Gå til innhold

Når vi snakker om å være gnien; hva er det mest "gnine" du har vært utsatt for?


Gjest

Anbefalte innlegg

Kommer bare på tre historier, men de kan jo deles.

 

Vi var en liten vennegjeng som var på ferie sammen, hvorav den ene er kjent for å være veldig gnien på pengene sine. Hele ferien hadde hun spist samme, billige rett (merk deg at dette var i et asiatisk land, så alt var jo ekstremt billig i utgangspunktet), og flere dager fant hun unnskyldninger, slik at hun ikke måtte bli med ut for å spise (dette for å spare penger). Vi tenkte at det var greit nok, hennes valg. Det falt seg allikevel slik at hun hadde bursdag da vi var på ferie, og som en hyggelig gest ønsket vi å spandere middag på henne. Da vi kom til restauranten, fortalte vi at vi ønsket å spandere middag på henne, og hele jenta lyste opp i ekstase. Hun bestilte seg masse ekstra mat, som er greit nok, og godtet seg skikkelig over at hun ikke skulle bruke egne penger. Da vi var ferdig og spise, smilte hun skikkelig og bare; "ja, da bestillert vi jo dessert da, dere betaler, for jeg har bursdag!", mens hun godtet seg. Må innrømme at vi alle ble litt satt ut, det var ikke snakk om store summene for noen av oss, men makan til frekkhet. Siste og første gang jeg ønsket å gjøre noe for henne (men den dag i dag er vi heller ikke venner).

 

 

Den andre historien gjelder min kusine, som alltid har vært gjerrig på pengene. Mange ganger synes jeg det er veldig pinlig å være rundt henne. Tenker jeg kan dele to historier:

 

- Vi var en god del familie på tur sammen, og vi fant ut at det var på tide med mat. Vi bestemte oss for å spise på en buffet, og dette var hun sterkt imot. Hun synes det var for dyrt, og ville ikke være med på det. Sa at flertallet ønsket det, så hvis hun ikke ville spise buffet, kunne hun bestille seg noe annet som var rimeligere. Kusinen min var pottesur, og fant seg ikke i dette. Hun forsøkte å overtale alle om at hun kunne betale 50 kroner (som ikke engang var en brøkdel av prisen), og så kunne hun få mat de hentet til henne. Da klikket det for meg, og jeg sa at hun fikk lære seg å betale som alle andre mennesker! Hun ble kjempesur selv, men endte opp med å snylte på søsteren sin, tror hun fikk et par pizzastykker, så da var hun strålende fornøyd (merk deg at dette er en dame som er tredve år, og som ikke har lite penger...)

 

 

Jeg skulle spise ute med samme kusine, og en annen kusine for en stund tilbake. Hun var som alltid veldig skeptisk til å bruke penger, og var hele tiden opptatt på hva vi skulle ha. Vi var to som ville ha rømmedressing (skulle spise pizza), og hun skulle ikke ha det, så hun var veldig opptatt med at hun IKKE skulle betale for den delen. Mens vi spiste telte hun hvor mange pizzastykker vi spise hver, og regnet derfor ut hvor mye hver enkelt skulle betale. Hun sa også at hun ikke gadd å bli med og spise med oss igjen, hvis hun ikke fikk vekslepengene som ble igjen (vi betalte jo med mer penger enn det kostet, hun betale akkurat etter hva hun selv regnet ut), og derfor kom hun enda billigere ut av det. Orket ikke å krangle på det, var snakk om 10-20 kroner. Unødvendig å si - jeg gjør sjeldent ting som koster penger med kusinen min!

 

Forresten, kom på en historie til.

 

Samme dama har en diger kiste hvor hun sparer på femtiøringer og enkroninger. Hun spør alle hun kommer over, til og med folk hun knapt kjenner, om de har noen kroner eller femtiøringer å avse. Spør meg om det hele tiden, graver faktisk i lommeboken min fra tid til annen. Dette fordi hun sparer, og snart skal veksle inn pengene og bli rik... Og igjen, hun er fortsatt 30 år, ikke 10...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke Å ile dette, men kjenner jeg blir irritert når folk ikke klarer å se forbi sine egne behov.

