdrink hun kunne forsyne seg av. Hun kom, uten gave, med alkoholen sin og påslutten av kvelden spurte hun om hun kunne låne 100kr av meg....hehe, gave er ikke så viktig for meg, men ble jo 20 år da, er jo litt ekstra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode historier - og en del hårreisende!! Er det mulig..

 

Vel, hadde en eks som var temmelig gnien, hadde flere episoder med han, men en av dem var hvertfall i en tid jeg studerte i utlandet. Jeg betalte jo selvsagt husleie der jeg bodde, men så hadde vi en måned ferie rundt påske og da skulle jeg besøke kjæresten hjemme i Norge. Han krevde meg da for halve husleien hans for den måneden, enda jeg samtidig betalte husleie på egen hybel der jeg studerte, og i tillegg hadde betalt dyre flybilletter for å komme meg til han!!!! Og han hadde temmelig mye bedre råd en meg, super feriejobb hvor han jobbet hver jul og sommer og tjente rått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til å låne bort penger, så synes jeg det er veldig frekt av folk å ikke gi tilbake pengene de låner. Er jo lov å glemme, men hallo, man har jo vært så heldig og fått låne pengene, man kan jo vise LITT taknemlighet og levere de tilbake. Da føler man seg kanskje så snill at man sier "nei takk, behold pengene du".

 

Men hvis det er snakk om under 50 kr og man er voksen med god økonomi er det ikke krise. Men er bare prinsippet, si takk og vis at du er taknemlig hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent må jeg vel si som ville selge resten av ølglasset hun ikke greide å drikke opp. En varm bunnslump liksom. Tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mest gniene jeg kjenner er et søskenpar i midten av 20-årene, ferdig utdannet og i full jobb. Alikevel har de ikke en eneste gang kjøpt en liten bursdags- eller julegave til bestefaren sin.

Blir så sint hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sommer da jeg var mindre så var jeg hos en venninne. Hun hadde et sånt oppblåsbart basseng som vi skulle bade i... Vi skulle fylle vann i bassenget, og da kom moren hennes og sa at vi fikk ikke lov å ta varmt vann, for varmt vann koster penger. Jaujau.

 

Skal sies at denne damen er utrolig gnien. Da datteren hennes var mindre, så kjøpte hun sko til datteren som var 2 nr for svære. ungen måtte gå med papir i skoene for at de ikke skulle dette av.

Moren kjøpte store sko til ungen så hun skulle slippe å kjøpe sko for ofte.

 

Denne damen har faktisk ganske god råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skulle samles en 17.mai for noen år siden, vi ble enige om at alle tok med noe og ha koldtbord. Den kjipeste av oss var snar og si at hun kunne ta med loff, hun tok med 1 stk loff(vi var 10 stk) og tok med seg hjem de få skivene som var igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren til en venninne av meg (som faktisk er den rikeste i hele kommunen, i følge skattelistene, med en formue på 15 mill) er kjempegjerrig.

Datteren er kjempeflau over ham, fordi han leter i søppelspann etter tomflasker og kan faktisk finne på å stoppe bilen sin (splitterny Mercedes) hvis han ser en tomflaske i veikanten.

I kjelleren i den gedigne villaen har han en rom som er fylt opp av flasker!

 

Hm, rart han er rik? Flaskekongen. Vedder på at de 15 mill han har i formue er flaskeformue! :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sauen er fødeklar!

Driver folk virkelig og krever gjester for penger? Jeg hadde gremmes... Når jeg inviterer folk på besøk er det for meg en selvfølge at vi betaler for maten, hvis det ikke er avtalt at det er spleisefest og det kommer mange da... Kan være jeg ringer og spør om de kan kjøpe med en paprika jeg har glemt eller noe da, men å dra frem kvitteringer og styre på? Merkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var 8-10 venner ute og spiste pizza, og bestilte da noen beger med rømmedressing ved siden av. Vi tenkte at vi bare kunne dele regningen på antall som har spist, man spiser jo ca. like mye, men det ville hun ikke være med på fordi at hun ikke hadde spist rømmedressing. Det var snakk om 5-10 kr. i forskjell på hennes del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kamerat som ALLTID legger varene sine i handleposen min for å slippe å betale 50-90 øre for posen.

Han leter også gjennom søppeldunkene i tilfelle noen har kastet en lottolapp som det kan være gevinst på..

Dette er bare noen av veeeeldig mange ting han gjør til daglig.

 

Jeg har også en veninne som inviterer seg selv på middag og når hun blir med for å handle denne hiver hun skolebrød, smågodt o.l. på båndet som slås inn sammen med varene. Som jeg såklart betaler for siden jeg holder middagen..

En gang hev hun på en stoooor pose med smågodt som kom på rundt 90 kr. Ble meg som betalte. Denne la hun i veska si og etter vi hadde spist middag og så på tv begynte hun å spise av godteriet uten å ta det opp av vesken... Hun lukket faktisk vesken mellom hver gang hun fisket opp en godbit. 30 min etter middagen takket hun for seg og sa hun hadde dårlig tid for hun skulle på kino (?!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...