 

Jeg og mannen har flyttet vekk fra hjemstedet. Forrige helg skulle vi to, uten barn kjøre for å treffe to vennepar pluss en venninne av oss der vi bodde før. Alle hadde (på mirakuløst vis) barefri, og vi skulle bøtte i oss litt alkohol til en forandring (4-6 mnd siden for oss alle av parene). Den single venninna vår har barnefri annenhver helg og er ofte på byen. Hun ringte til meg dagen før vi skulle dra. Da lurte hun på om vi ikke kunne flytte det til neste helg. For hun hadde så dårlig råd så hun hadde ikke noe å drikke på. Men vi hadde jo nettopp vært i sverige så kanskje vi kunne spandere på henne...? Desuten hadde hun ikke skyss til å komme seg hjem om natta, så om kanskje en av oss kunne kjøre henne hjem? Hun kunne ikke ligge der, for det ble så mye styr for henne. I såfall kunne hun jo komme. Ehh tja, la oss se. Vi gir bort alkoholen vi kjøpte i sverige, OG dropper å drikke for å skysse deg hjem...? Og det atpåtil i en fest hvor jeg og min mann er "hovedpersonene" siden vi bor så langt unna? Don't think so!

 

Gjett hvem som ble sur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damen vi kjøpte huset fra hadde spurt naboen om det var greit at hun satte opp et gjerde mot hans tomt slik at hunden hennes ikke skulle komme seg ned til naboen og videre over til riksveien. "Ja selvsagt" svarte naboen.. Gjerdet ble bygget, og naboen fikk regning....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To tilfeller. Jeg har også opplevd et par kollektivturer der vi alle betalte 200 kroner og det hele endte med at ikke bare fikk sjåføren en helt gratis tur men hun tjente på det i tillegg. Jeg tenkte at jeg kan godt kjøre jeg altså om det er slik at turen inn til skolen ikke bare blir gratis for meg men det ligger jo gode enger i dette ogå. Men jeg hadde for mye skamvett til å ta så stor betaling fra mine passasjerer.

 

En gang skulle jeg og min daværende kjære spise taco med et vennepar, disse to er kjent for å være ekstremt grådige.

De skulle ha absolutt alt av tilbehør til tacoen, jeg og typen brukte kun salat og ost, samt saus da, men disse to skulle ha rømme, paprika, løk, chili, agurk, mais - ja absolutt alt, hvilket jo i utgangspunktet er helt greit det. Det er jo normale ingredienser i tacos for folk flest så.

 

Anyways, jeg og typen dro da for å handle, vi skulle spleise men vi skulle legge ut, la meg legge til at vi var veldig unge, derfor skulle vi også spleise, jeg var vel 19 og de var rundt samme alder. Idag spleiser vi ikke, vi inviterer.

 

Men vi kjøpte inn alt, og da kvelden kom så hadde vi regnet ut hva de skyldte oss. Halvparten av innkjøpet. Selv om vi ikke spiste halvparten av hva de spiste så tenkte vi ikke på annet enn at vi betaler halve hver. De hadde ikke akkurat med veksel så vi fikk 12, 50 mer enn vi skulle ha.

Vi tenkte jo ikke over de 12, 50 etterpå, dels fordi det er så lite men også fordi de spiste usannsynlig mye mer enn oss, ikke bare ingrediensene de skulle ha men de spiste altså til det var tomt. Jeg klarer 2 tubs liksom, men de spiste, ja, vet ikke hvor mye men de spiste resten og det var mye.

 

Dagen etterå begynte de å mase om de 12, 50 iallefall. Vi hadde ikke da, og de ble så sinte, de maste og maste, til slutt ble det prinsipp for oss at de ikke fikk de pengene for de kunne jo dekke opp paprika, løk, agurk, rømme, mais og alt det vi ikke rørte. Åh,, de var sinte et par uker å grunn av tolv kroner og femti øre ...det var litt i overkant rart.

 

Ellers har jeg ei venninne som låner penger av meg konstant, hun låner ikke bare penger men hun drikker av min bailys og lignende hver gang vi fester sammen. Og når vi er ute bare bestiller hun drinker av mannen min. Vi får aldri igjen pengene.

 

En gang hadde jeg glemt kortet mitt, da måtte hun kjøpe en drink til meg og jeg skal love dere at jeg fikk melding dagen etterå om hun kunne få igjen de 90 kronene for den drinken altså. Holdt på å spørre henne om alle 5 gangene hun har "lånt" en 200 lapp og alle gangene når hun har vært lei seg jeg har kommet itl henne med en kurv full av godis, røyk og brus for å muntre henne opp, alle de drinkene hun har drukket på mitt kort også jeg .....men ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en venninne som har kjørelærer, og hun får derfor gratis bensin og bompasseringer (hun må uansett hvor mye hun kjører og bruker av bensin, skatte en viss sum hver måned, hun er jo avhengig av bil i jobben). Hun har flere ganger bedt meg med til Sverige, og forventer da at jeg skal betale 200 kroner for bensinen hun får gratis.

 

Greit nok at hun skatter av bilen og derfor egentlig betaler, men det gjør jo ingen forskjell frem eller tilbake om hun tar seg en tur til Sverige eller ti, bilen må hun skatte av og ha til jobb uansett.

 

Skal nevnes at det er litt irriterende fordi jeg ofte legger ut litt mer enn henne også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når vi gikk på vgs gikk det ei jente i klassen som var noe gnien!

- hun hadde en pose med doc, og ei i klassen spør henne om å få smake en. Da tar den gniene jenta å heller ut alle dropsene og teller dem tilbake i posen! -Ja ok, du kan få en sier hun når hun er ferdig" - jenta i klassen takker pent nei ;)

 

- vi var i kantina og ei jente i klassen manglet 2 kr til maten, spurte da hun gniene jenta siden hun sto bak henne i køen om hun hadde to kroner. "ja det hadde hun!. Ei uka etter det her kom hun gniene jenta å forlangte di to kronene som hun jenta i klassen hadde lånt, tilbake ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er gnienhet jeg, men det er i det minste noe av det frekkeste jeg har vært borti; var på fest hos ei venninne, og hadde med meg mye mindre røyk enn jeg pleide, så jeg var litt sparsom. Gikk ut og røyket innimellom med en kar som var der, og etterhvert begynte jeg å legge merke til at det minket vel fort i røykpakka mi, og passet litt ekstra på da jeg bare hadde en igjen og tok karen jeg hadde vært ute og røyka med på fersk gjerning i ferd med å snike til seg den siste i pakka mi. Det viste seg at han hadde tatt av meg hele kvelden, helt uten å spørre.. Hyggelig. Tror ikke han hadde en unnskyldning på lager engang jeg.

Glad for at jeg har sluttet å røyke nå, så slipper jeg sånt tull..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ei venninne forlangte spleisefest på bursdagen sin;) Alle fikke en melding allla " tar du med en pizza og en brus" eller snop, chips osv. Alle i vennegjengen fikk en slik melding. Vennina vå hadde en helt gratis bursdagfeiring som hun selv inviterte til og hun forlangte selvsagt også gave...Selv mente hun at bidrog siden hun sto for strøm og dopapir...

 

Samme venninne forlanger og få tilbake 2,50 om du låner det av henne, hun tar alltid panten med seg og hun spør også om hun kan ta andre sine flasker med seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Annonse

Vi skulle alle sammen ut på restaurant å feire mine foreldres 30. bryllupsdag. Siden den ene søsteren min og mannen hennes ikke hadde lyst å bruke penger på å også måtte kjøpe mat til deres to barn der foreslo de at vi alle kunne komme dit på middag heller. 

Dagen før fikk vi alle sammen en SMS fra søsteren min med kontonummeret deres til å sette over 250 kr pr pers. Hahaha.. helt utrolig! 



Anonymous poster hash: cffdd...007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi skulle alle sammen ut på restaurant å feire mine foreldres 30. bryllupsdag. Siden den ene søsteren min og mannen hennes ikke hadde lyst å bruke penger på å også måtte kjøpe mat til deres to barn der foreslo de at vi alle kunne komme dit på middag heller. 

 

Dagen før fikk vi alle sammen en SMS fra søsteren min med kontonummeret deres til å sette over 250 kr pr pers. Hahaha.. helt utrolig! 

 

Anonymous poster hash: cffdd...007

 

Å ja. Det ble 750 kr på meg, mannen og barnet vårt. For å spise pølser i brød og maiskolber på grillen. 

 

Anonymous poster hash: cffdd...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bekjente av oss. De har vært samboer i over 15 år. Fortsatt kommer de ofte i hver sin bil siden de ikke blir enige om hvor mye de skal betale hverandre i bensinpenger.

 

Anonymous poster hash: 7993e...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min mann mistet sin bestemor så hadde hun bestemt at boet skulle deles på barnebarna. Men hadde ikke rukke tå føre det opp i testamentet. Så hennes eneste sønn tok alt hun eide og hadde og satte det i en container ( som det var masse hull i) og lot det stå og råtne.. Alt ble ødelagt og er nå kjørt på dynga..  Men det er min svigefar i et nøtteskall da.. 



Anonymous poster hash: 8fdb1...435
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte eksen min om han kunne være så snill og ta med barna og kjøpe nye sko til de. Han betalte på det tidspunktet ikke barnebidrag, men hadde heller ikke råd til å kjøpe sko. Greit nok så jeg ga gan penger. Det viktigste var at de fikk sko. To ganger skjedde det. Men senere har han gått rundt og sagt at han kjøpte tross alt sko til barna, til og med til meg sa han det. Må jo bare le, selv om det er tragisk 😄

 

Anonymous poster hash: 63080...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bekjente av oss. De har vært samboer i over 15 år. Fortsatt kommer de ofte i hver sin bil siden de ikke blir enige om hvor mye de skal betale hverandre i bensinpenger.

 

Anonymous poster hash: 7993e...380

Tuller du :legrine: :legrine:

 

Anonymous poster hash: cb711...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

 

Når min mann mistet sin bestemor så hadde hun bestemt at boet skulle deles på barnebarna. Men hadde ikke rukke tå føre det opp i testamentet. Så hennes eneste sønn tok alt hun eide og hadde og satte det i en container ( som det var masse hull i) og lot det stå og råtne.. Alt ble ødelagt og er nå kjørt på dynga.. Men det er min svigefar i et nøtteskall da..

 

Anonymous poster hash: 8fdb1...435

Det er vel ikke han som tisser i hagen? Og mener at du bør selge håret ditt til en parykkmaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bekjente av oss. De har vært samboer i over 15 år. Fortsatt kommer de ofte i hver sin bil siden de ikke blir enige om hvor mye de skal betale hverandre i bensinpenger.

 

Anonymous poster hash: 7993e...380

Er det mulig 😂😂😂

 

Anonymous poster hash: 9f718...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min mann mistet sin bestemor så hadde hun bestemt at boet skulle deles på barnebarna. Men hadde ikke rukke tå føre det opp i testamentet. Så hennes eneste sønn tok alt hun eide og hadde og satte det i en container ( som det var masse hull i) og lot det stå og råtne.. Alt ble ødelagt og er nå kjørt på dynga..  Men det er min svigefar i et nøtteskall da..  Anonymous poster hash: 8fdb1...435

Det haddeikke hjulpet så mye om hun hadde skrevet testamente. Hun kunne uansett ikke gjort sønnen arveløs.

 

Anonymous poster hash: 7993e...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i utdrikningslag for en del år siden.

Vi var 5 stykker som dro på spa(betalte inngang selv) og bruden fikk massasje.

Etterpå var det grillfest hos en i følget.

Her hadde vi tatt med litt hver. Jeg tok med 6 flasker vin og en dessert

Det var ikke mer enn grilling og drikking. koselig det, men når forloveren presterte å skulle ha 250kr av hver for bensinen ble jeg forbanna! Alle er i 40 årene og tjener bra....hun fikk foressten ingenting av meg

 

Anonymous poster hash: 10453...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på ferie med ett vennepar , de kjøpte gjerne en flaske vann på deling til to voksne og tre barn . Ungene fikk aldri dessert for var for dyrt. Og var ungene mer tørst måtte de vente til kom på hytta for der hadde de kjøpt inn vann . Endte med ungene innimellom fikk drikke av oss .

En kompis av gubben spiste og drakk på oss hver eneste dag i flere år , var ofte på besøk ( og han tjente enormt godt ). Fikk visst litt dårlig samvittighet for ringte å ville be oss på middag siden han så ofte hadde spist hos oss , vi kunne ta med grillmaten og han skulle holde grillen og salaten ( som var en engangsgrill og en pose ferdig kjøpt salat ) . Han har blitt bedre ;) skal sies han ofte spandere nå :)

 

Anonymous poster hash: 9c763...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og x'n leide sommerhus i Danmark med moren og stefaren min. De var fem og vi bare to, men krevde at vi skulle være med å betale halv strømregningen og halv maten.. I tillegg til at jeg var høygravid var det jeg som stod å lagde middag til alle sju så å si hver dag. Det ble bare den ene gangen for å si det sånn..

 

Anonymous poster hash: 921d5...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...